סקודה אוקטביה במבחן בזק - החזק התחזק
המכונית המשפחתית המצליחה של סקודה עברה עדכון מראה קל, שינתה מנוע והוסיפה מערכות בטיחות חשובות. איך זה משפיע על סיכוייה בשוק המקומי? נסיעת מבחן
סקודה אוקטביה, מהמכוניות המשפחתיות הפופולריות בישראל, עברה עדכון קל של אמצע החיים הכולל שינויי עיצוב קלים, שדרוג מתבקש לאבזור הבטיחות ומנוע חדש בנפח של ליטר. נהגנו בה לראשונה.
מה השתפר: שינויי העיצוב מסתכמים בחזית בעלת יחידות תאורה מפוצלות, שינוי שאינו משפר את המראה המעט סתמי שלה. הקונסולה המרכזית מציעה כעת גימור נאה ויוקרתי יותר למראה בגוון שחור-מבריק, מסך מגע גדול מבעבר ("6.5 לעומת "5, אך ללא מצלמת נסיעה לאחור חיונית) ומושבים נוחים ותומכים בעלי ריפוד דו-גוני.
למרות השינויים, סביבת הנהג בפרט ותא הנוסעים בכלל עדיין סובלים ממראה קודר יתר על המידה עקב השימוש במשטחי פלסטיק שחור. כמקובל בקונצרן, איכות החומרים גבוהה ותפעול המערכות נוח וברור. אבזור המותרות נותר ללא שינוי אך נוספו מערכות בטיחות חשובות - בלימה אוטונומית במצבי חירום, שמירה אקטיבית על נתיב והתראה על אי ערנות נהג.
יחידת ההנעה היא מהשינויים העיקריים שעברו על האוקטביה, עם המנוע הקטן בקטגוריה - שלושה צילינדרים בנפח ליטר בודד ובהספק מרבי של 115 כ"ס, עם 20.4 קג"מ - תוספת של 5 כ"ס ו-2.6 קג"מ לעומת המנוע היוצא עם ארבעה צילינדרים ובנפח 1.2 ליטר.
כבעבר הוא משודך לתיבת 7 הילוכים כפולת-מצמד ומאפשר תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10 שניות (קיצוץ 0.3 שניות). ביצועי המנוע המוגדש טובים בעיקר בתאוצות ביניים, תודות לתגובות מהירות של תיבת ההילוכים וזמינות כוח טובה. בשונה ממנועי שלושה צילינדרים אחרים, זה של האוקטביה שקט וחלק בדרך כלל, למעט צליל צורם בסל"ד גבוה. צריכת הדלק עמדה על כ-12.8 ק"מ לליטר בממוצע המבחן – כמעט זהה לנתוני המנוע הקודם.
מה נשאר
היתרון הגדול של האוקטביה על פני מרבית בנות הקטגוריה מתבטא בספסל אחורי מרווח, תודות לבסיס גלגלים נדיב (269 ס"מ). גם תא המטען בנפח 568 ליטר, יוצא מכך נשכר ומציע בנוסף פתח הטענה עצום בגרסת חמש הדלתות שבמבחן.
נוחות הנסיעה נותרה ללא שינוי ניכר. מערך המתלים נוקשה יחסית ומספק נוחות נסיעה בינונית בלבד במהירות נמוכה, המשתפרת עם העלייה במהירות ושומרת על ריסון נאות של המרכב. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, זוויות הגלגול צנועות והיציבות הכיוונית טובה. ההגה חד ובעל משקל טבעי אך נטול תחושה ובידוד רעשי הרוח והדרך טוב למדי.
איך בסוף
האוקטביה זוכה אצלנו להערכה רבה על התמורה יוצאת הדופן שהיא מעניקה, ונראה כי גם בגרסה החדשה עם המנוע צנוע הנפח, היא אינה מאבדת נקודות, שכן היא שומרת על יתרונות הגודל הפיזי לצד תוספת מערכות בטיחות סופר-חשובות. ובנוסף לכך, מחירה הוזל ב-4,000 שקלים ל-128 אלף, נמוך באופן בולט ממתחרותיה הישירות ומעשית – המחיר הנמוך בקטגוריה.
אמנם יש להמתין למבחן השוואתי ראש בראש עם המשפחתיות המתחרות, אך אם בעבר היה להן קשה לנצח את החבילה האטרקטיבית של סקודה, כעת נראה כי המשימה תהיה קשה עוד יותר.
מנוע | 3 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 999 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 115 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.3 קג"מ ב-2,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד, 7 הילוכים |
אורך | 467 ס"מ |
רוחב | 181.4 ס"מ |
גובה | 146.1 ס"מ |
בסיס גלגלים |
268.6 ס"מ |
משקל | 1,247 ק"ג |
נפח תא מטען | 568 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10 שניות |
מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 21.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 106 גרם לק"מ |
מחיר | 128 אלף שקל |
כריות אוויר | 7 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |