שתף קטע נבחר

 

פרויקט התחבורה הציבורית למוקדי תעסוקה תקוע בפקק: "עוד יהיה יותר גרוע"

לפני שלוש שנים יזם משרד התחבורה תוכנית לשדרוג קווים למרכזי עסקים, במטרה להקל על עומסי התנועה בבקרים ואחה"צ. אבל התקציב שניתן לה צנוע ומאז התווספו רק 19 קווים בכל הארץ. בדיון בכנסת הזהיר ח"כ דב חנין: "אם נמשיך ככה - אנחנו בדרך לפקק האולטימטיבי"

 

ארכיון (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
ארכיון(צילום: עידו ארז)
 

מרבית העומסים בכבישים בישראל בשעות הבוקר ואחר הצהריים נגרמים מנסיעה מאסיבית של כלי רכב פרטיים למוקדי תעסוקה. במשרד התחבורה הציגו ב-2014 תוכנית בשם "קווי פרימיום" להשקת קווי תחבורה ציבורית מהירים ויעילים מאזורי מגורים וישירות לאזורי התעסוקה (שדנה לאחר מכן שונה שמה ל"קווי הזנק"), אבל עד היום חלק גדול מההמלצות נותר על הנייר: רק קווים בודדים פועלים ותקציב הפרויקט נותר קטן יחסית להיקפו.

 

המציאות העגומה הזאת הוצגה אתמול (יום ג') בישיבת ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין שהתכנסה בכנסת. מנתוני משרד התחבורה שהוצגו עולה שתקציב הפרויקט הוא כ-50 מיליון שקל בלבד, ומ-2015 עד היום נפתחו 19 קווים בלבד.

 

יו"ר הוועדה חנין העיר שמדובר בתקציב צנוע להיקפי הפרויקט, ונציג משרד התחבורה בדיון - דרור גנון מהרשות לתחבורה ציבורית – השיב שזה הסכום שהתקבל אף שמשרד האוצר התבקש לתקצב אותו ב-130 מיליון שקל (באוצר מכחישים ומסרו בתגובה: "הדרישה התקציבית שעלתה ממשרד התחבורה לטובת תכנית קווי ההזנק עמדה על 50 מיליון שקל ותוקצבה במלואה").

 

דוגמה למצב הבעייתי נתן מנהל פארק ההייטק בהר חוצבים, ניסן לייבלין. הוא הציג בישיבה נתונים שלפיהם כעשרת אלפים איש עובדים בפארק, שאליו נכנסים גם 6,000 כלי רכב פרטיים. לדבריו, בשנים הקרובות צפוי הפארק לגדול כך שיתווספו כ-2,000 מכוניות מדי בוקר. לדבריו, כ-60% מהעובדים מתגוררים בירושלים.

 

"אמנם הרבה קווי אוטובוס עוברים ליד הר חוצבים אבל לתוך ההר התחבורה לקויה מאוד", הוסיף. "ממחקר שערכנו עולה שמשכונות בתוך ירושלים לוקח שעה תוך החלפת שני קווי אוטובוס בדרך לעבודה. אנחנו מאלצים את העובדים לאבד איכות חיים. מה זה עושה לבן אדם שנוסע שעתיים וחצי כל יום באוטובוסים כשהוא עובד וגר בתוך העיר? התקיימו כמה ישיבות עם משרד התחבורה אבל לצערי כמעט ללא תועלת. המשרד להגנת הסביבה התחיל פיילוט של קווים כאלו והוא מאוד מצליח אבל זה לא מספיק".

ח"כ חנין. התקציב צנוע מדי ()
ח"כ חנין. התקציב צנוע מדי

גלית לוי מנהלת התאחדות התעשיינים במרחב ירושלים הודתה ש"כל הקולגות שלי מדברים על זה שבכל המפעלים ומוקדי התעסוקה מלינים על הבעיה של הגעת עובדים".

 

גנון מהרשות לתחבורה ציבורית הודה: "אנחנו לא אומרים שיש רמה גבוהה של שירותי תחבורה ציבורית לאזורי תעסוקה. זמני הנסיעה אמורים להיות קצרים והקווים אמורים להיות ישירים. יהיו כמה תחנות באזור המוצא אבל לפעמים יש עוד נקודות בדרך שיכולות לחולל ביקושים גבוהים".

 

גנון הצהיר גם ש"כל אזור תעשייה שיהיה מוכן לוותר על נתיב כניסה לטובת תחבורה ציבורית אנחנו מתחייבים באופן מיידי לייצר חבילה טובה ואמיתית לאותו אזור".

 (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
(צילום: אלי מנדלבאום)
ח"כ חנין: "אלו נראים לציבור כמו הימים הכי גרועים, אבל למעשה אלו ימים בינוניים, מכיוון שהם יותר רעים ממה שהיה אבל יותר טובים ממה שיהיה אם נמשיך ללכת בכיוון הזה אל הפקק האולטימטיבי".

 

מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", גיל יעקב: "19 קווים הם לא בשורה לציבור. בפועל יש טפטופים של קווים חדשים ולא נעשה מיפוי מלא של הצרכים גם של אנשים עם רכב פרטי לזיהוי ביקושים סמויים. אנשים רבים נדרשים להחליף שני אוטובוסים וללכת ברגל. משרד התחבורה מודד את עצמו במספר הנסיעות אבל לא במדד המרכזי שהוא אחוז ההגעה ברכב הפרטי לתחבורה הציבורית".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "יישום תוכנית קווי הזנק החל ב-2016 ונמצא בסדר עדיפות גבוה בתכניות העבודה של המשרד. בנוסף לקווים הקיימים נוספו קווים חדשים שהופעלו לאזורים מודיעין- רמת החייל, תל אביב-הרצליה, כפר סבא-רעננה, לוד/רמלה-שהם, פתח תקווה-רמת החייל, וגבעת שמואל-רמת החייל. לתשעה קווים אחרים שהופעלו לאזורי תעסוקה במגזר הלא יהודי יורחב השירות במהלך 2017 באופן מדורג עם 13 קווים חדשים לאזורים כגון עכו-כרמיאל, יוקנעם, מגדל העמק, בית שאן- אלון תבור ועוד. יישום מלא של התוכנית הקיימת צפוי במהלך 2018, שבה יופעלו קווים רבים נוספים. קווי הזנק מתווספים לשרות תחבורה ציבורית סדיר הקיים למגוון יעדים שכאלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים