"אין לנו כלום ואנחנו רוצות הכל": נשים חירשות יוצרות אמנות
שפה משלהן: הנשים החירשות של עין מאהל נפגשות פעמיים בשבוע בסדנה לקידום תעסוקתי שמטרתה ליצור מסגרת חברתית. "במקום להסתגר בבית ולהתבייש במגבלה, היום הן גאות בעצמן ומבינות שמותר גם להן לחלום", מספר ל-ynet לואי חביבאללה, יוזם הפעילות שזכה בפרס רקנאטי-קופ-רש"י לעו"ס היזם
בשיתוף פרס רקנאטי-קופ-רש"י
"יש כאלה שלא עבדו בכלל בחיים שלהן, יש כאלה חסרות השכלה בכלל, לא יודעות קרוא וכתוב. יש כאלה שאין להן חיי חברה, אז אמרתי להן, לאט לאט נתחיל. בלעדיכן לא נעשה כלום, ואני רוצה שנהיה ביחד כל הזמן ולא נפחד", במילים המרגשות האלו מתאר העובד הסוציאלי לואי חביבאללה את תחילת התהליך שבסופו הוקמה סדנת קידום תעסוקתי בעין מאהל עבור נשים חירשות. הסדנה פותחת בפניהן עולם של אמנות וספורט וכל אחת יכולה למצוא את הדרך שלה לפרוח בלי לחשוב על המגבלה שלהן.
"מה שהניע אותי מבפנים," מסביר חביבאללה, "(הוא) שהנשים האלה יכולות לחיות, יכולות להיות עצמאיות ויכולות להגיע למקומות רחוקים, אבל צריך לתת להן את המקום הזה.
"אני רואה את השינוי, זה מה שחשוב לי קודם כל - הן עצמאיות לגמרי, והתלות שלהן בסביבה שלהן כמעט הוכחדה, במקום להסתגר בבית ולהתבייש במגבלה, היום הן גאות בעצמן, כי חוץ מהמגבלה יש את האישיות, יש את המחשבות, יש את החלומות, ורק צריך למצוא את הדרך, למצוא את המקום הנכון ולתת את המקום הנכון והיחס הנכון, אפשר להגיע רחוק. הם כמונו ויכולות לחיות כמונו, ויש בהן הרבה פוטנציאל שאנחנו לא יודעים."
כבוד למורים ולעובדים סוציאליים עם יוזמות מיוחדות
פרס המורה היזם נוסד ב-2002 על-ידי איש העסקים ליאון רקנאטי ופרופ’ יעקב קופ, ולאחר מכן הצטרפו אליהם ח"כ אלי אלאלוף בהיותו מנהל קרן רש"י, וסטנלי צ’ייס ז”ל, איש עסקים אמריקאי שהיה פעיל בתחום החינוך והחברה בישראל. בשנת 2006 הוחלט להוסיף את “פרס העובד הסוציאלי היזם”.
הפרסים הללו הם מיזמים חברתיים-חינוכיים ייחודיים בנוף המקומי, שנועדו לעודד מורים ועובדים סוציאליים יחידי סגולה, המצליחים להרחיב את גבולות תפקידם, להניע מהלכים יוצאי-דופן וליזום פתרונות בתחומי החינוך והרווחה שמהווים פריצת דרך.
מורים ועובדים סוציאליים יזמים בנשמתם מוצאים פתרון יצירתי שאינו מצוי במערכות שבהן הם פועלים. עליהם להגות את הפתרון משלב הרעיון, להשקיע מאמץ רב בפיתוחו, לפעמים אף לחפש אחר משאבים למימוש הפתרון, לתרום מזמנם על מנת ליישמו, ובסופו של תהליך אף לשכנע את המערכת להטמיע את המיזם ולתמוך בו על מנת ליצור את השינוי המערכתי הנדרש.
מאז ועד היום קידומם של אנשי חינוך ועובדים סוציאליים יזמים, ערכיים והישגיים, לצד טיפוח מעורבות ואכפתיות חברתית - הם הנושאים המגלמים את יסודות הפרס. באמצעותו מגיעים לקדמת הבמה הישגיהם המרשימים של המורים והעובדים הסוציאליים כדי להוקירם ולהעניק להם את ההכרה לה הם ראויים.
המטרה הייתה ועודנה לעודד ולאתר את אותם אלה שבאמצעות חשיבה חדשנית ומרעננת מצליחים להפוך יוזמה לשינוי מהותי ומשמעותי, המתבטא בשיפור הישגי תלמידיהם הלימודיים והערכיים ובהוספת דפוסי חשיבה גם בקרב מורים, מחנכים ועובדים סוציאליים נוספים, ולא פחות חשוב מכך להוות מודל לחיקוי והשראה.
בשנת 2015/16 הגישו כ-300 מורים וכ-50 עובדים סוציאליים את מועמדותם לפרס. מתוכם נבחרו 11 יוזמות של מורים ו-3 יוזמות של עובדים סוציאליים, שהצטרפו ל- 113 המורים ו- 26 העובדים הסוציאליים אשר זכו בשנים הקודמות. חלק מהיוזמות ננקטו על ידי צוותים של שניים או שלושה אנשים, וכך מספר הזוכים גדול ממספר היוזמות, ובסה”כ זכו עד כה בפרס 140 מורים ו- 35 עובדים סוציאליים.
תהליך המיון, הבחינה והבחירה של היוזמות הראויות לפרס מתבצע על-ידי כ-60 שופטים - ראשי מכללות ומנהלי בתי ספר, מנהלים פדגוגיים ואנשי מינהל בכירים בשירותי הרווחה. לצד יושבי הראש רקנאטי וקופ פועלות ועדות היגוי ומועצות ציבוריות, שבהן חברים, אנשי מקצוע ואישי ציבור, ממערכות ההוראה והרווחה, מן המערכת החברתית והעסקית בישראל.
הקריטריונים להערכת היוזמות המועמדות לפרס הם הייחוד של התכנים, מקוריותן של היוזמות המוצעות בהשוואה לתכניות ולפתרונות הקיימים במערכת, וחדשנותן. כמו כן, נבחנת דרך פעולתו של היזם מן השלב הראשוני שבו נהגה הרעיון, דרך פיתוחו ויישומו, ועד לזיהוי התוצאות המוכחות ולפוטנציאל ההפצה וההטמעה של היוזמה במערכת.
הפרס הכספי המוענק ליזמים אלה אינו התגמול היחיד בו הם זוכים. סיפוק רב הם שואבים, לדברי מנהלי הפרס, מהצלחתם הבאה לידי ביטוי בהישגי התלמידים בלימודיהם ובהקלת המצוקות לנזקקים לשירותי הרווחה.
אם אתם מכירים מורים ו/או עובדים סוציאלים שפועלים ללא חת לעשיית שינוי, אם אתם מורים או עובדים סוציאלים שרוצים להפיץ את הבשורה לשינוי, זה הזמן להירשם .
בשיתוף פרס רקנאטי-קופ-רש"י למורה היזם ולעו"ס היזם