שתף קטע נבחר
 

זינוק נוסף במספר הרוגי התאונות? נשנה את שיטת המדידה

תכנית העבודה של משרד התחבורה לשנים הבאות מגלה כי שיטת הספירה של הרוגי תאונות הדרכים עומדת להשתנות. אם זה תלוי במשרד, ספירת ההרוגים תיעשה מעתה לפי מיליארד קילומטרים של נהיגה. צפו בראיון באולפן ynet

צילום: חגי דקל

צילום: חגי דקל

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

7 המלצות ועדת שיינין. מה באמת יושם? 

 

הורגלתם לאמוד את מצב הבטיחות לפי מספר הרוגי תאונות הדרכים? משרד התחבורה רוצה להרגיל אתכם אחרת. כאשר הכריזה ועדת שיינין בשנת 2005 כי יעד מספר ההרוגים בתאונות בעוד עשור (2015) יהיה 300 בני אדם, הניחו רבים כי מדובר בהערכת-חסר וכי אימוץ המלצותיה על-ידי משרדי התחבורה, ביטחון פנים, חינוך וראש הממשלה, יסייע להוריד את המספר עוד יותר.

 

הלכה למעשה, רק ב-2012 נהרגו פחות מ-300 בני אדם, במה שמקובל להגדיר כ"סטייה סטטיסטית". למעשה, בכל שנותיו של ישראל כץ כשר תחבורה, נרשמה רק בשנה אחת ירידה במספר ההרוגים - 2012. בכל האחרות נרשמה דווקא עלייה, שהגיעה עד ל-377 בני אדם הרוגים אשתקד.

 

במשרד התחבורה הצהירו אמנם בשנת השיא 2012 כי היעד ל-2018 הוא 260 הרוגים בשנה. נתון שנראה כאפשרי בהתחשב בירידה העולמית הרצופה במספר ההרוגים. אך כאמור, המספר אשתקד גבוה בעשרות אחוזים מהכרזה זו. ב-2015 אגב, הוחלט במשרד לקבוע יעד חדש, באחוזים. לפי החלטה זו של המשרד, מדי שנה יש להגיע לירידה של 5% במספר ההרוגים. ומסתבר כי גם שיטת מדידה זו אינה יעילה.

 

כעת עולה מתכנית העבודה של המשרד ל-2017-18, כי שיטת ספירת ההרוגים תיעשה ביחס למיליארד ק"מ נסועה. אומדן מוכר אמנם גם במדינות אחרות, אך כנתון משלים ולא עיקרי. בין היתר מכיוון שהוא פחות ברור וחד משמעי ממספר הרוגי התאונות הכללי.

 

בראיון לאולפן Ynet אמר ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים כי "בגלל גידול בכמויות הרכב והנסועה, מדד ההרוגים למיליארד ק"מ נסיעה פוחת, אבל ק"מ הנסיעה לנפש גדל יותר. כלומר, אם המדד פוחת בהרוגים באחוז אחד וגדל בנסועה בשני אחוז, התוצאה הסופית שיהיו יותר הרוגים במדינת ישראל לנפש - וזו הבעיה הגדולה כשאתה לוקח מדד שהוא נוח לך. אם לא מביאים את כל הדברים האלו בחשבון, אז אנחנו טופחים לעצמנו על השכם ואומרים שהמצב השתפר".

 

ד"ר ציפי לוטן המדענית הראשית בעמותת אור ירוק, אומרת כי "כשאתה חווה 4 שנים כאלו גרועות אז בכל מדד נהיה גרועים. הכי פשוט להסתכל על מספר הרוגים. המדד שבחרו בו במשרד התחבורה נותן אינפורמציה חשובה, אבל זה לא מדד שהוא זמין ומדויק".

 

במשרד התחבורה אומרים כי "משרד התחבורה התאים את מדדי ההרוגים בתאונות הדרכים למדדים המקובלים במדינות ה-OECD, שהם המדדים המקובלים בעולם. המדד החדש הוא מדויק ונכון יותר להשוואות בינלאומיות ויספק תמונת מצב אמינה יותר על מצב הבטיחות בדרכים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
תאונות דרכים - מכת מדינה
צילום: חיים הורנשטיין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים