שתף קטע נבחר

 

ראש אגף התנועה לשעבר: "העונשים על עבירות מסוכנות - מגוחכים"

דו"ח של המשטרה חשף כי רק 5% מהנהגים שנתפסו נוהגים בשכרות נידונו למאסר. ניצב בדימוס בארי: "זה פוגע מאוד בהרתעה ולא גורם לנהגים לחשוש לעשות עבירות חמורות". עורך דין לענייני תעבורה: "לא להטיל את כל האשמה על השופטים"

 

האם המדינה מקלה עם נהגים עבריינים?    (צילום: אלי סגל)

האם המדינה מקלה עם נהגים עבריינים?    (צילום: אלי סגל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

ראש אגף התנועה לשעבר, ניצב בדימוס ירון בארי, התייחס היום (ג') בראיון לאולפן ynet לדו"ח המשטרתי שכולל ניתוח של יותר מ-65 אלף גזרי דין, שניתנו בשנים 2016-2015 בגין כתבי אישום על עבירות תנועה חמורות. "צריך לשאול את השופטים מה עובר בראשם", אמר בארי. "ההרתעה היא אחד המרכיבים החשובים בשביל לשנות את תרבות הנהיגה בישראל".

 

לפי הדו"ח, רק 54% מהנהגים שנהגו בזמן פסילה נידונו לעונש מאסר. בקטגוריית נהיגה בשכרות נדגמו 6,762 תיקים. 59% הסתיימו בפסילה בפועל, 36% הסתיימו במאסר על תנאי, ומאסר בפועל נגזר רק על 5%. בעבירות מהירות שמחייבות העמדה לדין נדגמו 41,899 גזרי דין. מתוכם 52% הסתיימו בפסילה על תנאי ו-27% בפסילה בפועל. רק ב־0.1% מהמקרים הסתיים גזר הדין בשליחת הנאשם למאסר.

נהג חוצה צומת באור אדום ()
נהג חוצה צומת באור אדום
 

בארי הסביר כי ההרתעה מורכבת משני מרכיבים עיקריים – האכיפה ומערכת המשפט. בעוד, שלדבריו, באכיפה חל שיפור רב בתקופה האחרונה, מערכת המשפט עדיין לוקה בחסר. "יש סחבת בזמן שלוקח להעמיד נהג לדין", אמר בארי, "בחלק גדול מהמקרים זה לוקח שנים רבות, ואכן העונשים המאוד מגוחכים שמקבלים על עבירות מסכנות חיים פוגעים מאוד מאוד בהרתעה ולא גורמים לנהגים לחשוש ולעשות עבירות חמורות".

 

קצין המשטרה הבכיר לשעבר הוסיף ותיאר את המשאבים הרבים שדרושים כדי לתפוס נהגים מסוכנים. "למשטרת התנועה מאוד לא פשוט לתפוס נהג כזה", סיפר, "צריך לעקוב אחריו, לתפוס אותו - מאמצים רבים מאוד שבאמת בחלק לא מבוטל מהמקרים זוכים לעונשים מאוד מגוחכים שפשוט לא מרתיעים את האנשים".

 

עו"ד דודי דויטש, יו"ר ועדת התעבורה הארצית, שוחח גם הוא עם אולפן ynet ואמר כי "צריך לבדוק כל מקרה ומקרה. בית משפט לא שולף עונש מהשרוול ואפילו לא מספר החוקים. בית המשפט מתנהל ומרשיע אך ורק על פי ראיות ועל פי נסיבות".

עו"ד דודי דויטש ()
עו"ד דודי דויטש
 

לדבריו, "בית המשפט לא משחרר עבריינים סתם. עצם ההרשעה או המקרים שבהם אין הרשעה, או אין שליחה לכלא, מוכיחים שיש פה איזושהי בעיה או כשל ראייתי". בעניין עונשי מאסר לעבריניי תנועה אמר עורך הדין: "בואו לא נקל ראש במאסר, לא בכל מקרה ומקרה צריך להגיע לבית הכלא, רק מי שישב בכלא או אפילו מי שביקר בכלא יודע על מה מדובר, אי אפשר להקל בזה ראש, זה לא עונש כלאחר יד, גם אם מישהו ביצע עבירה אפילו גבולית או אפילו קצת קשה, אבל היא בוצעה באופן חד פעמי, בהיסח הדעת".

 

דויטש ביקש לא להטיל את כל האשמה על השופטים. "מרבית ההרשעות הם במסגרת הסדר טיעון עם התביעה", אמר, "אנחנו כחברה מתוקנת רוצים שאנשים לא ילכו לכלא סתם על כל מקרה ומקרה, וגם ענישות הרבה יותר קלות ממאסר בפועל הן עדיין עונש, עונש חמור, עונש קשה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות דוברות אגף התנועה
בדיקת שכרות
צילום: באדיבות דוברות אגף התנועה
מומלצים