מחברה קטנה של 25 עובדים, ל-15 מיליארד דולר
לפני 17 שנה גייסה חברת סטארט-אפ קטנה מירושלים מיליון דולר לצורך פיתוח מערכות בטיחות מתקדמות לרכב. היום נמכרה החברה לאינטל לפי שווי של 15 מיליארד דולר - כאשר רק מעטים זוכרים את צעדיה הראשונים. קבלו פלשבק
לפני יותר מ-16 שנים הוזמן כתב ynet לבקר בחברה קטנה בשכונת רמות בירושלים, סטארט-אפ שהוקם ב-1999 ועשה אז צעדים ראשונים בשוק הרכב העצום. חודש מוקדם יותר, בנובמבר 2000, דווח ב-ynet לראשונה על מובילאיי, חברה ישראלית שהחלה לפתח מערכות בטיחות לרכב שמבוססות על טכנולוגיית וידאו ועיבוד תמונה, כולל בקרת שיוט שמתאימה את מהירות הרכב למצב התנועה לפנים, מערכת לזיהוי סטייה מנתיב ועוד. מערכות החברה מתבססות על מצלמה יחידה, כך דיווחנו, בשונה מתפיסות אחרות בעולם הטכנולוגי הנעזרות במספר מצלמות או אמצעים אחרים כגון רדאר.
נסיעה במכונית האוטונומית של מובילאיי ודלפי, בתערוכת ה-CES השנה
ynet מדווח על מובילאיי
2000: פגישה ראשונה
2000: נסיעת מבחן ראשונה
2001: חידושים נוספים מבית מובילאיי
בסך הכל עבדו בחברה הקטנה ההיא 25 עובדים, וכפי שאמר אז ל-ynet המנכ"ל זיו אבירם, את החברה ייסד יחד עם פרופסור אמנון שעשוע מהאוניברסיטה העברית, ואל השניים הצטרפו ד"ר גדעון שטיין (לשעבר סטודנט של שעשוע) ו"שישה בעלי תואר ד"ר ישראלים שקובצו מהחברות מיקרוסופט ומוטורולה". אבירם התגאה אז כי לחברה יש 100% גיוס ובמילים פשוטות, כל אדם אליו פנתה מובילאיי והציגה את הרעיון, הצטרף. אז, בשנת 2000, העריך אבירם כי עד סוף שנת 2002, מועד השקת המערכת הראשונה לרכב, יהיו בחברה כ-100 עובדים.
אמנון שעשוע מסביר כיצד עובדת מובילאיי
"מובילאיי מצטרפת במקום טוב באמצע למירוץ לעתיד. חזון הרכב שינהג את עצמו כבר נמצא בשלבי רעיון ופיתוח אצל יצרני הרכב הגדולים, ויש כאלו שכבר נותנים אפילו הערכות קצובות של חמש ועשר שנים קדימה", דיווחנו בשנת 2000, תוך החטאת הלו"ז בעשור שנים לפחות. כן ידענו לדווח אז כי מוטורולה העולמית הודיעה כי היא משקיעה בחברה ועומדת לשתף עמה פעולה, לצורך "פיתוח אמצעים טכנולוגיים מתקדמים כמו מערכת אזהרה מהתנגשות, התראה לנהג המנומנם ומערכת לזיהוי מכשולים והולכי רגל".
בחודש יולי 2001, מספר חודשים מאוחר יותר, הודיעה מובילאיי כי השלימה גיוס שני בשווי של 10 מיליון דולר, לפי שווי חברה של 85 מיליון. בסך הכל השלימה מובילאיי בתחילת הדרך מספר גיוסים. הראשון שבהם עם הקמתה היה של מיליון דולר, מספר חודשים מאוחר יותר (פברואר 2000) גייסה עוד 6 מיליון דולר, ובנובמבר 2000 גויסו 3 מיליון דולר נוספים.
בעשור וחצי שעבר מאז, השתנה עולם הרכב ללא הכר. מובילאיי הפכה - בעיקר בשנים האחרונות - לחברת טכנולוגיה מובילה ומוכרת היטב בעולם הרכב בזכות אותם פיתוחים להם נחשפנו באלף הקודם. אך לא רק, שכן גם הקשרים המסחריים-טכנולוגיים שיצרו שעשוע ואבירם במשך השנים, הפכו אותה לאחת החברות היותר-מדוברות בתעשיית הרכב בכלל. כך למשל שיתוף הפעולה הטכנולוגי המקיף לו הייתה מובילאיי שותפה עם טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות היוקרתיות מארה"ב, שת"פ שבעזרתו יכלה היצרנית האמריקאית לאפשר למכוניות שהיא מייצרת לנהוג באופן אוטונומי לחלוטין.
שיתוף הפעולה הזה נחשב במשך תקופה ארוכה לאחד המעניינים בעולם הרכב, אך אירוע טראגי אחד שינה הכל. בתאונת דרכים קטלנית בחודש יולי אשתקד, נהרג נהג טסלה S בזמן שמכוניתו נסעה במצב אוטונומי, כאשר היא מסתייעת במערכות מובילאיי. בטסלה טענו אמנם כי על הנהג להיות עירני ומוכן לפעול גם במצב אוטונומי, אך אמרו עוד כי הסיבה העיקרית לתאונה היא המצלמה אותה מספקת מובילאיי, אשר כשלה בזיהוי משאית שחצתה את נתיב הנסיעה של הטסלה. במובילאיי לא המתינו יותר מדי, והודיעו כי החברה מבטלת את שיתוף הפעולה ארוך השנים בין השתיים.
במובילאיי לא רק הגיבו בכך לרמזים מכיוון טסלה, אלא שיש להניח כי פרסום דבר התאונה בתקשורת, חודשיים לאחר שאירעה הרתיח את אנשי החברה. התזמון, כך התברר, לא היה מפתיע, שכן הוא הגיע לכותרות העיתונים ממש בבוקר מסיבת העיתונאים המשותפת של מובילאיי עם ב.מ.וו ואינטל, השותפות שהסעירה את עולם הרכב ב-2016 וללא ספק תרמה למכירתה של החברה בסכום עתק.
באותה מסיבת עיתונאים היסטורית הכריזו השלוש כי הן מעוניינות לייצר רכב כל אוטונומי, כאשר כל אחת מהן תעניק לשת"פ את הכלים המתאימים לכך. ב.מ.וו את הפיתוח המוטורי על כל היבטיו, אינטל את מערכות המחשוב האדירות ומובילאיי את הטכנולוגיה המוטמעת ברכב. השלוש התחייבו לפתח ביחד מערכת שתאפשר נהיגה אוטונומית מלאה או חלקית ותוצע לרכישה גם עבור יצרניות רכב אחרות, ובמקביל לקבוע תקנים למערכות אוטונומיות במכוניות.
בין הצעדים המהוססים הראשוניים ב-1999, דרך פריצתה האמיתית של החברה לפני מספר שנים וכלה בעסקת הענק עליה דווח היום, עסקה מובילאיי בעיקר בשיפור המערכות הבסיסיות עליהן הכריזה בתחילת דרכה. ובניגוד לחברות אחרות - לרבות יצרניות רכב - שהעמיסו על המכוניות אין ספור כלים לעזרת הנהג, מובילאיי בחרה בגישה מינימליסטית, תוך שיפור השבב והאמצעים האופטיים. בפגישה שערכנו לפני מספר חודשים עם בכירים בחברה, הוצג הדור הבא של מערכות זיהוי תוואי ההתקדמות של המכונית, המאפשר לנהוג אותה עצמאית גם ללא סימוני כביש ואף בתנאי שלג או ערפל כבד המונע מהאופטיקה לזהות עצמים בולטים.
מובילאיי, שחתמה על שיתופי פעולה - בין היתר - עם יצרניות הענק GM ופולקסווגן, משלבת במכוניות שישווקו החל מ-2018 אמצעים שונים' שיאפשרו לה להרחיב בין היתר גם את מה שנחשב לגביע הקדוש של עולם הרכב האוטונומי: נתוני תיעוד כבישים והתנהגות כלי רכב ותנועה בסביבתם, מכמה שיותר מכוניות מסביב לעולם.
האם העסקה בין אינטל למובילאיי טובה לחברה הישראלית? כמובן שכן. בזכות שיתוף הפעולה עליו הוכרז, יכולה החברה שהוקמה בירושלים לעשות שימוש ביכולת של ענקית המחשוב, שתסייע לה ללא ספק בהמשך הדרך. האם העסקה הזו טובה גם לאינטל? גם כאן אין ספק. הרכב האוטונומי עומד לשנות את חיינו במגוון תחומים, ולא רק המוטוריים. אינטל מעוניינת לשמור עצמה בחזית, ומובילאיי תסייע לה בכך ללא ספק.