לרכוב אל הניצחון: כל מה שרציתם לדעת על הטור דה פראנס
הטור ייפתח בשבת (דווקא בגרמניה), ואמור להיות תחרותי מתמיד. השליט של השנים האחרונות, כריס פרום, מגיע בכושר רע, וסדרה של רוכבים מעולים מחכה לו בפינה כדי להשיג את החולצה הצהובה
חגיגת הטור דה פראנס תתחיל בשבת, אבל רק כדי שתבינו עד כמה התחרות האימתנית הזו הפכה לביזנס, בוא נפתח בסיפור קצר על קטע הפתיחה.
אחרי שכבר אירחה את ההזנקה ב-2007 וב-2014, לונדון הייתה בעניין גם הפעם במהלך תהליך הבחירה שנערך ב-2015. רק מה? לפני עשר שנים עלות האירוח עבור לונדון עמדה על 10 מיליון יורו. הזמן עבר, ועם כל מה שכרוך בתפעול האירוע בעיר העלות זינקה ל-40 מיליון יורו והבריטים החליטו כי למרות ההכנסות שקטע הפתיחה מייצר, הם יורדים מהעניין.
אז הכבוד עבר לדיסלדורף, שם העלויות נמוכות באופן ניכר – 6 מיליון יורו. אבל עבור העיר הגרמנית מדובר בהוצאה גדולה, וההחלטה עברה בקושי במועצת העיר, ברוב של 40 מול 39.
אז אחרי הסטייה הקצרה הזו מהמסלול, אפשר להתחיל להתכונן. הרוכבים הטובים בעולם יזנקו בשבת לטור, בקטע נגד השעון בדיסלדורף. מגרמניה הם יעברו גם לבלגיה וללוקסמבורג, לפני שיתמקדו בחציית צרפת לאורכה ולרוחבה – אבל פחות לגובהה. בניגוד לשנים קודמות, הפעם רק שלושה קטעים יסתיימו בפסגות. אבל אל תדאגו - עבור חובבי הרוכבים שנקרעים בעליות, גם הפעם המארגנים דאגו לכמות נאה של טיפוסים אכזריים לפסגות צרפתיות נוקשות.
לא אותו אלוף
בעיקרון, אפשר היה להביט ברשימת המשתתפים, למצוא את השם של כריס פרום ולהכריז שיש לנו זוכה. אבל הסיבה בגללה התחרות תהיה הרבה יותר מעניינת השנה היא שהבריטי, שניצח בטור בשלוש מארבע השנים האחרונות, כולל פעמיים ברציפות ב־2015 וב־2016, מגיע בכושר רע מאוד.
אחרי שנתן תצוגות רכיבה מושלמות במהלך הטורים הללו, הפעם הוא יתחיל כשבמאזן שלו אין אפילו ניצחון אחד העונה – דבר מוזר מאוד מבחינתו. לפני כל אחת מהזכיות שלו בטור דה פראנס הוא התחמם עם ניצחון במרוץ קריטריום דו דופינה בן שמונת הימים, והפעם סיים אותו רק במקום הרביעי.
השבוע הוא אמר: "הטור הזה יהיה האתגר הגדול בקריירה שלי. הכל פתוח, ורמת המתחרים גבוהה מתמיד. זה יהיה צמוד יותר ממה שראיתם בשנים האחרונות". לצד זאת, פרום גם הסביר כי שמר הרבה אנרגיה לתחרות הזו ולוואלטה הספרדי שיגיע לאחר מכן: "זו הייתה החלטה מודעת מבחינתי להתחרות פחות העונה, כדי שאשאר רענן יותר למה שמחכה בקיץ".
מוכנים לתת פייט
ולאור זאת, אולי הפעם יש סיכוי גדול יותר שנראה מישהו אחר מסיים את המסע עם החולצה הצהובה. באופן טבעי, צריך לחשוב בהקשר הזה על הקולומביאני נאירו קינטאנה, האיש שמ-2013 סיים פעמיים במקום השני ופעם אחת במקום השלישי. המטפס הפנטסטי הוא כבר לא הילד הצעיר שמגיע לכבוש את התחרות, אלא רוכב מעולה בן 27 שהגיע הזמן שיעשה את הקפיצה. בג'ירו האיטלקי שהסתיים לאחרונה הוא סיים במקום השני אחרי עוד תצוגה יציבה ויפה, מה שמראה שהוא בכושר הנכון.
מי שזוכה לתשומת לב רבה לקראת הטור הוא האוסטרלי בן ה־32 ריצ'י פורט. לעומת פרום, העונה שלו נהדרת. בדופינה הוא סיים שני, וזכה בטור דה רומנדי ובטור דאון אנדר הביתי באוסטרליה. אחרי שנים בהן לא היה רלוונטי בטור דה פראנס, בשנה שעברה הוא עבר לקבוצת BMC והשתדרג למקום החמישי. אפילו האוסטרלי היחיד שזכה אי־פעם בתחרות, קאדל אוואנס, אמר שלפורט יש הזדמנות נהדרת לקחת את כל הקופה.
פורט עצמו נשמע בטוח: "אני חושב שפרום הראה שהוא לא רוכב באותה הרמה כמו בשנה שעברה. אנשים נוטים לפקפק ברמה של הקבוצה שלי, אבל אני מפקפק בחוזק של הקבוצה שלו, 'סקיי'".
התקווה הצרפתית לזוכה מקומי ראשון מאז ברנאר הינו ב־1985 הוא רומאן בארדה, סגנו של פרום מהשנה שעברה, שהרשים מאוד לאורך המסלול. באתר "סייקלינג וויקלי" כינו אותו "המושיע של ענף האופניים בצרפת", ולקראת פתיחת הטור הוא נשמע מלא מוטיבציה: "כדי לזכות אני חייב לרכוב כמו שלא רכבתי מעולם. אני צריך לעשות דברים לא רק עם הרגליים אלא גם עם הראש, להקשיב לתחושות שלי ולקבל החלטות נכונות".
אז הנה, אנחנו כבר ממש מתחילים. ולהתרגשות הרגילה אפשר להוסיף את הקרב הפתוח. ולמי שעוד לא הספיק להתאהב – רק תנו לזה צ'אנס.