ארגון Superbrands הכריז על מותגי העל של ישראל ל-2017
HOT, פז, תדיראן וגולף נכנסו השנה לדירוג מותגי העל - וגם כדורסלן העבר מיקי ברקוביץ'. FOX, פלאפון, קליניק ותמי4 חזרו לרשימה לאחר שנעדרו ממנה בשנים האחרונות
על פי תוצאות הבחירה, הישראלים מביעים אמון בחברת אל על, מעריכים את המהפך השירותי והתדמיתי שעברה HOT, ומביעים עניין הולך וגובר במותגי הלבשה בכלל ובהנעלת ספורט בפרט.
Superbrands בוחן זו השנה התשיעית ברציפות את תפישות הצרכנים הישראלים לגבי המותגים הפועלים במדינה ואת עוצמת הקשר שלהם אל המותגים. מותג שעוצמת הקשר איתו גבוהה מרף ההצטיינות שקבע הארגון מוכרז כמותג-על.
על פי נתוני 2017, נראה כי בקרב הצרכנים הישראליים יש נטייה לאסקפיזם ולרצון לברוח מהשגרה – ואם אפשר אז למלונות יוקרה. זו כנראה הסיבה שלדירוג השנה נכנסו 7 מלונות יוקרה ישראליים וביניהם: בראשית, יערות הכרמל, וולדורף אסטוריה ומלון המלך דוד.
המותג HOT עבר מהפך
המהפך שעברה HOT בשנים האחרונות ממותג מושמץ למותג תוכן שעבר מהפך שירותי מקבל חיזוק מהמחקר, שכן השנה, לראשונה, נכנסה HOT לרשימת ה-Superbrands של ישראל. מותגים נוספים שנכנסו השנה לראשונה לרשימה הם פז, תדיראן ורשת גולף.
לאחר היעדרות ארוכה של מותגי סלולר מרשימת מותגי העל, הוכתר השנה פלאפון כ-Superbrands. מותגים נוספים מקבוצת בזק (שאף הוא מותג על כשלעצמו) שנמצאים השנה ברשימה הם yes ובזק בינלאומי, שנכנס השנה לראשונה בתולדותיו לדירוג.
פתיחתן של רשתות אופנת ספורט חדשות בישראל יכולה לקבל עידוד מן העובדה, כי נראה שהצרכן הישראלי הפך להיות חובב מותגי ספורט והוא הכניס השנה לראשונה מותגי ספורט בתחום ההלבשה וההנעלה כדוגמת פומה, ריבוק, אסיקס ואול סטאר. השנה גם חזר לרשימה לאחר היעדרות מותג האופנה פוקס. מותגים נוספים שחזרו לרשימה לאחר שנעדרו ממנה ב-2016 הם קליניק, תמי4 ויעקובי.
בתחום הפוליטי, שני האישים שהצרכנים הישראליים מכתירים גם השנה כמותגי-על הם נשיא המדינה ראובן ריבלין, וראש הממשלה בנימין נתניהו. כדורגלן העבר, אורי מלמיליאן, שנבחר השנה להדליק משואה ביום העצמאות לא נכנס השנה לרשימת מותגי העל, אולם שני ספורטאי עבר מעוטרים נכנסו אליה: אלוף אירופה בכדורסל מיקי ברקוביץ', והמדליסטית האולימפית יעל ארד.
המודעות ההולכת וגוברת של הצרכן הישראלי לבריאותו הביאה לכניסתם כנראה של ארבעה מותגי בריאות לרשימת ה-Superbrands לשנת 2017: אקמולי, פניסטיל, שול וסטרפסילס.
איך נבחרים ה-Superbrands?
בכל שנה, בכל מדינה, נערך מחקר מקיף בקרב הצרכנים אשר מדרגים את המותגים וקובעים מי ראוי בעיניהם להיות מוכתר בתואר "מותג על" בישראל ולהפוך ל-Superbrands. מותגים אינם צריכים לשלם על הגשת מועמדות או על הזכייה בתואר.
גם השנה, בשלב הראשון הרכיבו נציגי Superbrands בישראל את רשימת כל המותגים הפועלים במדינה: מוצרי צריכה ושירותים, מקומיים ובינלאומיים, ואפילו מגזר ציבורי ואנשים כדוגמת פוליטיקאים, אנשי תקשורת, אנשי עסקים ואמנים. בסך הכול, כללה הרשימה כ-2,900 מותגים.
בשלב השני, ניגש לפעולה צוות שופטים בראשות פרופ' יעקב הורניק מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב, המורכב מכ-130 מנכ"לים וסמנכ"לי שיווק מובילים. צוות השופטים ניפה ודירג את רשימת המותגים המלאה, כאשר רק המותגים שזכו מהשופטים בציונים גבוהים עלו לשלב מחקר הצרכנים. בשלב השלישי נערך מחקר הצרכנים על ידי מכון המחקר IPSOS, שבמסגרתו דירג מדגם ארצי ומייצג (800 צרכנים ישראליים) את המותגים שעלו לגמר, לאחר שאלה חולקו ל-29 קטגוריות.