הצלם הורשע ברצח - היצירות מוצגות במוזיאון תל-אביב
פוטו רצח: צלם שיצירותיו תלויות במוזיאון תל-אביב הורשע ברצח צעירה. מה עושים איתן עכשיו?
בפני מוזיאון תל-אביב לאמנות ניצבת עתה הזדמנות נדירה לצאת באמירה בעלת ערך מוסרי ותרבותי מול עולם האמנות הבינלאומי. על קירותיו, בתערוכה "בנוגע לאפריקה", תלויים צילומיו של האמן זוולטו מטטואה, שהורשע לפני שבועיים ברצח דרום-אפריקאית בת 23, שעבדה בזנות. נכון לכתיבת שורות אלה, בחר המוזיאון להשאיר את העבודות בתצוגה ולתלות לידן מודעה. רותי דירקטור, אוצרת התערוכה, ציינה שבכוונתה לקיים בקרוב דיון ציבורי בסוגיה.
אבל מוזיאון תל-אביב הוא לא היחיד שטרם הגיב באופן מעשי. גלריה ג'ק שיינמן בניו-יורק, שמייצגת את האמן, לא השמיעה את קולה, כמו גם כל ממסד ציבורי אחר שמחזיק את עבודותיו באוסף דוגמת המטרופוליטן, הגוגנהיים, מרכז פומפידו והגלריה הלאומית של דרום-אפריקה. התגובה היחידה נרשמה בדצמבר, עוד לפני סיומו של ההליך המשפטי: אמנים שהציגו לצד מטטואה בגלריה הלאומית בדרום-אפריקה - הסירו את עבודותיהם לאות מחאה.
לצד זאת, מעט המאמרים הביקורתיים שעסקו בנושא הטעון נכתבו על ידי נשים. "היית מאמין שכולם בשדה האמנות האפריקאי ידברו על זה. אבל נותרה שתיקה", כתבה לינדה סטופרט, אמנית דרום-אפריקאית, וסיפרה כי אמן צעיר ומוכר אמר לה שהוזהר לא לדבר על מטטואה כדי שהקריירה שלו לא תיפגע.
במאמרה מתייחסת סטופרט גם להיבט הגזעני: "תשאלו את עצמכם, בעולם האמנות, איך הייתם מגיבים אם מטטואה היה מואשם ברצח נערה לבנה נחמדה, מישהי שיש לה שם ולא מוגדרת רק כיצאנית שחורה. האם אז היה לכם אכפת או שהייתם ממשיכים לשתוק?".
ולא רק השתיקה בעייתית. ההרשעה, כפי שמציינת הסופרת והעיתונאית רבקה דיוויס במאמר ב-Daily Maveric יכולה דווקא להעלות את ערך עבודותיו, בהתחשב בטבע של שוק האמנות, ש"נוטה לאמץ מוניטין שלילי", כדבריה. בבתי המכירות כבר העריכו שאם מטטואה יישב בכלא, הוא עשוי לייצר עבודות מעניינות. ומומחים לאמנות מזכירים אותו באותה נשימה עם צייר הרנסאנס המוערך קרווג'יו שהיה צריך לברוח מרומא לאחר שהרג אדם בברוטאליות. אך סטופרט מציינת שאין צורך לחזור עד לקרווג'יו כדי לראות איך אמנים גברים לבנים זוכים לסליחה ולתהילה. קרל אנדרה, למשל, שזוכה לטענתה שלא בצדק, מאשמת רצח אשתו האמנית אנה מנדייטה בדחיפתה ממרפסת הבית ב-1985. בית המשפט סירב לחשוף את הנימוקים לזיכוי. עבודה שלו נמכרה לאחרונה במיליון דולר.
לאור כל זה, כאן במחוזותינו, ראוי שמוזיאון תל-אביב יקיים דיון בשאלות של אמנות ומוסר, ובשאלה הנצחית על ההפרדה בין היצירה ליוצר. ועד שזה יקרה - צריך להוריד את עבודתו של מטטואה מהתערוכה.