דוד של מיכאלנג'לו הופך למחבל מתאבד: הצצה לתערוכה של בנקסי
פו הדוב שנופל במלכודת, ילד אפריקני עם כתר של ברגר קינג וחייל חמוש בפרצוף סמיילי צהוב - אלו רק חלק מיצירותיו של אמן הרחוב המסתורי בנקסי, שיוצגו בתערוכה בארנה שבהרצליה. וכן, גם לפסל הידוע של דוד הוא נתן פרשנות חדשה. מה צפוי בתערוכה של בנקסי?
רגע לפני שהתערוכה שלו נפתחת, אמן הרחוב בנקסי שוב הצליח לייצר כותרות, או יותר נכון - ההיעדר שלו הצליח לייצר אותן. רק אתמול פורסם כי אישה אלמונית הייתה משוכנעת שראתה את דמותו בקניון ארנה בהרצליה ואף שלפה את המצלמה, רגע לפני ששוב ברח פן תיחשף זהותו. אז האם מדובר בדבר האמיתי או בתרגיל יחצ"ני מעצבן? ובכן, בקרב האחראים על יחסי הציבור של התערוכה נרשמה היתממות מסוימת, וקשה להאמין שאכן מדובר באמן המסתורי עצמו, השומר על זהותו בסוד - אבל נו, נזרום עם תיאוריות הקונספירציה.
התערוכה "The Art of Banksy" שתיפתח מחר (ג') בארנה הרצליה ותימשך עד ה-18 באפריל, מציגה כ-80 מיצירותיו של האמן הבריטי. היצירות לוקטו מ-40 אספני אמנות מרחבי העולם, וקובצו יחד. מדובר ביצירות שנעשו ב-20 השנה האחרונות - תמונות ופסלים - שלכולן אמירה ביקורתית על הפער שבין עודף הצרכנות והקפיטליזם לבין חברות עניות. כך למשל, יצירה שקשה להתעלם ממנה היא דמות של ילד אפריקני רעב, כשלראשו כתר של רשת המזון המהיר ברגר קינג. עבודה אחרת מטלטלת במיוחד היא דמות פסלו הידוע של דוד שיצר מיכאלנג'לו במאה ה-16, רק בשינוי קל - עם חגורת נפץ לגופו.
בעבודה אחרת אפשר לראות חייל, עם כנפיים, שבמקום פניו החתומות מצוייר סמיילי צהוב מחייך; ביצירה נוספת נראה ורד אדום מדמם כשהוא לכוד במלכודת. היצירה הזו הופיעה בגרסה ורודה על קיר בשכונת מגורים בבריסטול שבאנגליה (עיר שאמורה להיות מקום הולדתו של בנקסי), כשיותר מ-20 משקי בית התאגדו כדי להשאיר את התמונה במקומה המקורי ולמנוע כל נזק שעלול להיגרם לה.
גם אחת מהיצירות הפופולריות של בנקסי מופיעה בתערוכה, בשתי גרסאות שונות - הילדה שמושיטה ידה אל בלון אדום בצורת לב, אותה יצירה שהופיעה לראשונה ב-2002 בלונדון, ובמקור התווסף אליה המשפט "There is Always Hope".
עוד מופיעה בתערוכה מחווה של האמן לסרט ספרות זולה, וגם יצירה בה נראה פו הדוב, כן אותו דובי אהוב מספר הילדים, אך הפעם רגלו לכודה במלכודת, וצנצנת דבש זרוקה לצדו.
"חלק מהקסם של בנקסי, הוא שאנשים ברחבי העולם מתעוררים בוקר אחד ורואים יצירה שלו, לרוב בשכונות של מהגרים או במקומות שלא היית מצפה למצוא בהן יצירות אמנות", אומר גל עופר, יועץ אמנותי מטעם הזאפה שהיה מעורב בהקמת התערוכה, ומוסיף כי פעמים רבות קירות נעקרו במטרה לגנוב יצירה של האמן. כך, תוך שימוש בטכניקת השבלונות שלו, מפזר בנקסי את יצירותיו ברחבי העולם, כשהאחרון שהיה איתו בקשר הוא סטיב לאזאריידס, שגם אוצר את התערוכה ובכלל לא נמצא כרגע בארץ.
כמה אירוני, לפיכך, שאותו אמן היוצא נגד תרבות הצריכה, מצא עצמו לבסוף מציג בישראל דווקא בקניון. אולי זו, יותר מהכל, ההוכחה לכך שבנקסי עצמו ממש לא מעורב בתערוכה שלו, ובטח שלא הגיע בעצמו לארץ. ואולי בעצם כן? קשה לדעת. מה שבטוח, יש פה איזה בחור עירום רעול פנים, אז כדאי לפנות את הבניין.