תיעוד: מחאת הנוסע שנותר מחוץ לאוטובוס
קו 15 של אגד בירושלים "מככב" באפליקציית תלונות נוסעי תחבורה ציבורית. נוסע שלא הצליח לעלות אתמול על אוטובוס בקו חסם את דרכו. אגד: "הבעיה נובעת ממחסור חריף בנהגים". אלו הקווים הנוספים בצמרת רשימת התלונות
התסריט הזה נשמע מוכר למשתמש התחבורה הציבורית בישראל. האוטובוס מגיע, לעתים באיחור ניכר, וכמה נוסעים נותרים בתחנה בגלל עומס יתר. זה קרה גם אתמול (יום ג') לנוסעי קו 15 בירושלים ה"מככב" בתלונות נוסעים באפליקציה של ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות". אחד הנוסעים תועד כשחסם למשך כ-20 דקות את דרכו של האוטובוס למורת רוחם של נוסעים שהצליחו לעלות. באגד מודים שיש בעיות חמורות, אך תולים זאת במחסור בנהגים.
נתקלתם בבעיה בתחבורה הציבורית וצילמתם סרטון וידאו? שלחו לאימייל האדום
קרוב ל-1,400 תלונות הצטברו תוך שלושה חודשים בלבד באפליקציה של "15 דקות" על כ-450 קווים ברחבי הארץ. שליש מהתלונות נוגעות למחוז ירושלים. כמעט מחצית מהתלונות נוגעות לאיחורים ולאי-ביצוע נסיעות, 11 אחוזים מהתלונות מתייחסות לאוטובוסים שמדלגים על תחנות.
בארגון סימנו את עשרת הקווים הבעייתיים ביותר בבירה. ברשימה "מככב" בין היתר קו 15, שאתמול תועדה בו התקרית החריגה. אדם שניסה לעלות על האוטובוס ולא הצליח משום שהיה מלא באנשים חסם בגופו את נסיעת האוטובוס במשך 20 דקות. אהוד עוזיאל, שתיעד את המקרה, סיפר ל-ynet: "נסעתי באוטובוס בקו 15 וכמו בכל בוקר הוא היה מפוצץ אנשים, אתמול אפילו מלא יותר. מול גן סאקר האוטובוס עצר ולא זז. אחד האנשים בחוץ עמד מול האוטובוס שעצר לפני התחנה כדי להוריד נוסעים ולא איפשר עליית נוסעים. הנהג החליט לא לפתוח את הדלתות ולא נתן לנו לרדת כדי שהמשטרה תגיע".
"זה היה סיפור של מצוקות", סיפר עוזיאל. "הנהג, הנוסעים ואותו בחור. אחרי 20 דקות ילדה אחת בכתה מהלחץ והנהג פתח לה את הדלת ויצאתי גם כן החוצה וניגשתי לבחור הזה והוא זז איתי הצדה. אמרתי לו שאני מסכים איתו לגמרי והוא צודק וחבל שהמשטרה תבוא בטענות אליו. רק הבעתי אמפתיה והוא פשוט זז איתי הצדה. הוא אמר שהוא רוצה שהנהג ירגיש איך זה להיות תקוע. תוך כדי המקרה עבר קו 15 מפוצץ נוסף שהמשיך לנסוע ולא עצר בתחנה".
בין הקווים שעליהם מתלוננים הנוסעים קטף את המקום הראשון והמפוקפק קו 19 של אגד מהר הצופים להדסה עין כרם. בארגון "15 דקות" טוענים שבמשך שנים תושבים מבקשים לתגבר את תדירות הקו. במקום השני ניצב קו 42 של אגד, שעיקר התלונות עליו מתמקדות באיחורים ביציאה ובתדירות הנמוכה. במקום השלישי קו 102 של חברת אגד תעבורה ממחלף שפירים לירושלים. התלונות נוגעות לביטול נסיעות מתוכננות, ובארגון מציינים שהקו לא רשאי לנסוע בנת"צ. את המקום הרביעי קטף קו 14 של אגד ובמקום החמישי קו 480 הנוסע בין ירושלים לתל אביב. התלונות עליו מתמקדות בתורים הארוכים לתשלום בשמש הקופחת ובעובדה שלא ניתן לעלות מכל הדלתות.
מאגד נמסר בתגובה: "הטענות המופיעות בכתבה מוכרות לאגד, אשר עושה כל שביכולתה לתקן בעיה הנובעת ממחסור חריף של כ-3,500 נהגים ברחבי הארץ ומחסור של מאות נהגים בירושלים. בחודשים האחרונים גייסנו בעמל רב נהגים חדשים שהצליחו ליצור איזון של ממש. כמו כן, מדי יום מתגבר אגד את הנסיעות בכ-80 נהגים המגיעים לירושלים על מנת לפתור מצוקה זו".
עוד אומרים באגד כי "אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על רקע מדיניות משרד התחבורה להפחתת שכר הנהגים. עובדה זו יוצרת מציאות מאתגרת בתקופות של חוסר יציבות ביטחונית. כך לדוגמה, בעקבות פיגוע הדריסה ב-8 בינואר השנה, הוטל סגר על שכונת ג'בל מוכבר אשר הביא להיעדרות של יותר מ-20 נהגים שחששו לביטחונם האישי או שלא יכלו לצאת מהכפר ולהגיע לעבודתם".
באגד טוענים עוד כי "הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר וזאת בהתחשב במאפיינים רבים ובכללם שינויי תנועה כתוצאה מפיגועים, צפיפות רבה, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים, ואירועים ביטחוניים נוספים. בנוסף, היעדר תשתית מתאימה והיעדר אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים. כל הדברים גם יחד, מביאים לקושי במתן שירות התחבורה הציבורית".
מאגד תעבורה נמסר בתגובה: "למעט מספר מקרים שאינם תלויים בנו ונבעו בשל חסימת צירים שבוצעה על ידי משטרת ישראל, כל המקרים שהיו תלויים בנו תוקנו ואנו בטוחים שגם הדו"ח הבא של 15 דקות יתמוך בכך".
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.