הנשים שלא קברו את החלומות שלהן
דלית ממן מנהלת ובעלים של מפעל ורשת חנויות בתחום המזון, יונית ג'רסי בעלת חנויות לפרזול ואינה מזרחי סמנכ"ל שיווק ומערכות מידע בחברת אופנה. שלוש נשים שהלכו אחר החלומות שלהן - ויש להן גם טיפים איך לשבור את תקרת הזכוכית. מיוחד ליום האישה
בשיתוף פארק אדומים
ב-8 במארס 1857, פתחו מאות של פועלות במפעלי טקסטיל בניו-יורק בשביתה ובמחאה על תנאי העסקתן שכללו, בין השאר, עבודה של שעות ארוכות בשכר נמוך. הרושם שהותירו אחריהן נשים אלו היה כה חזק, עד שהוחלט למסד את היום זה ולציינו בעולם כולו. יום האישה הבינלאומי המצוין מחר (רביעי) ברחבי העולם - וגם בישראל, הוא הזדמנות להכיר את נשים שעוסקות בתפקידי ניהול ושיווק ואיך נאמר, גם עושות את זה כנראה טוב יותר מגברים. הכירו אותן.
כשנשים יפרגנו לעצמן ולחברותיהן, השאר יגיע מאליו
יונית ג'רסי (57) אם לארבעה וסבתא ולעוד ארבעה נכדים, היא בעלת עסק לפרזול המונה שני סניפים, האחד בשכונת "בית ישראל" בירושלים והשני - בפארק התעשיות מישור אדומים שמציין בימים אלו 40 שנה להקמתו.
איך הכול התחיל? במהלך שנות ה-80 ניהלה כשכירה בית עסק קטן, אך ב-1989, החליטה לעזוב הכול ולהצטרך לבן זוגה שניהל את העסק לבדו עד אז. "זאת הייתה החלטה מאוד משמעותית מבחינתי, ידעתי הרבה על ניהול אך לא היה לי מושג מינימלי על פרזול", היא משתפת. "הכנסתי מימד נשי, ניהולי לעסק שנשלט עד אז בידי גברים. בכוחות עצמי ובעזרה מבעלי ומפוזיציות מקצועיות בתחום למדתי את תורת הצביעה המקצועית, רכשתי ידע טכני בפרזול וכיום באפשרותי לייעץ וללמד את העוסקים המלאכה בצורה מקצועית ביותר".
לדבריה, גם כיום, לאחר שנים רבות היא אינה מוצאת כמעט נשים בתחום הפרזול - למעט נשים העוסקות בפן האדמיניסרטיבי כגון: מזכירות, הנה"ח וכו'.
מה החזון שלך?
"אשמח לראות נשים רבות פורצות את הגדר המגדרית ומגשימות את חלומן בכל תחום. צר לי על כל אדם, גבר ואישה כאחד, הקוברים את חזונם מסיבות לא ראויות. בעיני רוחי רואה אני נשים רבות בתפקידי ניהול, בשכר זהה והזדמנות שווה. כולי תקווה להספיק ולראות את זה בעתיד הקרוב. אני חושבת שכשנשים יפרגנו לעצמן ולחברותיהן, השאר יגיע מאליו".
מלכת הטחינה והחלווה
דלית ממן (46) נשואה ואם לשבעה ילדים היא גם הבעלים והמנכ"לית של "ממלכת החלבה והטחינה". בין שלל תפקידיה בחברה - אחראית על המשרד, מנהלת אדמניסטרטיבית וכל מה שקשור בארגון המפעל והעובדים. "אני בתעשייה כ-10 שנים", אומרת ממן. "השינוי שאני רואה מבחינת כמות נשים בתעשיות, הינו בעיקר במישור הניהולי ארגוני. יש לנשים יותר דגש על מעקב אחר הדברים וטיפולם, אנחנו רושמות משימות לטיפול ועוקבות שאכן נעשו. הניהול יותר טוב וקפדני ונשים מגיעות לפרטים הקטנים וטיפולים, לצד האסטטי של העסק, לצד הארגוני יותר מאשר גברים".
את ממלכת החלבה" הקים בשנת 1947 סבו של בן זוגה אלי ממן. לאחר גירוש היהודים מהעיר העתיקה העבירה המשפחה את החנות לשוק מחנה יהודה והפכה במשך השנים לאחד מעמודי התווך של השוק. לפני כ-6 שנים עבר המפעל לפארק התעשייה אדומים הסמוך לירושלים, וכיום לצד יצוא לחו"ל, יש לחברה שש חנויות ועוד מאות נקודות מכירה ברחבי הארץ.
"כשאני נמצאת בעסק פיזית הכל נראה אחרת, הדברים מטופלים אחרת, אתה משדר רצינות לעסק שלך, מגלה אחריות. וזה מתבטא בכל דבר ודבר מהקטן ועד הגדול. העובדים בודקים אותך ומתייחסים בהתאם", אומרת ממן.
האם חששת להיכנס לעולם של התעשייה בה את עוסקת?
"תמיד יש ממה לחשוש, אני אישה דתייה ומאמינה קודם כל בבורא עולם. כשאתה מעלה רעיון תמיד יש את החששות, ואת הטוב שבדבר וזה עוזר לך בשיקול הדעת שלך להגיע לתובנה ולמסקנה הנכונה".
מה דעתך על נשים שהולכות בעקבות החלום שלהן ועוסקות במה שהן באמת רוצות?
"נשים שהולכות בעקבות החזון שלהם ועוסקות במה שהן באמת רוצות, אלה נשים מסופקות שיכולות להגיע לגדולות ולהגשים את החזון שלהם מכיוון שהסיפוק ממלא אותם באדרנלין והרעיונות יכולות להגיע לשמיים. במיוחד אם היא מצליחה, הסיפוק הזה חוזר אליה והיא בדרך להצליח יותר. זה כמו ריקוד טנגו בעקבות הצעד הראשון של ההצלחה יגיע הצעד השני וזה חוזר חלילה".
יש לך טיפ לנשים שרוצות לעשות שינוי?
"קודם כל להאמין שהן מסוגלות ויכולות. שנית להאמין במה שהן רוצות לעשות. להשקיע בחזון מבחינת: זמן, קריאת חומרים, המון ידע, משאבים והכי חשוב אמונה. לא להתייאש להמשיך להאמין ולהשקיע. שנית: לגייס סביבה תומכת: בעל, ילדים, הורים, חברים, ותמיד להמשיך עם החזון. תמיד להסתכל על המטרה שאליה כיוונת לגזור ממנה את הצעדים הראשונים , כי כל צעד קטן יקרב אותך לחזון".
נשים רבות יותר בעמדות מפתח
אינה מזרחי (49) נשואה ואם לשלושה, היא סמנכ"ל שיווק ומערכות מידע בחברת "סימפלי סטאר". החברה המומקמת באיזור התעשייה מישור אדומים, מתמחה בייצור, ייבוא ושיווק של אקססוריז ואביזרי אופנה - כובעים, צעיפים, תיקים, כפפות, מטריות ועוד, לנשים, לגברים ולילדים, לתעשיית הביגוד והאופנה ברשתות וחנויות בכל רחבי הארץ.
"אני בתעשיית האופנה מזה כ-6 שנים", מספרת מזרחי. "תעשיית האופנה העסיקה בעבר ומעסיקה בהווה נשים רבות בדרגי הביניים. במהלך שלוש השנים האחרונות, יחד עם הצמיחה העסקית הרחבה שלנו, אני צופה במגמת עלייה מבורכת, בכניסתן של נשים רבות יותר לעמדות מפתח בתחומי הניהול, הקניינות, העיצוב והשיווק ומבצעות עבודה מעולה".
לדבריה, העלייה במגמה בולטת יותר ברשתות הגדולות ובחנויות המובילות, אך למרות זאת עדיין קיים פער וקיימים גברים רבים יותר בדרגים של מקבלי ההחלטות. "שילובן של נשים בתפקידי מפתח בתעשיית האופנה חשוב מאוד, מאחר והנשים מהוות כוח צרכני גדול ומשמעותי בארץ", היא מציינת. "אין לי ספק כי הרחבת מעורבותן של נשים בתפקידים של מקבלי ההחלטות תכניס שינויים מרעננים בתעשייה".
"תעשיית האופנה הינה תעשייה המושפעת מאוד מתהליכים וממגמות גלובליות ופנימיות", מוסיפה. "סביבת העבודה היא דינאמית ותחרותית מאוד. בשנים האחרונות אני מתמקדת בנושא השיווק ומערכות המידע. החברה מחוברת למחשבי הרשתות הגדולות ודואגת לאספקות שוטפות של הקולקציות למגוון הרשתות. היכרותי הקרובה עם מקבלי ההחלטות ברשתות האופנה השונות, עם מנהלי הסניפים, ניתוח דוחות המכירות וכמו כן עם מוצרינו, יחד עם צוות העובדים מאפשרים את הדיוק עבורם ומענה מהיר ביותר ומיטבי לצרכיהם".
האם חששת להיכנס לעולם של התעשייה בה את עוסקת?
"כניסתי לתעשיית האופנה ולחברה לוותה בחששות גדולים מאחר והגעתי לתחום מעולם ההשכלה הגבוהה בו עסקתי קודם לכן. הגעתי עם השכלה במדעי החברה- פסיכולוגיה, ייעוץ ואימון אישי ותעסוקתי. לא הייתה לי השכלה פורמלית בתחום הייבוא, השיווק והאופנה, עקב צורך שעלה וזאת לאחר אזהרות רבות ממקורביי לגבי המורכבות שבשינוי הגדול ובטענה כי זה "לא יעבוד", יחד עם החשש, נכנסתי לתפקיד עם פתיחות ורצון עז להשכיל וללמוד את התחום ולתרום להצלחת החברה ולהצלחתי בתפקיד, ואכן הצלחתי".
מה דעתך על נשים שהולכות בעקבות החלום שלהן ועוסקות במה שהן באמת רוצות?
נשים שהולכות בעקבות חלומן הן נשים עוצמתיות ומעוררות השראה וגאווה. הן ברובן נשים שחוות קושי במורכבות של הג'אגלינג בין הגשמת חלומן ושאיפתן לבין הצורך שבטיפוח המשפחה. למרות שהמורכבות והאתגר כמובן קיימים ומורגשים בחיי היומיום, יחד עם זאת תחושת ההגשמה והסיפוק כשהשילוב מצליח מדהימה ומצדיקה את המאמץ. חשוב שנשים אלה ישתפו ויעבירו הלאה את הניסיון שרכשו על מנת לתת אופק לנשים המעוניינות בשינוי".
טיפ לנשים שרוצות לעשות שינוי?
"תקשיבו לחלומות ולרצונות שלכן, תקבלו החלטה, תגייסו את כל מי שמוכן לעזור בהגשמת חלומכן, שימרו על אנרגיות גבוהות ותעשו. תבטחו בעצמכן כי תתמודדו עם האתגרים והטעויות בדרך, תתקנו ותמשיכו. תתעלמו מכל הגורמים שיגידו שזה "בלתי אפשרי". נלסון מנדלה אמר: "זה תמיד נראה בלתי אפשרי עד שזה קורה".
בשיתוף פארק אדומים