עולים ברכב: כך הפכה ישראל למוקד בינלאומי בענף
ישראל הפכה להיות מוקד עליה לרגל בתחום הרכב ול"ג'וקר" של ספקיות משנה ויצרניות רכב הגדולות בעולם שמעוניינות לרכוש את טכנולוגיות הרכב החדישות ביותר - וזאת מבלי לייצר אף לא מכונית אחת. מה הסיבות? אחת מהן היא החברה הישראלית ג'נגו קונקטיביטי
מבלי לייצר אף לא מכונית אחת - אם לא מחשיבים את הסוסיטא שכיכבה בישראל בשנות השישים - הפכה ישראל ל"ג'וקר" של ספקיות משנה ויצרניות רכב הגדולות בעולם שמעוניינות לרכוש את טכנולוגיות הרכב החדישות ביותר. הכירו את הקשר הישראלי לתעשיית הרכב העולמית.
"בשנים האחרונות, עוד לפני מובילאיי, עובר תחום הרכב תהפוכות. ככל שהרכב אוסף יותר מידע יש שחקנים חדשים בתחום כמו אפל וגוגל וזה מזעזע את כולם", מספר שגיב אלעד, ראש ענף הרכב במכון היצוא. "מכיוון שלנו בישראל אין תעשייה מסורתית, ראה ערך רכב הסוסיתא שנכשל, אין לנו קיבעון מחשבתי כמו של אותן יצרניות רכב שרצות כבר שנים עם מהנדסים וותיקים".
לכולם כבר ברור שהרכב של היום הוא לא מה שהיה פעם. הקדמה הטכנולוגית נותנת את אותותיה ולא ירחק היום בו נוכל לנסוע ברכב אוטונומי, ללא נהג. לבשורה הזאת יש משמעות רבה, בעיקר כי היא מבוססת על טכנולוגיות חדישות שלא היו קיימות בעבר. אבל עד שרגע הזה, יש לחברות ישראליות מה לתרום, "אחרי המובילאיי, עכשיו זה תורו של הרכב". אלעד מביא כדוגמה את חברת ג'נגו קונקטיביטי הישראלית שהוקמה במהלך 2013 ויכולה לסייע בהצלת חיים כבר היום. "הטכנולוגיה שלה מנטרת את הנהג כך שאפשר להשתמש בה כבר היום. כשהנהג מתעייף או מסיט את ראשו כבר קיימות התראות. יש רוח גבית בכל מה שקשור לצמצום תאונות דרכים בעולם"
פיתוח קריטי עם התפתחות הרכב הסמי- אוטונומי
"העיסוק שלנו בעשור האחרון הוא בתוכנה לעולם הרכב" מספר אופיר הרבסט, מנכ''ל החברה. הפתרונות מגוונים, החל מתוכנה שמאפשרת קישוריות בין מערכות המולטימדיה ברכב לבין הפלאפונים של הנוסעים, וכלה בפתרונות חדשים שמאפשרים לנתח בזמן אמת את מצב הנהג על ידי מצלמות. "התוכנה שלנו מאפשרת לרכב לראות את הנהג באמצעות מצלמות ולהבין מה הוא עושה". הטכנולוגיה הזאת הופכת לקריטית עם התפתחות הרכב הסמי- אוטונומי. חלק מהזמן נוסע הרכב לבד ובחלק אחר צריך להעביר שליטה לנהג, ולצורך כך הרכב צריך לדעת מה הנהג עושה. הדרך הכי טובה לגלות היא לשים מצלמות בתוך הרכב. "אנחנו מובילים בעולם את הנושא של מצלמות בתוך הרכב שמסתכלות על הנהג".
הרבסט מציין כי הטכנולוגיה הזו הופכת את הנהיגה לבטוחה הרבה יותר וזו אולי הפעם הראשונה שבה המיקוד עובר לנהג, דרך מצלמות שמצלמות אותו ויודעות לקרוא באיזה מצב הוא על מנת למנוע תאונות דרכים. "אם המצלמה מזהה שהנהג מתחיל להירדם, הרכב יתריע על מנת להעיר את הנהג. אם דעתו של הנהג מוסחת, למשל אם הוא משתמש בסלולרי והמערכות החיצוניות כמו מובילאיי מזהות סכנה, הרכב יתריע מהר יותר לנהג שקורה משהו. אם הרכב נוהג לבד, בכביש מהיר למשל, ומזהה מצב שהוא צריך להעביר את הנהג את השליטה, אבל הנהג כרגע ישן ולא כשיר לקחת את השליטה - הרכב יעצור בצד".
טכנולוגיה זו מלחיצה לא מעט את התעשייה המסורתית. "בעולם הרכב יש תחרות גדולה בארצות הברית בין שני מקומות - מישיגן שמייצגת את העולם המסורתי ועמק הסיליקון בקליפורניה שמייצגת את העולם החדש. הטכנולוגיה החדשה מזעזעת את התחום, שחקנים חדשים כמו אפל וגוגל רוצים גם להיכנס ולכן אל תוך השוק הזה נכנסים משקיעים רבים וגם הרבה מאוד כסף", מספר אלעד. "היצרנים המסורתיים מבינים שהם בבעיה כי עכשיו פחות אנשים פרטיים יקנו רכבים והם רוצים גם להיות חלק מהמכונה הזאת, אז הם מגיעים אלינו, לישראל, על מנת לבקש פתרון ולהשתחרר מהקיבעון המחשבתי ואנחנו, ממש טובים בטכנולוגיה", הוא אומר בגאווה גלויה.
בתוך כך, עיקר הפעילות השוטפת של מכון היצוא שהיא להבין את הצרכים של התעשייה ולייצר לה הזדמנויות עסקיות, באה לידי ביטוי דרך משלחות נכנסות שמגיעות הנה באמצעות הנספחים המסחריים של משרד הכלכלה ברחבי העולם. "אנחנו עושים את החיבור לתעשייה עצמה. כמו כן, אנחנו מתמקדים גם במשלחות חיצוניות במערב אירופה, ארה''ב, יפן וגם קוריאה. בחודש מאי האחרון טסנו לחוף המזרחי למישיגן ולאחר מכן המשכנו לעמק הסיליקון, שם יושבות רוב חטיבות החדשנות של יצרנים מכל העולם, כולל גוגל ואפל", מוסיף אלעד שמציין כי ג'נגו היא אורחת קבועה במשלחות הללו.
"לא גייסנו כסף מעולם"
הרבסט מציין שהחברה היא כבר לא סטארטאפ. היא חברה רווחית עם הכנסות שלא גייסה כסף מעולם. החברה גדלה מהר בתחומים החדשים ומצליחה להרוויח. "הרעיון הגיע מכך שראינו מה קורה בעולם הסנסורים, ראינו שהרבה מהם נכנסים לרכב, כמו מובילאיי. זיהינו פער מהבחינה הזו שאין עדשות מצלמה בתוך הרכב וזו בעיה לא פחות קשה".
כיום הם סוגרים עסקאות עם פוטנציאל של מיליוני דולרים. "ברגע שנכנסים לייצור המוני, העסקאות הופכות גדולות. מצד אחד, מרגע שמתחילים לדבר עם ספק משנה ויצרן רכב עד שנסגרת עסקה לוקח בערך שנה, עד שהרכב יצא לשטח מדובר על עוד 3 שנים בערך ועד שהוא ממש מגיע לווליום לוקח עוד שנה. 5 שנים מהרגע שסגרת את העסקה. מצד שני, ברגע שנכנסת, העסקה תחזיק לעוד 5-6 שנים לפחות"
יצרניות הרכב מספקות את התוכנות השונות של ג'נגו כיום במעל מליון רכבים (לכל יצרנית) בשנה. בכל העולם. הלקוחות שלהם הם ארצות הברית, אירופה, קוריאה וסין. אין ספק שלמכון היצוא יש יד בדבר: "כשהתחלנו בעולם הרכב לפני עשור, היה צריך להסתדר לבד, להגיע לפגישות לבד וזה היה מאוד קשה. בשנים האחרונות יש שינוי אדיר וחלק גדול מזה זה בזכות פעולות המכון יחד עם הנספחים המסחריים. היצרניות מגיעות לכאן, פותחות מרכזים כדי לא לפספס שום דבר. מכון היצוא גם משלים את התמונה מהזווית ההפוכה, הוא מארגן משלחות בהן נבחרות החברות שנראות מעניינות. אלה תמיד פגישות מצוינות. הקישור הזה חוסך לפעמים שנה של עבודה. התיווך הראשוני הוא מאוד קריטי, בוודאי לחברות סטארט-אפ שאין להן את הקשרים הנכונים וקשה להן להגיע ללקוחות הגדולים". אומר הרבסט.
בין היצרנים שבהם ג'נגו נמצאת תוכלו למצוא את הונדה, שברולט, מאזדה, יונדאי, סוזוקי וכן שותפים כגון גם אפל, אינטל וגוגל. "יש מעל 30 מליון רכבים עם הטכנולוגיה שלנו. כל שנה יוצאים בין 4-5 מליון רכבים חדשים כאלה. אפל נכנסה כי המידע אודות ההתנהגות של הנהג, איפה הוא אוהב לקנות, לצרוך מוצרים, איזה פרסומות אפשר להגיש לו - שווה המון כסף. לפי מחקרים חדשים בתחום, התעשייה הזאת שווה מיליארדים".
אך כמו בכל תחום, גם כאן יש תחרות והיא מבורכת. "יש עוד חברות שמסתכלות על התחום, אך יש מעט חברות עם נוכחות חזקה בעולם הרכב, עם חדירה לעשרות מיליוני רכבים, וטכנולוגיות שמפותחות מהיום הראשון
בשיתוף מכון היצוא