שתף קטע נבחר
 

להיוולד מחדש מתוך הכאב: להפוך ממשתקם למשקם

לפני כשלוש שנים חוותה כוכבה בוארון טרגדיה שהותירה אותה מרוסקת ובודדה - בנה, שחלה במחלת הסכיזופרניה, התאבד. כיום היא חלק מקבוצת סטודנטים הלומדים להיות רכזי שיקום בעצמם. "אני מרגישה שזה הייעוד שלי, זאת סגירת מעגל עבורי", היא מסבירה. על היוזמה המיוחדת זכו ד"ר רינה פייגין ועמי גדסי בפרס רקנאטי-קופ-רש"י

בשיתוף פרס רקנאטי-קופ-רש"י

 

"אנשים שחוו בעצמם את כל התהליך של התמודדות עם מגבלה, עם נכות, עם מחלה, בעצם מכירים את הדברים מיד ראשונה, ודאי יוכלו להבין את האדם השני שעובר תהליך כזה. כל למידה תיאורטית מיד מחברתם אותם לעולם הרגשי שלהם, ודרך הלמידה הם גם יכלו להתחבר לעוצמות ולכוח ולביטחון", הרעיון הזה עומד בבסיסו של מיזם חשוב ומיוחד - מעבר ממשתקם למשקם - שהגו ד"ר רינה פייגין מביה"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת ת"א, ועמי מגדסי, לשעבר מנהל המרכז להכשרה ושיקום מקצועי, בית לוינשטיין, עליו זכו בפרס רקנאטי-קופ-רש"י לעו"ס היזם.

 

צילום: ירון שרון

צילום: ירון שרון

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מיזם מעבר ממשתקם למשקם נועד להכשרת אנשים עם מוגבלות לעובדי השמה ומדריכי שיקום לאנשים עם מוגבלות. היוזמה עוסקת בהקמת מסגרת לימודית-משולבת, של המרכז להכשרה ושיקום מקצועי ליד בי"ח לוינשטיין עם בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב, ומשלבת בין רכישת ידע מקצועי ותהליך שיקומי-יישומי.

 

היוזמה הינה ייחודית בתחום השיקום וההשמה ומאפשרת לאוכלוסיית הנכים ללמוד מקצוע שיש בו משמעות וסיפוק בנתינה לאחר. המשתתפים בתכנית מהווים מודל חיובי ואופטימי למשתקמים אחרים ומהווים מקור כוח ותמיכה עבורם. המעבר מסטאטוס של משתקם למשקם הנו תהליך מורכב, המעלה שאלות רבות ודורש מיומנות רבה לשילוב התהליך השיקומי עם הלמידה התיאורטית ויישומה כשהתלמידים חווים את שני צידי המתרס במהלך הלימודים - משתקם ומשקם.

 

תכנית זו מהווה מנוף להבנת התהליך והשלכותיו כשהשילוב עם האקדמיה מעצים ומחזק את הערך העצמי ואת הצד הבריא ותורם לרמה הלימודית. עד היום סיימו את התכנית 115 בוגרים במסגרת עשרת המחזורים שהתקיימו, מתוכם 79% עובדים כעובדי השמה/ מדריכי שיקום לאנשים עם מוגבלות ובחמשת השנים האחרונות אחוז ההצלחה עלה ל 88%.

 

כבוד למורים ולעובדים סוציאליים עם יוזמות מיוחדות

פרס המורה היזם נוסד ב-2002 על-ידי איש העסקים ליאון רקנאטי ופרופ’ יעקב קופ, ולאחר מכן הצטרפו אליהם ח"כ אלי אלאלוף בהיותו מנהל קרן רש"י, וסטנלי צ’ייס ז”ל, איש עסקים אמריקאי שהיה פעיל בתחום החינוך והחברה בישראל. בשנת 2006 הוחלט להוסיף את “פרס העובד הסוציאלי היזם”.

 

הפרסים הללו הם מיזמים חברתיים-חינוכיים ייחודיים בנוף המקומי, שנועדו לעודד מורים ועובדים סוציאליים יחידי סגולה, המצליחים להרחיב את גבולות תפקידם, להניע מהלכים יוצאי-דופן וליזום פתרונות בתחומי החינוך והרווחה שמהווים פריצת דרך.

 

מורים ועובדים סוציאליים יזמים בנשמתם מוצאים פתרון יצירתי שאינו מצוי במערכות שבהן הם פועלים. עליהם להגות את הפתרון משלב הרעיון, להשקיע מאמץ רב בפיתוחו, לפעמים אף לחפש אחר משאבים למימוש הפתרון, לתרום מזמנם על מנת ליישמו, ובסופו של תהליך אף לשכנע את המערכת להטמיע את המיזם ולתמוך בו על מנת ליצור את השינוי המערכתי הנדרש.

 

מאז ועד היום קידומם של אנשי חינוך ועובדים סוציאליים יזמים, ערכיים והישגיים, לצד טיפוח מעורבות ואכפתיות חברתית - הם הנושאים המגלמים את יסודות הפרס. באמצעותו מגיעים לקדמת הבמה הישגיהם המרשימים של המורים והעובדים הסוציאליים כדי להוקירם ולהעניק להם את ההכרה לה הם ראויים.

 

המטרה הייתה ועודנה לעודד ולאתר את אותם אלה שבאמצעות חשיבה חדשנית ומרעננת מצליחים להפוך יוזמה לשינוי מהותי ומשמעותי, המתבטא בשיפור הישגי תלמידיהם הלימודיים והערכיים ובהוספת דפוסי חשיבה גם בקרב מורים, מחנכים ועובדים סוציאליים נוספים, ולא פחות חשוב מכך להוות מודל לחיקוי והשראה.

 

בשנת 2015/16 הגישו כ-300 מורים וכ-50 עובדים סוציאליים את מועמדותם לפרס. מתוכם נבחרו 11 יוזמות של מורים ו-3 יוזמות של עובדים סוציאליים, שהצטרפו ל- 113 המורים ו- 26 העובדים הסוציאליים אשר זכו בשנים הקודמות. חלק מהיוזמות ננקטו על ידי צוותים של שניים או שלושה אנשים, וכך מספר הזוכים גדול ממספר היוזמות, ובסה”כ זכו עד כה בפרס 140 מורים ו- 35 עובדים סוציאליים.

 

תהליך המיון, הבחינה והבחירה של היוזמות הראויות לפרס מתבצע על-ידי כ-60 שופטים - ראשי מכללות ומנהלי בתי ספר, מנהלים פדגוגיים ואנשי מינהל בכירים בשירותי הרווחה. לצד יושבי הראש רקנאטי וקופ פועלות ועדות היגוי ומועצות ציבוריות, שבהן חברים, אנשי מקצוע ואישי ציבור, ממערכות ההוראה והרווחה, מן המערכת החברתית והעסקית בישראל.

 

הקריטריונים להערכת היוזמות המועמדות לפרס הם הייחוד של התכנים, מקוריותן של היוזמות המוצעות בהשוואה לתכניות ולפתרונות הקיימים במערכת, וחדשנותן. כמו כן, נבחנת דרך פעולתו של היזם מן השלב הראשוני שבו נהגה הרעיון, דרך פיתוחו ויישומו, ועד לזיהוי התוצאות המוכחות ולפוטנציאל ההפצה וההטמעה של היוזמה במערכת.

 

הפרס הכספי המוענק ליזמים אלה אינו התגמול היחיד בו הם זוכים. סיפוק רב הם שואבים, לדברי מנהלי הפרס, מהצלחתם הבאה לידי ביטוי בהישגי התלמידים בלימודיהם ובהקלת המצוקות לנזקקים לשירותי הרווחה.

 

אם אתם מכירים מורים ו/או עובדים סוציאלים שפועלים ללא חת לעשיית שינוי, אם אתם מורים או עובדים סוציאלים שרוצים להפיץ את הבשורה לשינוי, זה הזמן להירשם . 

  

בשיתוף פרס רקנאטי-קופ-רש"י למורה היזם ולעו"ס היזם

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים