7 דברים שצריך ללמד ילדים בגן חובה
שנת הלימודים מסתיימת בעוד 4 חודשים וכדי שהילדים שעולים לכיתה א' יהיו מוכנים, כדאי כבר עכשיו להתחיל לעבוד איתם על מיומנויות חשובות. ולא, לימוד כתיבה וקריאה אינו מופיע ברשימה
הכנת הילד לכיתה א' איננה קשורה לכתיבה וקריאה. אם הוא מתעניין וחפץ בלמידת אותיות או מספרים, זה בסדר לעבור איתו על אותיות ומספרים, אבל ממש לא חובה להתעכב על המיומנות הזו שכן כיתה א' נועדה ללמידה מסודרת של אותיות, מספרים, קריאה וכתיבה. זהו תפקידה של המורה בכיתה, בעוד שתפקיד ההורים לשים דגש דווקא על דברים אחרים.
1. מוכנות פיזית לישיבה
ההכנה ללמידה דורשת יכולת ישיבה על כיסא ומול שולחן לאורך 45-50 דקות שהינן אורכו של שיעור. לכן מומלץ ורצוי להתאמן במשחק, ציור, גזירה, ואפילו קריאת סיפור ושיחה כאשר הילד יושב על כיסא מול שולחן למשך פרק זמן רצוף של 20 דקות לפחות. על מנת לשבת לאורך זמן על הילד לשלוט בשיווי המשקל שלו ולכן אם יש קושי בשיווי משקל מומלץ להתאמן ולשפר את המיומנות הישיבה על ידי חשיפה מרובה לרכיבה על אופניים, התנדנדות או קרוסלות.
כמו כן, ילדים שמתקשים בכך יוכלו כבר מעכשיו לשבת על כרית איזון בבית ובגן על מנת לחזק את היציבה שלהם ולמנוע קשיים בהמשך. על מנת לשבת יציב, על הילד לזקוף גבו ולשלוט בחגורת הכתפיים ולכן אם יש קושי בישיבה מומלץ לעבוד על חיזוק חגורת כתפיים דרך משחקי מריצה ומשחקי כדור (הדיפה ותפיסה). גם ציור בשכיבה על הרצפה יחזק את חגורת הכתפיים.
2. תשומת לב למוטוריקה העדינה
מיומנויות האצבעות שנדרשות מילדים צעירים הן לא רק כתיבה אלא גם מחיקה, גזירה, צביעה מדויקת ותכנון תנועה על הדף. כל אלו לרוב נרכשים בגן וחשוב לבדוק שאכן הילד שלכם רכש מיומנויות אלו. בנוסף, כדאי להתאמן גם על מיומנות אחיזת עכבר מחשב כהכנה לשיעורי מחשבים בבית ספר. זה הזמן לחשוף את הילד לחומרים ומרקמים שונים ולבחון כיצד הוא מתנהל כאשר הוא נדרש למיומנות מתקדמת ולחזק איפה שניתן. במקרים רבים - חשיפה מרובה וחזרה יעשו את העבודה, שכן אלו מיומנויות שייתכן והילד לא מספיק חשוף אליהן בעקבות החשיפה הגבוהה למסכים. ההמלצה היא בילוי משפחתי בחנות יצירה. קנו אביזרים שונים: מספריים, מהדק, מחורר וכו' ופשוט התאמנו דרך משחק יצירה.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
3. אימון באיפוק
למידה דורשת יכולת התאפקות פיזית אך גם ובעיקר רגשית. ילד שיודע את התשובה לא יכול מיד לצעוק אותה בחלל הכיתה. עליו להצביע, להמתין לתורו וללמוד להתמודד עם תסכול כאשר המורה לא תבחר בו לענות או כאשר התשובה שלו תהיה שגויה. אותו הדבר לגבי ילד שמתקשה בביצוע משימה במהלך השיעור - הוא לא יוכל לצעוק לעזרה באמצע השיעור כאשר המורה עסוקה במשהו אחר.
כדאי ללמד את הילד לדחות סיפוקים: לחכות בסובלנות, להמתין לתורו, לכבד את האחר, להקשיב בזמן שיש לנו משהו לומר, ללמוד שלא תמיד יוכל לזכות בהכרה ובתשובה וכיצד להתמודד עם התסכול שנוצר. אלו מיומנויות שחלק מההורים שוכחים ללמד וילדים רבים מתקשים בקליטה לכיתה א', בעיקר בגלל שהם לא מבינים את התנהלות הדברים ומפרשים אותה כ"נגדם" באופן אישי.
4. התמודדות עצמאית עם משימות
ילדים רבים רגילים לבקש עזרה במשימות פשוטות כמו צחצוח שיניים ונעילת נעליים. כשהם מגיעים לבית ספר אף אחד לא מבצע עבורם את המטלות והפער שנוצר בינם ובין ילדים אחרים הופך למשמעותי מיום ליום. מומלץ מעכשיו להתחיל בהדרגה לבנות את תחושת המסוגלות של הילד על ידי בניית העצמאות שלו. עזרו לו לשנן את סדר המטלות בבוקר טרם היציאה לגן ועודדו אותו לעשייה עצמאית וכך גם בהתארגנות הערב. פעולות אלו יקלו עליו כאשר יידרש לדאוג לעצמו בזמן השיעור, לזכור איזה מחברת להוציא מהתיק ומהו הציוד שנדרש לכל שיעור. כמובן שחשוב ביותר שהילד יהיה עצמאי בהליכה לשירותים, ניגוב ושטיפת ידיים, הוצאת ציוד ואוכל מהתיק וכו'.
שילוב מספר מיומנויות במקביל: התרכזות, הקשבה, איפוק, כתיבה, הסטת מבט למעלה ולמטה (אל הלוח, אל המורה וחזרה למחברת) וקשר עין-יד. כל אלו יחד מרכיבים את פעולת הכתיבה בשיעור. התחילו להתאמן בבית והיו אתם בתפקיד המורה כאשר הילד מרים ראש ואז מצייר את המשימה. ככל שתתאמנו תגלו שהילד עושה זאת בקלות יותר ויגיע ללא חשש לכיתה.
5. זיכרון של רצף פעולות
בית ספר מתנהל בצורה מסודרת והילד יצטרך ללמוד את הסדר בעצמו בשנה הבאה. בינתיים תוכלו להקל עליו עם תרגילי זיכרון סדר הפעולות במהלך היום, למשל: היום נאכל ארוחת בוקר, אחר כך נסדר ונפנה, נתלבש לרכיבה, נצא לרכיבת אופניים, נחזור ונתקלח, נכין ארוחת צהריים, נאכל, נשב לשחק ולצפות טלוויזיה ואז נצא לבקר את המשפחה. בדקו איתו מאוחר יותר מה הרצף ההגיוני, ובהמשך עבדו איתו על תכנון מראש, סדר פעולות הגיוני וכו'.
שאלות שעוזרות לילדים הן: "מה אנחנו אמורים לעשות עכשיו?", "מה שכחנו?", "מה בא לפני מה?". עזרו לו להתגבר על קשיים בזיכרון ואל תכעסו אם הוא מתקשה. הוא צעיר וכרגע הוא מתאמן על עצמאות והתארגנות. באופן זה נשיג שתי מטרות בו זמנית, גם אימון בסדר הפעולות וגם תיאום ציפיות ותכנון שיוצרים סדר שעוזר להפחית חרדות מהלא ידוע והבלתי צפוי.
6. מיומנויות חברתיות
ילדים רבים עסוקים בחוגים אחר הצהריים ולא מתאמנים על "יחסים" - אירוח חברים והצורך לחלוק, התארחות אצל חברים והמיומנויות הנדרשות בלהיות אורח. אלו מיומנויות חשובות שיקלו על הילד בהיותו חבר חדש, ולכן כדאי להשקיע בכך כבר עכשיו. אצל ילדים שמתקשים באחת מהמיומנויות מומלץ דווקא להתעקש, לשפר, לשכלל ולא להימנע מהן בגלל שקשה. כמובן שניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע ולקבל הכוונה אישית לאתגר שכזה. בשנה הבאה צריך יהיה להשקיע גם בהסתגלות ללמידה ולכן מומלץ השנה להשקיע במיומנויות חברתיות.
אולי יעניין אותך גם:
- "היפה והחיה" - גרסת האב המשקיען ובתו
- מדריך: הדרכים לזהות לקויות למידה אצל ילדים
- "הרגע שהבנתי שאני צריכה לעזור לבתי"
7. שכלול מיומנויות מוטוריות בזמן משחק
בבתי הספר ישנם שיעורי ספורט וכמובן הפסקות משחק בהם הילדים משחקים בכדורגל, מחניים ושלל משחקים. כהורים נוכל להכין את הילד להפסקות על ידי זה שנלמד אותו את כללי המשחק ונתאמן יחד איתו בבית. "משחקים של פעם" מאתגרים את המוטוריקה הגסה של הילדים ובו זמן מספקים אימון למיומנויות חברתיות, כך שהמשחק תורם כפליים.
ומה אנחנו יכולים לעשות מבחינת דרכי החינוך בבית כדי לעזור לילד להיות מוכן? הימנעו מלעשות בשביל הילד שלכם דברים שהוא יכול לעשות בעצמו! ישנם הורים שמרגישים שתפקידם לפנק את הילד, לעזור לו כדי שלא יתאמץ, או לעשות בשבילו פשוט כי הוא איננו מסוגל. לכל הרגשות ההוריים האלו שמקורן באהבה גדולה יש בהמשך השפעה ישירה ולא בהכרח חיובית על הדימוי העצמי של הילד. הילד מתרגל לכך שכולם עושים בשבילו או לומד מכך שהוא פשוט לא מסגול לעשות למען עצמו.
איך להתחיל בתרגול עם הילד?
- תנו לו משימות ברות השגה, קטנות והדרגתיות.
- שימו דגש על התהליך, על הניסיון וההתמודדות ולאו דווקא על התוצאה.
- הימנעו מביקורת כאשר לא מצליח. הביקורת מכבה כל ניצוץ של מוטיבציה לנסות שוב.
- מצאו חוזקה של הילד והעצימו אותה.
- אפשרו לו בחירה היכן ובמה הוא רוצה להתאמן.
- עודדו את הילד למעורבות בתהליך ואל תכתיבו אתם את הדרישות מבלי להתייעץ בו.
- עודדו אותו דווקא כשקשה לו ולא כאשר הוא מצליח וקל לו.
מטרתנו לגדל ילד עצמאי, בעל אמונה בעצמו שהוא יכול ומסוגל להתמודד עם אתגרים, שינויים ומעברים. אתם כאן כדי להכיל, לחבק, להקשיב אבל גם להעצים, לקדם, לאתגר ולשכלל את המיומנויות שלו, כך שהוא יידע מהי המסוגלות האישית שלו לקראת המעבר הגדול.
הכותבת
היא מדריכת הורים מטעם מכון אדלר, יועצת שינה ובעלת בית ספר להורות ושינה "Mamamaya School"
כך תלמדו את הילדים לאחוז טוב את העיפרון. צפו: