ב.מ.וו G310R ברכיבה ראשונה - כמו גדול
האופנוע הקטן והזול בארסנל של מותג היוקרה, יגיע ארצה תוך שבועות ספורים ויצטרף לקטגוריה שגדלה בקצב מהיר - עם תג-מחיר אטרקטיבי. רכבנו עליו לראשונה
ב.מ.וו G310R הוא אופנוע כניסה-צנוע ראשון למותג היוקרה, ושיתוף פעולה רב-משמעות ראשון עבורו עם יצרנית כלי דו-גלגלי מחוץ לגרמניה. TVS ההודית מתמחה בכלים מוטוריים צנועי-נפח עבור השוק המקומי העצום, ופס הייצור שלה אמור לאפשר לב.מ.וו להציע אופנוע-מתחילים עם תג-מחיר ידידותי, וקלות תפעול בהתאם לייעוד. זו לא אמורה להיות בעיה עבור ההודים, אך בהתחשב בשת"פ עם החברה ממינכן, איכות הייצור אמורה להתאים למקובל באירופה וארה"ב. האם זו דרישה גדולה מדי?
טוב: איכות, יכולת דינמית, לוח מחוונים, תיבת הילוכים
בסדר: ביצועים
טעון שיפור: צפוף לגבוהים
מתחרים: ק.ט.מ 390, קאוואסאקי Z300, ימאהה MT03
מחיר (מוערך): 35 אלף שקלים
מועד הגעה (משוער): אמצע 2017
ב.מ.וו נחשבת לאחת מיצרניות האופנועים היציבות בעולם, אם לא ליציבה שבהן. עם צמיחה כמעט-קבועה במכירות בשני העשורים האחרונים, יכולת לזהות העדפות רוכבים ולהתמקד בדגמים סופר-מצליחים, שהפכו לרף איכות והצלחה אליו שואפות המתחרות - לעיתים תוך העתקת-דגמים בוטה, ולא תמיד מוצלחת. כל זאת תוך שמירה על רמת מחיר גבוהה באופן בולט מהמתחרים. החלום הרטוב של כל יצרנית, בכל תחום. ובכל זאת, ב.מ.וו נתפסה פחות מוכנה לקטגוריה חדשה, בה מככבים אופנועים פשוטים ובסיסיים המיועדים לרוכבים בעלי רישיון מוגבל. המוצר עצמו לא מהווה כמובן בעיה, אבל תג מחיר צנוע, ובכן, קצת פחות טבעי עבור היצרנית הבווארית.
הפתרון של ב.מ.וו, כמו של כל מתחרותיה שהקדימו אותה, היה פס ייצור במדינה בה עלות העבודה נמוכה משמעותית. TVS ההודית במקרה זה, היצרנית השלישית בגודלה במדינה ובעלת ניסיון עצום באופנועים בסיסיים, פשוטים וזולים באופן ניכר מכל מוצר אירופאי, יפני או קוריאני מקביל.
המוצר שב.מ.וו ביקשה לשלב באולמות התצוגה שלה, פשוט להגדרה: אופנוע קטן מידות שיתאים לרוכבים מתחילים, מנוע צנוע נפח והספק שיהיה מתחת לרף הביטוח-מיסוי המקובל לרישיון רכיבה מוגבל, מראה מספיק מושך כדי לשכנע רוכב מתחיל לוותר על נוחות השימוש בקטנוע וכמובן - תג-מחיר צנוע. ועוד דבר אחד חשוב - איכות ייצור ושילוב מראה-תחושה שלא יבזו את מותג היוקרה הגאה וכך יפתחו דלת לרכישת כלים יקרים יותר של ב.מ.וו בעתיד.
ה-G310R (וה-G310GS "אדוונצ'ר" החולק איתו מכללים וצפוי להגיע אלינו מאוחר יותר) הוא אופנוע הכניסה החדש של ב.מ.וו, עם שלדת צינורות מפלדה שבתוכה שוכן מנוע חד-צילינדרי מקורר נוזל בנפח 313 סמ"ק ו-34 כ"ס, העוברים לגלגל האחורי דרך תיבת שישה הילוכים. בסיס הגלגלים עומד 1,374 מ"מ קצרים יחסית ומשקלו נמוך במעט מ-160 ק"ג, כשהוא מוכן לרכיבה עם מיכל מלא ב-11 ליטרים של דלק. דיסק בודד מלפנים (300 מ"מ) ואחד מאחור (240 מ"מ) בתוספת ABS אחראים על האטה, בעוד צמיגי 110-70 ו-150-60 על חישוקי "17 מטפלים בקשר עם האספלט. גובה המושב 785 מ"מ ויש לוח מחוונים דיגיטלי גדול ומפורט מול פני הרוכב.
יתרונות: לא היה רוכב אחד באירוע ההשקה שנמנע - ראשית, לפני תחילת הרכיבה - מבחינת איכות ייצור וחומרים סופר-מדוקדקת. נדמה היה שמפעל הייצור ההודי נדרש להוכיח עצמו כאן הרבה יותר מכל יצרן אירופאי או יפני מוכר. ולמרות העיסוק האובססיבי בסגנון ההלחמה, הרווחים בין חלקי הפלסטיק ועמידותם, ה-310 חיסל כל חשש ממוצר באיכות נמוכה, והמשיך בכך גם בעת הרכיבה התובענית.
כל אבזרי התפעול, החל ממתג האורות וכלה ברגלית ההילוכים ומנופי המצמד והבלם, תפקדו כאילו מדובר בכלי שמחירו גבוה פי 3 - כולל לוח מחוונים LCD מרשים וסופר-אינפורמטיבי. למעט גמגום מנוע באופנוע של הח"מ, שנבע כנראה מבעיית חשמל נקודתית, לא נרשמה ולו תקרית-איכות אחת במהלך ההשקה.
קילומטרים עירוניים ראשונים העניקו הזדמנות להתרגל לאופנוע, למצוא תנוחה רכיבה מתאימה ולגלות עד כמה הוא מתמסר. וזה בדיוק מה שהוא עושה. כל פרט באופנוע הזה משדר קלות תפעול ומשרה ביטחון. רכיבה סופר-מהירה בכבישים מפותלים על אספלט שרחוק מלהיות "סלול היטב", הוכיחה קשיחות שלדה מרשימה וכיול מתלים משובח שמתאימים לאופנועים גדולים יותר.
ההיגוי קליל - פועל יוצא של הסטת המנוע לפנים - מבלי להפוך עצבני תחת עומס, ופניות ארוכות במהירות גבוהה (יחסית) שומרות את האופנוע יציב באופן שלא מגלה את משקלו הצנוע או הגיאומטריה הזריזה. פעולת הדיסק הקדמי הגדול (300 מ"מ) עמוסת רגש וניתן לשמור את החלק הקדמי על סף נעילה ללא בעיות. אפרופו, ה-ABS אינה ממהרת להכנס לפעולה אך עושה עבודה יעילה כאשר נדרשה לכך על כביש רטוב.
מנוע ה-313 סמ"ק הצנוע, עם צילינדר בודד ו-34 כ"ס בלבד, מציג גמישות מרשימה ונעזר בתיבת הילוכים עם יחסי העברה קצרים יחסית ומצמד בעל פעולה רכה ומדויקת. רוכב מתחיל לא יתקשה למצוא בו את הילוך הסרק בעת הצורך, לא יופתע ממערכת שתזניק אותו לפנים עם שחרור פתאומי וחסר ניסיון של מנוף המצמד, ולא יתקל בשיהוקים עצבניים אם יניח למנוע לצנוח אל מתחת לאזור המומנט המרבי. בנוסף, נעים לגלות אופנוע קטן וכמעט נקי מרעידות בכל תחום הסל"ד.
חסרונות: ה-310 של ב.מ.וו אינו אופנוע גדל-מידות, כמו מרבית מתחריו בקטגוריה. המשמעות היא כי רוכבים גבוהים עשויים להרגיש צפיפות-מה. באופן טבעי וכנגזר מהיותו "אופנוע עירום", הוא אינו מתאים לרכיבת תיור ארוכה שכן מיגון הרוח מינימלי. הצורך להתאימו עבור רוכבים מתחילים השפיע גם על הכיול, ובעיקר זה של המתלה הקדמי שמתקשה להתמודד עם בלימה סופר-אגרסיבית. אופציה למגן רוח גבוה יותר וכיול עומס קפיץ נוקשה יותר במזלג הקדמי, היו מסייעים כאן.
סיכום: בגרמניה יכולים להיות רגועים. ב.מ.וו G310R נותר נאמן לערכי המותג. למרות מוצאם ההודי, אופנועי ההשקה הציגו גימור מרשים לכל תחום מחיר, איכות חומרים גבוהה והצליחו להעביר אפילו חלק מהמראה-תחושה היוקרתיים שהפך לסימן ההיכר של ב.מ.וו. נראה כי מפקחי האיכות הגרמנים במפעל הייצור עשו עבודה לא רעה מאז נחתם חוזה שיתוף הפעולה.
מעבר לכך, ה-310 החדש עושה רושם מעולה בכל תחום אפשרי כמעט. הוא זריז כמובטח, קל לתפעול באופן מעורר השתאות, מרגיש מעולה בעיר ומסתדר כמעט באותה נוחות עם תנועה ששומרת על קצב של 120-130 קמ"ש עם כיול מתלים מוצלח בדרך כלל. ובקצרה, כלי שעונה בדיוק על הדרישות ומתאים ככפפה לידם של רוכבים מתחילים, מבלי לוותר על סימן ההיכר של היצרנית. שאפו.
ב.מ.וו R310G
מנוע: צילינדר בודד, 313 סמ"ק, 4 שסתומים לצילנדר, קירור נוזל
הספק מרבי: 34 כ"ס ב-9,500 סל"ד
מומנט מרבי: 2.8 קג"מ ב-7,500 סל"ד
הינע: שרשת, 6 הילוכים
בסיס גלגלים (ס"מ): 137.4
גובה מושב (מ"מ): 785
מיתלים (קדמי-אחורי): הפוך 41 מ"מ, מונושוק (כיוון עומס ראשוני)
בלמים (קדמי-אחורי): דיסק (300 מ"מ) - דיסק (240 מ"מ). ABS
צמיגים (קדמי-אחורי): 110-70-17, 150-60-17
מהירות (מוצהרת): 145 קמ"ש
צריכת דלק (מוצהרת): 30 ק"מ לליטר
משקל (ק"ג): 158.5 ק"ג, מוכן לרכיבה
מחיר (משוער): כ-35 אלף שקלים
הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו