שתף קטע נבחר

"חובה לייצר 'רשימות שחורות' של נוסעים ישראלים אלימים"

בכירי ענף התעופה ומשטרת ישראל לקחו חלק בכנס שמטרתו להציע דרכי פעולה להתמודדות עם נוסעים אלימים. בין ההצעות - תיעוד, הגשת תלונות במשטרה והכנת רשימות שחורות של נוסעים אלימים. ובינתיים - מקרה נוסף של אלימות בטיסת אל על: "הנוסע הטיל מורא על אנשי הצוות"

במהלך טיסת אל על מיוהנסבורג לישראל בשבוע שעבר, תקף נוסע את צוות הדיילים ונעל עצמו בתא השירותים מספר פעמים על מנת לעשן. בסיכום האירוע שקיימה החברה והגיע לידי ynet, נכתב כי "התנהגותו המוזרה של הנוסע החלה עוד על הקרקע והמשיכה לאורך כל הטיסה. במהלך ההסעה הנוסע קם, נכנס לתא השירותים, ולא הסכים לצאת. מנהלת השירות בטיסה התריעה בפני הקברניט כי יש להוריד את הנוסע, אך לאחר ששוחח עמו התרשם כי ניתן יהיה להטיסו. הנוסע התנהג בצורה מוזרה על סף טירוף, כולל הסתגרויות ממושכות בתא השירותים ועישון מספר פעמים, כמו כן הטיל מורא על אנשי הצוות. לאחר הנחיתה לנוסע הוזמנה משטרה והוגשה תלונה".

"טיסת השוקולד" (ארכיון)
"טיסת השוקולד" (ארכיון)

בשנים האחרונות חל גידול במודעות להתנהגות נוסעים אלימים בטיסות, הן בזכות תיעוד אירועים אלימים שעולים לרשתות החברתיות. אחד המקרים הזכורים בארץ הוא כמובן "טיסת השוקולד" של ישראייר, בה נראה הישראלי המכוער במלואו תפארתו, אולם רק בחודש שעבר תקפה נוסעת אייר קנדה נוסעים בדרכם לישראל, והמטוס נאלץ לבצע נחיתת חירום בלונדון.

 

תיעוד, תלונות במשטרה ורשימות שחורות 

בשבוע שעבר נערך במכון פישר כנס עם בכירי עולם התעופה הישראלי, במטרה להעלות הצעות ודרכי פעולה להתמודדות עם נוסעים אלימים. בין היתר נקבע כי "תיעוד מקרי האלימות בטיסות, הגשת תלונות במשטרה ורשימה שחורה של נוסעים אלימים בחברות התעופה הישראליות - הם הכרח לצורך מיגור התופעה".

"העומסים יוצרים מתחים שעלולים להתפתח לאלימות" (צילום: יואב גלזנר) (צילום: יואב גלזנר)
"העומסים יוצרים מתחים שעלולים להתפתח לאלימות"(צילום: יואב גלזנר)

רפ"ק מידד לביא, קצין אג"ם של מרחב נתב"ג במשטרת ישראל, אמר כי "המשטרה במרחב נתב"ג עוסקת המון בנוסעים אלימים, לרוב בטרמינל 1 ובעיקר בטיסות לאילת". בין המקרים שמנה לביא: נוסע בטיסה מאמסטרדם לישראל תקף נוסעים באגרופים כשהזיזו את הכיסא; נוסעים שעישנו במטוס בחזרה מאומן וכמעט ותקפו את הצוות; תייר מאוקראינה שעישן והתחצף לצוות; נוסעת שזרקה מחשב על דיילת, ונעצרה עם הנחיתה ונוסעת שהטילה את מימיה במטבח כי לא רצתה לחכות בתור לשירותים.

 

לביא ציין כי תיעוד האירועים האלימים חשוב לצרכי החקירה: "כאשר נוסע שיכור או בעל הפרעה נפשית, חשוב לתעד הכל כדי לרדת לעומקם של דברים בשלב התחקור. כשיש עדים, לאו דווקא מהצוות אלא גם מקרב הנוסעים, חשוב לשתפם בזמן הגשת התלונה. על מנת לייעל את הנוהל במשטרת נתב"ג, שוטר יגיע עד למטוס אם עולה הצורך".

 

"טיסת השוקולד"    (מתוך פייסבוק)

"טיסת השוקולד"    (מתוך פייסבוק)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

יהודית גריסריו, סמנכ"לית השירות לנוסע באל על, הודתה שבחברה בניהולה כבר קיימת רשימה מצומצמת של נוסעים בעייתיים. "מקרי קיצון זוכים לתגובה נחושה ובהירה שכוללת אפילו מניעת הזכות לטוס וזאת בהתייעצות וליווי של המחלקה המשפטית שלנו. ההדרכות וההכשרות של אנשינו שמשרתים לקוחות כולל פרק שעניינו התמודדות עם מצבים שכאלה, החל מההבנה שאינטראקציה נכונה עשויה לסייע במניעת אלימות ולמנוע מפוטנציאל האלימות להתפתח לאלימות ועד התמודדות מוחשית עם אירוע נקודתי תוך הסתייעות במנהלים בכירים, משטרה ועוד".

 

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, אמר כי "מדיניות השמיים הפתוחים הביאה לגידול משמעותי בכמות הנוסעים הישראלים ולעתים התהליך שעובר נוסע עלול להיות סוג של סיר לחץ - תורים, לוחות זמנים לחוצים, חוסר בשעות שינה, עומס כלכלי, עומס משפחתי, טיפול בילדים קטנים ועוד. כל אלה עלולים להביא את הצוות שלנו לפגוש יותר נוסעים עצבניים בפתח המטוס וזאת עוד לפני שדיברנו על תקלות ואיחורים הנגרמים על ידינו".

 

סירקיס התייחס ל"טיסת השוקולד" ואמר כי "הטיפול שלנו היה הכי אפקטיבי כי העלינו את המודעות לנושא. לא נתנו לאירוע לרדת מהשיח הציבורי כולל שיתוף פעולה עם התקשורת. מעבר להומור העצמי, מדינה שלמה עסקה באלימות נוסעים ובשיימינג הכרוך בכך. עליית המודעות יצרה שינוי אמיתי שאת תוצאותיו אנו חשים היום בטיסות שלנו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים