ליקויי בטיחות ו-14 שעות בכביש: נהגי "סופרבוס" שוברים שתיקה
נורות בלמים שנדלקות, צמיגים שחוקים, אוטובוס שהדרדר על רכב ונהיגה בשעות מרובות ללא הפסקה. נהגי "סופרבוס" שהכריזו השבוע על סכסוך עבודה מול הנהלת החברה מתריעים על ליקויים רבים באוטובוסים ועל סכנה לציבור הנוסעים. החברה בתגובה: "כל תקלה מטופלת באופן מיידי וללא דיחוי"
השבוע הכריזו נהגי חברת סופרבוס, המאוגדים בארגון "כח לעובדים", על סכסוך עבודה מול ההנהלה. משיחות של ynet עם נהגים עולה תמונה עגומה שאיננה נוגעת ישירות לתנאי העסקתם, אלא לבטיחותם של צרכני התחבורה הציבורית. הנהגים מספרים על אוטובוסים שבהם נורת הבלמים דולקת, על ריח חריף מהמנוע, נסיעה בחשיכה עם פנס קדמי יחיד, נהיגה מרובה ומעייפת של 14 שעות ברציפות וליקויים בטיחותיים רבים.
ע' עבד כנהג בחברת סופרבוס במשך שלושה חודשים ועד לשבוע שעבר, ובתקופה זו נחשף ללא מעט בעיות בטיחותיות. "התלוננתי על נורת ברקסים שדולקת, בעיות במנוע, אוטובוס שלא סוחב בנסיעה", סיפר בשיחה עם ynet. "יום אחד נהגתי על קו 13 בעפולה והתלוננתי על כך שנורת הבלמים עובדת. קצין הבטיחות אמר שישבית את האוטובוס, אבל אחרי כמה ימים עליתי עליו שוב וחצי שעה לאחר מכן שוב דלקה הנורה".
"צילמתי סרטון ושלחתי אותו למנהל הסניף ולקצין הבטיחות, ושם הראיתי להם שהנורה דולקת. בתגובה לכך מנהל הסניף אמר שאסור לי לעבוד עם נוסעים כי אני חולה נפש, הוריד אותי מסידור העבודה והעביר אותי למוסך. לאחר מכן החלטתי שאני לא מוכן לספוג את העלבונות והקללות והתפטרתי. במכתב ההתפטרות שנשלח למנכ"ל פירטתי את כל התקלות", הוסיף ע'.
"אני מפרנס יחיד בבית וזה בוודאי לא קל, אבל זו הייתה תקופה של סכנה לנוסעים וסכנה עבורי ולכך התווסף היחס המשפיל ושעות העבודה הארוכות. עבדתי 11 שעות וחצי ללא הפסקה, מהשעה 5 בבוקר ועד 16:20. פשוט החלטתי לעזוב הכול ולהתפטר".
שעות נהיגה רבות מטשטשות את הנהג ופוגעות בבטיחות הנוסעים, על כך אין ויכוח. מפלטי הטכוגרף (ה"קופסה השחורה" של האוטובוס - א"ז) שהגיעו לידי ynet עולה תמונה מדאיגה. נסיעות שונות של נהגים במספר אזורים - כולן מראות על נהיגה ממושכת שמגיעה לעיתים ל-14 שעות עבודה ויותר, העדר הפסקות או הפסקות שמגיעות באיחור - וכל זאת בניגוד לחוק.
ד', נהג החברה מירושלים, מעיד גם הוא על ליקויי בטיחות: "אני נהגתי על כמה אוטובוסים שבהם יש בעיה בדלתות - הן נפתחות החוצה באגרסיביות ויכולות פשוט לשבור לנוסע את הפנים. יש בעיות של נורות בלמים שדולקות, מזגנים שלא עובדים, ריח חזק שנכנס לאוטובוס מהמנוע".
הודעתם על הבעיות? מה אמרו לכם?
"בטח שהודענו. מצד אחד מנחים אותך שאם אוטובוס לא תקין אסור לך לעבוד עליו, אבל כשאתה מדווח על תקלה הסדרן אומר לך שאין מה לעשות ושתעלה על האוטובוס. לפני יומיים אחד הנהגים הגיע לתדלק בתחנת דלק, כיבה את האוטובוס, משך אמברקס ויצא מהאוטובוס, ולאחר מכן האוטובוס הדרדר על רכב שהיה מאחוריו. זו פעם שלישית שזה קורה ובכל פעם לנהג אחר בחברה. נהג אחר שתועד בסרטון וידאו הראה שבקו שבו הוא נוהג בירושלים יש פנס תאורה אחד בלבד שדולק".
ד' מספר גם הוא על שעות העבודה הקשות: "אין לנו מקום לחנות בתחנה סופית ולנהגים אין איפה ללכת לשירותים. יש לך הפסקה של חצי שעה ואתה מסתובב בכבישים בזמן הזה, אלא אם אתה מוצא מקום לעצור. אם אתה עוצר את האוטובוס, אתה חייב לכבות את המנוע ואם יתפסו אותך תקבל קנס. אנחנו נאלצים לשבת בלי מזגן בשיא החום הזה. בהנהלה אומרים שאין מה לעשות. גם עכשיו בתקופת הרמדאן כשאנחנו צמים. לא מעניין אותם, מצידם שנהג יתעלף והעיקר שהקו ייסע".
"המצב הנוכחי אכן מדאיג, אך ההכרזה על סכסוך עבודה הולידה נכונות להידברות מצד ההנהלה", מודה מאג'ד מאברוק, נהג וחבר ועד הנהגים בסופרבוס. לדבריו, "אלה ניצני שינוי ואנו מקווים כי בדרך של הידברות נוביל את סופרבוס למסלול אחר".
תם פרומוביץ, רכז ענף נהגי התחבורה הציבורית בכוח לעובדים, אמר כי "החריגות החמורות מתקנות שעות המנוחה לנהגים מושרשות בצורת העבודה בחברה. הנהגים "שקופים" מבחינת החברה בבניית סידורי העבודה: לנהג אין מושג עד להגעתו לעבודה מתי וכמה שעות יעבוד; שעות העבודה - החורגות לעתים מהמותר בחוק - "מונחתות" עליו. אנו עומדים על כך שבניית הסידורים תיעשה בצורה שקופה מסודרת ומוקדמת. כך עשינו בהסכמים שנחתמו בחברות אחרות. התעקשותה של החברה לסרב לנוהל כל כך בסיסי וחיוני לבריאות נהגים ובטיחות הנוסעים איננה ברורה".
מחברת סופרבוס נמסר בתגובה לטענות כי "בטיחות הנסיעה והנוסעים נמצאת בראש סולם העדיפויות של החברה וכל תקלה או תלונה מטופלת ע"י קציני הבטיחות באופן מיידי וללא דיחוי".