שתף קטע נבחר
 

הגן שבו נעלמים כל ההבדלים

לעיתים החברה ממקמת את האדם עם צרכים מיוחדים כנזקק ובעצם אינה יוצרת מרחב מכיל המאפשר ביטוי ליכולות שלו ופריצה מהתודעה כנזקק לנותן שירות וכתורם - גן ריחות וצלילים ברעננה שנבנה על ידי אנשים עם צרכים מיוחדים הוא בועה ירוקה ומיוחדת שמעצימה הן את מפעיליו והן את מבקריו

בשיתוף פרס רקנאטי-קופ-רש"י

 

תחשבו על הפעם האחרונה שבה הייתם בעלטה מוחלטת ולא ראיתם דבר - שמתם לב שאתם שומעים יותר רחשים סביב, שכל מגע הופך למועצם יותר? ידוע שכאשר אחד החושים נפגע, החושים האחרים מחפים עליו. כך קורה פעמים רבות לאנשים עם צרכים מיוחדים - החושים האחרים מפצים על החושים שנפגעו. 

 

גן ריחות וצלילים הממוקם בפארק רעננה הוקם על ידי אנשים עם צרכים מיוחדים. זהו גן נגיש, הכולל צמחי תבלין ופסלים ומהותו מיזם יצירתי תעסוקתי למימוש יכולות של אנשים שונים בקהילה. על המיזם היצירתי תעסוקתי הזה קיבלו שלושת מקימיו - עו"ס לייכטנטריט עופרה, מנהלת המחלקה לעבודה קהילתית, עיריית רעננה, עו"ס דב בייגל נמרון, מנהל פרויקטיים קהילתיים, עיריית רעננה ולבנת רימון, עובדת סוציאלית קהילתית, רכזת קהילה נגישה, עיריית רעננה - את פרס רקנאטי-קופ-רש"י.  

צילום: ירון שרון

צילום: ירון שרון

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

במסגרת הפעילות בגן קבוצות שונות של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים לקחו חלק בבניית פסלים שמוקמו בתוך מרחב המונגש במיוחד לאנשים עם מוגבלות פיזית וחושית באמצעים של שילוט בכתב ברייל, התמצאות פיזית במרחב על ידי שבילים רחבים, מעקות וכדומה.

 

במקביל להקמת הפסלים על ידי הקהילות השונות, הוקמה קבוצת מדריכים, רובם בעלי מוגבלויות, שעברה הכשרה בת 20 מפגשים ע"י אנשי מקצוע. הכשרה זו העניקה למדריכים כלים שסייעו להם בפיתוח סדנאות חווייתיות הכוללות שימוש במתקני הגן ומטרתן להמחיש למשתתפים את הקשיים איתם מתמודדים אנשים עם צרכים מיוחדים על ידי פעילויות כגון: הרכבת פאזל בעיניים עצומות, הכנת ארוחה ביד אחת ועוד.

 

הסדנאות מיועדות לתלמידי בתי ספר, חברות וארגונים עסקיים, ועדי עובדים, הורים וילדים. הסדנאות מתקיימות בסגנון ODT מעבירות את המשתתפים חוויה והתנסות בהתמודדויות השונות של אנשים עם מוגבלויות מתוך ההכרה שלכולנו יש צרכים מיוחדים. הסדנאות מותאמות לקהל היעד.

 

לעיתים החברה ממקמת את האדם עם צרכים מיוחדים כמקבל שירות נתמך, כנזקק ובעצם אינה יוצרת מרחב מכיל המאפשר ביטוי ליכולות שלו ופריצה מהתודעה כנזקק לנותן שירות וכתורם. בניית הגן על ידי אנשים עם צרכים מיוחדים והנחיית הסדנאות על ידי מדריכים בעלי צרכים מיוחדים ממצבת אותם כתורמים וכנותני שירות. המדריכים עצמם מועצמים מעצם פעילותם לשינוי תפיסות ועמדות בקהילה.

 

כבוד למורים ולעובדים סוציאליים עם יוזמות מיוחדות

פרס המורה היזם נוסד ב-2002 על-ידי איש העסקים ליאון רקנאטי ופרופ’ יעקב קופ, ולאחר מכן הצטרפו אליהם ח"כ אלי אלאלוף בהיותו מנהל קרן רש"י, וסטנלי צ’ייס ז”ל, איש עסקים אמריקאי שהיה פעיל בתחום החינוך והחברה בישראל. בשנת 2006 הוחלט להוסיף את “פרס העובד הסוציאלי היזם”.

 

הפרסים הללו הם מיזמים חברתיים-חינוכיים ייחודיים בנוף המקומי, שנועדו לעודד מורים ועובדים סוציאליים יחידי סגולה, המצליחים להרחיב את גבולות תפקידם, להניע מהלכים יוצאי-דופן וליזום פתרונות בתחומי החינוך והרווחה שמהווים פריצת דרך.

 

מורים ועובדים סוציאליים יזמים בנשמתם מוצאים פתרון יצירתי שאינו מצוי במערכות שבהן הם פועלים. עליהם להגות את הפתרון משלב הרעיון, להשקיע מאמץ רב בפיתוחו, לפעמים אף לחפש אחר משאבים למימוש הפתרון, לתרום מזמנם על מנת ליישמו, ובסופו של תהליך אף לשכנע את המערכת להטמיע את המיזם ולתמוך בו על מנת ליצור את השינוי המערכתי הנדרש.

 

מאז ועד היום קידומם של אנשי חינוך ועובדים סוציאליים יזמים, ערכיים והישגיים, לצד טיפוח מעורבות ואכפתיות חברתית - הם הנושאים המגלמים את יסודות הפרס. באמצעותו מגיעים לקדמת הבמה הישגיהם המרשימים של המורים והעובדים הסוציאליים כדי להוקירם ולהעניק להם את ההכרה לה הם ראויים.

 

המטרה הייתה ועודנה לעודד ולאתר את אותם אלה שבאמצעות חשיבה חדשנית ומרעננת מצליחים להפוך יוזמה לשינוי מהותי ומשמעותי, המתבטא בשיפור הישגי תלמידיהם הלימודיים והערכיים ובהוספת דפוסי חשיבה גם בקרב מורים, מחנכים ועובדים סוציאליים נוספים, ולא פחות חשוב מכך להוות מודל לחיקוי והשראה.

 

בשנת 2015/16 הגישו כ-300 מורים וכ-50 עובדים סוציאליים את מועמדותם לפרס. מתוכם נבחרו 11 יוזמות של מורים ו-3 יוזמות של עובדים סוציאליים, שהצטרפו ל- 113 המורים ו- 26 העובדים הסוציאליים אשר זכו בשנים הקודמות. חלק מהיוזמות ננקטו על ידי צוותים של שניים או שלושה אנשים, וכך מספר הזוכים גדול ממספר היוזמות, ובסה”כ זכו עד כה בפרס 140 מורים ו- 35 עובדים סוציאליים.

 

תהליך המיון, הבחינה והבחירה של היוזמות הראויות לפרס מתבצע על-ידי כ-60 שופטים - ראשי מכללות ומנהלי בתי ספר, מנהלים פדגוגיים ואנשי מינהל בכירים בשירותי הרווחה. לצד יושבי הראש רקנאטי וקופ פועלות ועדות היגוי ומועצות ציבוריות, שבהן חברים, אנשי מקצוע ואישי ציבור, ממערכות ההוראה והרווחה, מן המערכת החברתית והעסקית בישראל.

 

הקריטריונים להערכת היוזמות המועמדות לפרס הם הייחוד של התכנים, מקוריותן של היוזמות המוצעות בהשוואה לתכניות ולפתרונות הקיימים במערכת, וחדשנותן. כמו כן, נבחנת דרך פעולתו של היזם מן השלב הראשוני שבו נהגה הרעיון, דרך פיתוחו ויישומו, ועד לזיהוי התוצאות המוכחות ולפוטנציאל ההפצה וההטמעה של היוזמה במערכת.

 

הפרס הכספי המוענק ליזמים אלה אינו התגמול היחיד בו הם זוכים. סיפוק רב הם שואבים, לדברי מנהלי הפרס, מהצלחתם הבאה לידי ביטוי בהישגי התלמידים בלימודיהם ובהקלת המצוקות לנזקקים לשירותי הרווחה.

 

אם אתם מכירים מורים ו/או עובדים סוציאלים שפועלים ללא חת לעשיית שינוי, אם אתם מורים או עובדים סוציאלים שרוצים להפיץ את הבשורה לשינוי, זה הזמן להירשם . 

 

בשיתוף פרס רקנאטי-קופ-רש"י למורה היזם ולעו"ס היזם

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים