שתף קטע נבחר

 

בשורה לחוסכים: הדרך אל הכסף שלכם תתקצר

סוף להפקרות בחסכונות? אלפי חוסכים שמבקשים למשוך את הכסף שחסכו בעמל רב מקופות הגמל, הפנסיה והביטוח, נתקלים בשלל דרישות ועיכובים שנמשכים לעיתים חודשים רבים. הוראות חדשות צפויות לעשות סדר ולקצר את העברות הכספים. רשות שוק ההון: "50% מהפניות של החוסכים הן בדרישה למשיכת כספים"

מקצרים את הדרך לחסכונות. טיוטת הוראות חדשה שפרסמה אמש (יום ד') הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, מבקשת לעשות סדר בכל הנוגע לבקשות למשיכת כספים מהחסכונות.

 

כתבות נוספות בערוץ הכסף שלי

 

נכון להיום, רבים מעשרות אלפי החוסכים המבקשים מדי שנה למשוך את החסכונות שצברו בקופות הגמל, קרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה ופוליסות החיסכון, נתקלים לא פעם בקושי לקבל את הכסף שלהם, שמסתכם בהיקפים של מיליארדי שקלים, כשהגוף המוסדי שמנהל את כספם מערים קשיים ומעכב את העברתם.

 

למעשה, עד היום לא היו הוראות אחידות בכל הנוגע למסמכים שהלקוח נדרש להגיש כדי למשוך את כספו, לנוהל קבלת הכספים ולפרק הזמן בו מחויב הגוף הפיננסי להעביר את הכסף לחשבון הבנק של החוסך.

 

בשנים האחרונות פרסמנו כאן ב-ynet מספר מקרים של חוסכים שביקשו למשוך את החיסכון שצברו בעמל רב, אך נתקלו בדרישות מוזרות, ולעיתים אף הזויות, מצד קופת הגמל שלהם, בהגבלות ובמריחות שנמשכו לעיתים חודשים ואף שנים.

 

מתברר, כי רוב האינטראקציה בין החוסך לגוף שמנהל לו את הכסף היא בנושא משיכת כספים. למעשה כשרבים מהגופים המוסדיים מתלוננים על "עומס תפעולי" זה בעיקר טיפול בבקשות של לקוחות למשוך כספים.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

ברשות שוק ההון מציינים כי בשל המקום המרכזי שהנושא תופס, החשיבות מבחינת החוסכים ושלל המקרים הבעייתיים שהם נחשפו אליהם, החליטו להסדיר את העניין.

 

"משיכת כספים מקופות גמל היא אירוע נפוץ מאוד. קרוב ל-50% מהפניות של החוסכים לקופות הן בנושא הזה", אומר ל-ynet הראל שרעבי, סגן בכיר לממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון. לדבריו, "חשוב להסדיר את הנושא כדי להפוך את התהליך לברור, יעיל וקצר יותר עבור החוסכים". בשלב זה כאמור פורסמה טיוטה בנושא, ולדברי שרעבי חוזר סופי צפוי לצאת בסוף חודש מאי.

 

זיהוי גם על פי כרטיס האשראי

על פי ההוראות החדשות, כל החברות יידרשו לפרסם במקום ברור ובולט באתר האינטרנט שלהם את הנוהל למשיכת כספים, ובין היתר, את המסמכים שיש להגיש (שכאמור יהיו אחידים). החוסכים יוכלו לשלוח באמצעות האתר את כל המסמכים (למעט במקרים מסוימים המוגדרים בהוראות בהם נדרש להגיש את המסמך המקורי).

 

נכון להיום, הלקוחות נדרשים לשלוח צילום צ'ק או אישור על ניהול חשבון בנק לצורך העברת הכספים לחשבונם. ההוראות החדשות קובעות כי ניתן יהיה להסתפק בשליחת פרטי כרטיס אשראי לצורך אימות החשבון.

 

עוד נקבע כי תוך 2 ימי עסקים מרגע קבלת בקשה תקינה, על החברה לשלוח למגיש הבקשה הודעה על אישור הבקשה. ההודעה תישלח לדוא"ל או במסרון - לפי בקשת הלקוח. ההודעה תכלול נתונים כגון סכום משיכה מבוקש, סכום שישולם לאחר ניכוי מס, סכום המס וכו'.

 

אם הוגשה בקשה לא תקינה (למשל בגלל מסמך שחסר), על הגוף המוסדי לשלוח על כך הודעה למבקש תוך 2 ימי עסקים ממועד קבלת הבקשה ולפרט מה החוסרים. במקרה ולא תוקנו כל הליקויים תוך 7 ימי עסקים ממועד שליחת ההודעה, הגוף המוסדי מחויב לשלוח תזכורת נוספת בהודעה ולפרט את הליקויים / חוסרים, כמו גם לציין כי אם הבקשה לא תתוקן תוך 30 ימי עסקים תבוטל בקשת המשיכה.

 

ההוראות קובעות כי אם הלקוח שלח את כל המסמכים באופן תקין, הגוף המוסדי מחוייב להעביר את הכסף לחשבון הבנק שלו תוך 4 ימי עסקים.

 

טיוטת החוזר אינה משנה את התנאים והמועדים למשיכת כספים

בהקשר זה יש לציין כי גם תהליך ההעברה יהיה אחיד בין הגופים וללא התנייה. כך לדוגמה לגבי ביצוע משיכה בהוראה מרחוק (בטלפון, פקס ובעתיד גם באימייל ) - נכון להיום, חלק מהגופים (לדוגמת מנורה והראל) דורשים זיהוי פנים מול פנים והצגת מסמכים מקוריים בסכומים שמעל 100 אלף שקל בעוד גופים אחרים אינם דרושים זאת.

 

יש לציין כי ההוראות מתייחסות גם למקרים בהם מדובר בכספי חיסכון של נפטר והפונה הוא יורשו או מוטב בחיסכון.

 

לדברי אייל סיאני, מנהל מקצועי וממונה ציות ואכיפה בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, טיוטת החוזר אינה משנה את התנאים והמועדים למשיכת כספים מסוגי המוצרים השונים ואת כללי המיסוי הנלווים, אלא מסדירה את הליך הטיפול בבקשות המשיכה.

 

סיאני מוסיף, כי בכל הנוגע לקרנות הפנסיה לא קיימת כיום כל הנחיה לגבי לוחות הזמנים למשיכה, והחוזר נועד להסדיר גם את העניין הזה.

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים