נוסע נכה טיפס לבדו אל המטוס
נוסע נכה המתנייד על כסא גלגלים, ביקש לחזור מחופשה הביתה רק שאז גילה כי אין לו דרך אחרת לעלות למטוס אלא לטפס את גרם המדרגות בכוחות עצמו. "הרגשתי שלא רוצים אותי על המטוס"
שוב מקרה של אטימות כלפי אנשים עם מוגבלויות: נוסע נכה שמשותק בפלג גופו התחתון נאלץ לטפס בכוחות עצמו את גרם המדרגות התלול בדרך למטוס על מנת לעלות לטיסה. האירוע אירע בתחילת החודש כאשר הידטו קיג'ימה (Hideto Kijima) נוסע בן 44 של חברת לואו-קוסט יפנית בשם "ונילה אייר" (Vanilla) השייכת לקבוצת אול ניופאן איירווייז, הגיע לעלייה למטוס על כסא הגלגלים שאיתו הוא מתנייד והתבקש לעלות למטוס בכוחות עצמו ואכן כך היה, קיג'ימה טיפס על גרם המדרגות בעזרת ידיו.
המקרה המביך התרחש בשדה תעופה בשם אמאמי (Amami) שנמצא באמאמי אושימה, אי בדרום יפן ששייך למחוז קאגושימה (Kagoshima). מאחר ומדובר בשדה תעופה קטן מאוד אין במקום שרוולים בין השדה למטוסים או מעלית מיוחדת עבור נכים, אלא רק גרמי מדרגות. קיג'ימה טס מביתו שבמחוז אוסקה ביפן לחופשה באי הדרומי. בדרך חזרה מאמאמי אושימה אל אוסקה, נתקל קיג'ימה בבעיה. נאמר לו שהוא לא יכול להשתמש בעזרה דומה לזו שניתנה לו בשדה התעופה של אוסקה, שם התירו לשלושה מלווים להרים את קיג'ימה למטוס יחד עם כסא הגלגלים שלו.
הטענה של חברת התעופה הייתה שמדובר בהליך שעומד בניגוד לחוקי החברה, כלומר אין אפשרות שאנשים או מלווים מטעמו יסחבו אותו בגרם המדרגות אל המטוס. קיג'ימה שרק ביקש לחזור הביתה, נותר ללא ברירות והחל לטפס על גבו כשהוא מתרומם באמצעות ידיו אשר אינן משותקות, מדרגה אחר מדרגה עד שהגיע לדלת המטוס. "מכל סיבה שהיא, הרגשתי שהם לא רוצים שאהיה על הטיסה", תיאר קיג'ימה.
דובר "ונילה אייר" אמר לעיתון "טיימס" היפני שהחברה לא מאפשרת לנוסעים על כסא גלגלים לעלות לטיסה באמצעות גרם המדרגות שמוביל למטוס מטעמי בטיחות, אלא אם מתריאים על כך חמישה ימים מראש. לאחר המקרה המביך, התקינה חברת התעופה בשדה התעופה בו אירע המקרה, מתקן מיוחד להעלאת נוסעים עם מוגבלות תנועתית.
קיג'ימה, שידע לא מעט טיסות ברחבי העולם וביקר בלא פחות מ-160 מדינות ובכ-200 שדות תעופה במהלך חייו, אמר שגם כשהגיע למדינות שלא היה בשדות התעופה שלהן ציוד מיוחד להתמודד עם מצבים שכאלה, תמיד היו אנשים בסביבה שסייעו לו לעלות או לרדת מהמטוס. לכן הופתע כל כך מהמקרה האחרון בו נאסר עליו לעלות למטוס עם כסא הגלגלים שלו ואמר כי "אני מקווה שהמקרה הזה ישמש כדוגמה במקרים דומים של אפליה על בסיס נכות ושימצא לזה פתרון".
קיג'ימה אף הגיש בקשה לרשויות שבמחוזות אוסקה וקאגושימה על מנת שמקרים כאלה לא יישנו. ואף שלח בקשה אל משרד התחבורה הממשלתי לעשות מאמצים כבירים כדי שאף אחד לא יאלץ לעבור חוויה דומה כפי שהוא נאלץ וכתוצאה מכך, חברת התעופה "ונילה אייר" נאלצה להתמודד עם הבעיה באופן מיידי.
המקרה אירע ב-5 ביוני ורק היום (ד') כעבור כמעט חודש, הוציאה חברת "ונילה אייר" התנצלות רשמית. החברה הודתה בטעות שבטיפול הנוסע עם המוגבלות הפיזית ופועלת כעת לתקן את המצב בכל האמצעים שיש ברשותה.
טרגדיה בטיסת ישראייר
רק לפני ארבעה ימים אירע מקרה חמור
אחר שהסתיים בצורה טראגית. כאשר נוסע בן 90 שטס עם חברת ישראייר מישראל אל בלגרד שבסרביה, מעד מגרם המדרגות בירידה מהמטוס, נחבל בראשו ומת. ככל הנראה הקשיש נחבל בראשו במהלך הנפילה ואיבד את הכרתו. צוותי מד"א הגיעו למקום ובסיוע צוות רפואי של רשות שדות התעופה ורופא נוסף שהזדמן למקום ביצעו בו החייאה. הצוות הרפואי קבע את מותו של הקשיש במקום.
מישראייר נמסר בתגובה: "מדובר במקרה מצער מאוד שבו במהלך ירידת הנוסעים מהמטוס לאחר הנחיתה מבלגרד אחד הנוסעים, גבר בשנות ה-90 לחייו, מעד במדרגות האחרונות בירידה מהמטוס, נחבל בראשו ואיבד את ההכרה. הצוות שהיה במקום דיווח, הזמין אמבולנס וטיפל בפצוע ככל הניתן עד להגעת אמבולנס ופרמדיק שביצעו פעולות נוספות, ובכללן פעולות החייאה, שלצערנו הרב לא צלחו".
מקרה אחר אירע בחודש ספטמבר האחרון כאשר עו"ד ולאדי גור ארי (34) הסובל משיתוק מוחין, הורד מטיסת חברת התעופה הצ'כית "טרוול סרוויס" (Travel Service) מתל אביב לבודפשט. החברה סירבה להטיסו עם כיסא הגלגלים הממונע שבאמצעותו הוא מתנייד, מאחר שצוות הקרקע של החברה בנתב"ג התקשה להפריד בין הכיסא לסוללה המחוברת אליו וטען שהדבר מנוגד להוראות הבטיחות ומסכן את הטיסה. "הסבירו לי שהטייס אמר 'או שאתה יורד או שאני לא ממריא'", סיפר גור ארי.