מבחן השוואתי - מי המכונית המשפחתית הטובה בישראל
ארבע מכוניות מתייצבות למבחן שייקבע מי מהן היא המועדפת למשפחה ישראלית ממוצעת - החזקה ומהירה ביותר, הנוחה מכולן, הכי נאה או פשוט זו שמצליחה להציע את החבילה המושלמת
לאחרונה נחתו כאן גרסאות מעודכנות או חדשות שמנסות לעצור את הירידה במכירות, באמצעות תוספת אבזור, מערכות בטיחות מתקדמות ותג-מחיר נמוך יותר מרכבי פנאי. האחרונה שבהן היא סקודה אוקטביה, מהטובות בקטגוריה. הצבנו אותה למבחן השוואתי ראשון מול טויוטה קורולה, מלכת המכירות של הקטגוריה בארבע השנים האחרונות, המלכה הקודמת מאזדה 3 ורנו מגאן החדשה שטוענת לכתר.
טויוטה קורולה
יחידת הנעה: 1.6 ליטר, 132 כ"ס, תיבה רציפה
ביצועים (זינוק, מהירות מרבית): 0 ל-100 קמ"ש ב-11.1 שניות, 190 קמ"ש
צריכת דלק במבחן (רשמית): 10.1 ק"מ לליטר (17.9 ק"מ לליטר)
בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום, התראה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים ותאורה דינמית
מחיר: 132 אלף שקל
טויוטה שדרגה את עיצוב הקורולה בגרסתה האחרונה, אבל גם כך היא נראית האפרורית מהארבע. גם עיצוב הפנים נטול שאר רוח וקודר מדי, אם כי איכות החומרים טובה יחסית. מסך מגע גדול ("7) בקונסולה המרכזית נראה טוב, אך תפעולו באמצעות מתגי-מגע מסורבל. המושבים היו הפחות נוחים, נעימים למגע ותומכים בהשוואה, וטווח כיוון ההגה למרחק מוגבל.
תודות לבסיס גלגלים נדיב (270 ס"מ) ורצפה שטוחה, המושב האחורי הוא המרווח ביותר במבחן, אך בולטים בהיעדרם פתחי מיזוג חשובים במיוחד לנוסעים מאחור. תא המטען גדול (452 ליטר), אך הפתח צר יחסית.
מנוע בנפח 1.6 ליטר מפיק 132 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רציפה. למרות שמדובר במנוע ותיק, תיבת ההילוכים מצליחה לסחוט אותו עד תום ולאפשר ביצועים טובים, בעיקר בתאוצות ביניים. מנגד, דוושת המצערת רגישה מדי ולתיבה אופי פעולה גס, המושך את המנוע לסל"ד גבוה בתאוצה חזקה. הקורולה הייתה הצמאה במבחן עם 10.1 ק"מ לליטר.
נוחות הנסיעה סבירה. המתלים הרכים מסייעים לספיגת שיבושים במהירות נמוכה, אבל מתקשים לשמור על ריסון ברצף מהמורות או במהירות גבוהה. בשיוט חודרים לתא רעשי דרך ורוח. התנהגות הכביש אומנם בטוחה וצפויה, אך דינמית היא הפחות טובה במבחן. זוויות גלגול ניכרות, אך האחיזה נמוכה יותר וההגה מעורפל ונטול תחושה.
סקודה אוקטביה
יחידת הנעה: 1.0 ליטר טורבו, 115 כ"ס, שבעה הילוכים כפולת-מצמד (DSG)
ביצועים (זינוק, מהירות מרבית): 0 ל-100 קמ"ש ב-10 שניות, 200 קמ"ש
צריכת דלק במבחן (רשמית): 13.2 ק"מ לליטר (21.2 ק"מ לליטר)
בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום, שמירה על נתיב והתראה לעירנות נהג
מחיר: 128 אלף שקל
עדכון העיצוב הקל שעברה האוקטביה לא סייע לה במיוחד, והיא עדיין גמלונית למראה. גם עיצוב הפנים עבר שינוי מינורי, לרבות גימור שונה לקונסולה המרכזית, מסך מגע גדול מבעבר ("6.5 לעומת "5, ללא מצלמת נסיעה לאחור) ומושבים - נוחים ותומכים – עם ריפוד דו-גוני. גם כאן זה לא מסיע לשיפור האווירה, שכן יש שימוש פזרני מדי במשטחי פלסטיק שחור. איכות החומרים גבוהה ותפעול המערכות נוח וברור.
למרות שבסיס הגלגלים הוא הקטן בחבורה (269 ס"מ), מרחב המחייה לנוסעים מאחור טוב מאוד, והם נהנים גם מפתחי מיזוג אחוריים. תא המטען ענק (568 ליטר) וכולל שקע V12, עם פתח הטענה ענק תודות לתצורת חמש הדלתות.
מנוע הסקודה הוא הזעיר בחבורה, בנפח ליטר בודד ועם שלושה צילינדרים בלבד אבל בעל מגדש טורבו. הוא מפיק 115 כ"ס (5 כ"ס יותר מה-1.2 ליטר היוצא) ומשודך כבעבר לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. הביצועים טובים ובעיקר מרשימות תאוצות הביניים שנעזרות בתגובת תיבה מהירה וזמינות כוח מרשימה. המנוע שקט בדרך כלל ומסגיר את נפחו הצנוע רק בסל"ד גבוה. צריכת הדלק הייתה הטובה ביותר במבחן - 13.2 ק"מ לליטר בממוצע.
האוקטביה מצוידת במתלים נוקשים יחסית, המספקים נוחות נסיעה בינונית במהירות נמוכה, אשר משתפרת במהירות גבוהה תוך ריסון מרכב ראוי. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, זוויות גלגול צנועות והיציבות הכיוונית טובה. ההגה חד ובעל משקל טבעי, אבל נטול תחושה. בידוד רעשי הרוח והדרך טוב מאוד.
מאזדה 3
יחידת הנעה: 2.0 ליטר, 165 כ"ס, 6 הילוכים אוטומטית
ביצועים (זינוק, מהירות מרבית): 0 ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות, 208 קמ"ש
צריכת דלק במבחן (רשמית): 11.5 ק"מ לליטר (17.5 ק"מ לליטר)
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום, שמירה על נתיב, תאורה דינמית
מחיר: 135 אלף שקל
גם ארבע שנים לאחר השקתה ה-3 נראית מצוין - דינמית ושרירית. תא הנוסעים מרשים עם חומרי ריפוד ודיפון איכותיים, הגה ספורטיבי-בשרני ומנופי העברת הילוכים, תנוחת נהיגה מצוינת ומסך תצוגה בולט ("7) ונוח מאד לתפעול בעזרת חוגה. תאי האחסון קטנים יחסית, והיא גם היחידה ללא פתיחה אוטומטית בלחיצה אחת לכל החלונות.
למרות בסיס גלגלים נדיב (270 ס"מ), המושב האחורי הוא הצפוף בחבורה. החלונות קטני-מידה והוא נעדר פתחי מיזוג ליושבים שם. גם תא המטען קטן (414 ליטר) והוא היחיד שמציע גלגל חלופי זמני.
ל-3 המנוע הגדול (2.0 ליטר) והחזק (165 כ"ס) בחבורה, והוא משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. יחידת ההנעה מעניקה ל-3 יתרון בכל הקשור לביצועים, והיא הייתה ראשונה בכל מבחני התאוצה (מהמקום ובתאוצות הביניים). בידוד הרעשים פחות מרשים עקב חדירה של רעש מנוע, רוח וצמיגים בשיוט. צריכת הדלק הייתה השנייה בטיבה - 11.5 ק"מ לליטר.
נוחות הנסיעה טובה יחסית, עם ספיגה טובה של מהמורות ושברים ושמירה על ריסון נאות במהירות גבוהה, תודות למתלה אחורי מודרני (רב-חיבורי לעומת קורת מתח באחרות). שיבושים קטנים נספגים פחות טוב עקב חתך צמיגים נמוך. ל-3 עליונות ביכולת הדינמית עם תגובה חדה ומדויקת לפקודות הנהג, והיא היחידה מהארבע שמהנה באמת לנהיגה - כולל הגה עם משוב. מצב ספורט מחדד את תגובת המצערת, מסייע עם הורדת הילוכים תחת בלימה ומונע צורך בתפעול ידני.
רנו מגאן גרנד קופה
יחידת הנעה: 1.2 ליטר טורבו, 132 כ"ס, 7 הילוכים כפולת-מצמד
ביצועים (זינוק, מהירו מרבית): 0 ל-100 קמ"ש ב-10.9 שניות, 200 קמ"ש
צריכת דלק במבחן (רשמית): 10.3 ק"מ לליטר (18.5 ק"מ לליטר)
בטיחות: שש כריות אוויר, התראה על עירנות, מובילאיי
מחיר: 132 אלף שקל
למגאן יש את המראה המקורי ביותר בחבורה, בעוד חלל הנוסעים וסביבת הנהג מרשימים אף יותר עם דיפוני עור, תאורה עשירה ולוח מחוונים דיגיטאלי. מסך מגע ענק ("8.7, תפריט בעברית) הממוקם בקונסולה המרכזית נראה טוב אך תפעולו מסורבל. המושבים (מרופדי בד-עור) הם הטובים ביותר כאן אך זווית גלגל ההגה אופקית מהרצוי.
מרחב הרגליים ליושבים מאחור נדיב תודות בסיס גלגלים גדול (271 ס"מ), אך מרווח הראש מצומצם עקב התקרה הנמוכה. במפתיע, לשלושה נוסעים היא הייתה צפופה אפילו מהמאזדה הקטנה. לתא המטען - ללא מתג פתיחה מבפנים - נפח גדול (503 ליטר) אך מפתח צר מקשה על ההטענה.
מנוע טורבו בנפח 1.2 ליטר מפיק 132 כ"ס ומשודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. יחידת ההנעה מספקת זינוק טוב מהמקום, אך בתאוצות ביניים המדמות עקיפה היא פחות הרשימה עקב תיבה איטית בעלת אופי מעט גס בעיקר בתחילת נסיעה. בידוד רעשי מנוע-רוח-דרך בשיוט היה טוב מאוד, אך בנסיעה עירונית חודרים לתא רעשי תמסורת. צריכת הדלק הייתה בינונית לכל היותר - 10.3 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
כיול מיתלים מוצלח מעניק לה נוחות נסיעה הטובה בקבוצה, הן בספיגת שיבושים במהירות נמוכה והן שמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. התנהגות הכביש טובה מאוד, עם רמת אחיזה גבוהה ויציבות כיוונית טובה. ההגה קל וחסר תחושה.
סיכום
רנו מגאן החדשה נראית מצוין חיצונית ופנימית ומציעה איכות נסיעה גבוהה וביצועים טובים. אבל היא מסיימת בכל זאת אחרונה עקב צפיפות מאחור, תיבה גסה לעיתים ובעיקר היעדרן של מערכות בטיחות אקטיביות ומצילות חיים שבהן מצוידות האחרות באופן תקני.
מאזדה 3 נהנית ממנוע 2.0 ליטר מרשים ואבזור רב, כמו-גם יכולת דינמית גבוהה שהופכת אותה למהנה ביותר לנהיגה בחבורה. אבל גם היא כושלת בסעיף השני בחשיבותו בקטגוריה - מרחב פנים. כמשפחתית היא פשוט צפופה מדי, ובנוסף מציעה תא מטען קטן.
לטויוטה קורולה יש יתרונות מוכחים וכמעט-מנצחים בדמות תא הנוסעים המרווח ביותר, אבזור נוחות ובטיחות מרשים וגם מוניטין מצוין. אבל איכויות הנסיעה שלה פחות טובות ממתחרות מודרניות, ובעיקר ממנצחת המבחן.
סקודה אוקטביה ממשיכה להציע חבילה משובחת וחסרת תחרות. תא הנוסעים שלה מרווח ותא המטען ענק, היא נוחה וראויה מבחינה דינמית, ומשלבת יחידת הנעה מודרנית התורמת לביצעוים טובים וצריכת דלק נמוכה. לכל אלה מוסיפה גרסתה העדכנית גם סט מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות ומרשימות. יש להניח שכל אלה היו מעניקים לה את המקום הראשון במבחן, עוד לפני תג-מחיר שהופך אותה לזולה בקטגוריה. לכן היא המנצחת הברורה במבחן, חד וחלק.
השתתפו במבחן: מורן אינגל ואלון בן משה