שתף קטע נבחר
 

למה הסיכוי שתמצאו אהבה בטינדר קטן?

מבזבזים דקות ארוכות מדי יום בהזזת האצבע ימינה ושמאלה? נהנים מכמות המחזרים הגדולה? ד"ר לירז מרגלית סבורה שאתם מכורים לרעיון השפע, והסיכוי שתמצאו ככה אהבה הוא קטן עד בלתי אפשרי. דעה

 

הודעות מגעילות שכתבו לנו בטינדר

הודעות מגעילות שכתבו לנו בטינדר

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כל חברייך הקרובים נמצאים במערכות יחסים. לאחר כמה ניסיונות שידוך שלא צלחו את מחליטה לתת הזדמנות לאתרי ההיכרויות. לאחר תקופה קצרה את מגלה עולם חדש ומסעיר שלא הכרת. לפתע המון גברים מחזרים אחרייך ויש לך אינסוף אפשרויות בילוי. את חשה אטרקטיבית ונחשקת מכפי שהרגשת אי פעם. אך אל תטעי - את לא מכורה לאהבה או לבילויים, את מכורה לרעיון השפע.

 

התסריט הזה, שרווקים כה רבים חווים על בשרם מדי יום, מדגים תכונה אנושית בסיסית: קיימת אצלנו העדפה אינהרנטית לשפע אפשרויות, גם אם השפע הזה קיים רק בתיאוריה. הקונה הממוצע יעדיף לבחור את סחורתו מרשימה של חמישה פריטים שונים על פני בחירה מתוך שני פריטים בלבד. באופן אינטואיטיבי אנו נוטים לחשוב שככל שמספר האפשרויות גדול יותר, כך גדלה הסבירות למצוא את החלופה שתענה באופן המיטבי על צורכינו.

 

בראייה פסיכולוגית, ריבוי האפשרויות יוצר תחושה של שליטה רבה יותר, ושליטה היא צורך אנושי בסיסי. אלא שהתחושות הללו מתגלות שוב ושוב כהטיה קוגניטיבית. מתברר שככל שיש יותר אפשרויות הפתוחות בפנינו, הסבירות שנקבל החלטה היא קטנה עד בלתי אפשרית.

טינדר. ריבוי אפשרויות כהתמכרות ()
טינדר. ריבוי אפשרויות כהתמכרות
 

כרוניקה של התמכרות

מחקרים מראים כי אחוז האנשים שמפתחים מערכת יחסים ארוכות טווח באמצעות הפלטפורמה של אתרי ההיכרויות הוא למעשה קטן מאוד. נראה כי אנשים מפתחים סוג של התמכרות ליכולת לבחור בין אפשרויות בלתי מוגבלות. ראיונות שנעשו עם אנשים המצויים בתהליך של היכרות באתר מעלים כי אפילו במהלך הפגישה הם בודקים אם הם קיבלו הודעה נוספת ממחזר פוטנציאלי נוסף. תחושת הנחשקות, האטרקטיביות ובעיקר התחושה שכל האפשרויות פתוחות בפניהם - מעכבות את הפסקת המרדף.

 

התמכרות היא תהליך עצבי המתרחש במוחנו. ככל שהחוויה מתגמלת יותר, כך גדל הרצון שלנו לחזור עליה שוב ושוב. בד בבד ובמשך הזמן, אנו נזקקים לרמות גבוהות יותר של גירוי כדי להגיע לאותה רמת סיפוק שחשנו בתחילת התהליך. על כן, כדי להמשיך לחוות את הריגוש שמעניקים הדייטים, אנו מכשילים את עצמנו באופן לא מודע מלמצוא בן זוג שיספק אותנו, רק כי אנו מעדיפים להישאר בתשוקה. התשוקה הזו ממכרת, ומה שמתחזק אותה הוא העולם הדיגיטלי שיוצר אשליה, שעל פיה מספר האפשרויות הוא בלתי מוגבל ותמיד יישאר כזה. לכן, במקום לראות את היתרונות במציאת בן זוג, העולם הדיגיטלי מדגיש את הוויתור שלנו על כל שפע האפשרויות הפוטנציאליות.

 

זהו בדיוק המנגנון שאותו מעוניינים אתרי ההיכרויות ליצור, ומבחינתם הם עושים עבודה מצוינת. בנוסף, כל החלטה נוספת משנה את נקודת הייחוס שעל פיה ההחלטה נשקלת. דמיין, למשל, שאתה מחפש אחר דירת שלושה חדרים להשכרה תל אביב בתקציב של 5,000 ש"ח לחודש. לאחר ביקור בכמה דירות המתווך מראה לך דירת שלושה חדרים עם מרפסת. לפתע כל הפרספקטיבה שלך משתנה. "הופה", אתה אומר לעצמך, "אני יכול להשיג דירת שלושה חדרים עם מרפסת בתקציב הזה, מדוע שאני אתפשר על פחות מכך?!". כלומר, הקריטריון שלך להשוואה משתנה. מנקודה זו ואילך תשווה כל דירה שתראה לנקודת הייחוס החדשה, ללא אפשרות לחזור לנקודת הייחוס ההתחלתית.

"ככל שיש יותר אפשרויות זמינות, יכולת הבחירה נפגעת" (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
"ככל שיש יותר אפשרויות זמינות, יכולת הבחירה נפגעת"(צילום: Shutterstock)
 

החוויה של בחירה מתוך אפשרויות בלתי מוגבלות אינה ייחודית לאתרי ההיכרויות. בעולם השפע שבו אנו חיים לא נדרש יותר מהינף יד, פשוטו כמשמעו, כדי למצוא ולרכוש מגוון אינסופי של מוצרים ושירותים. ריבוי החלופות עשוי להפוך לחוויה שמציפה את החושים ומנטרלת את היכולת לבחור באופן מושכל. מחקרים על הרגלי צריכה מקוונים מראים שגולשים שמנסים לסרוק את כל הפריטים באתרי הקניות קונים לבסוף פחות מגולשים שמשתמשים באפשרויות הסינון. נראה כי דווקא הצרכנים מהסוג הראשון נעשים מתוסכלים יותר, ובמקרים רבים הם גם עוזבים את האתר ולא חוזרים אליו יותר.

 

הידיעה שיכולה להיות אי שם אפשרות בחירה טובה יותר, מוצר טוב יותר או רחמנא ליצלן - בחור טוב יותר, יוצרת את הדחף למצוא אפשרות זו, אך ככל שיש יותר אפשרויות זמינות – יכולת הבחירה נפגעת. ככל שההחלטה נתפסת כגורלית יותר, כך היכולת לקבל החלטה הופכת לקשה יותר. אם דגני הבוקר שבחרנו מתוך המגוון הרב על המדף בסופר לא יהיו טעימים, זה לא אסון גדול, אבל מחויבות לבחורה הלא נכונה עשויה להיות הרת גורל.

 

מחקר שערכה פרופסור שינה איינגר (Sheena Iyengar) מאוניברסיטת קולומביה השווה בין שני דוכני טעימות. המחקר חשף שהדוכן שהציע שישה סוגי ריבה גרף אחוז מכירות גבוה באופן מובהק לעומת הדוכן שהציע 24 סוגי ריבה, למרות שהייתה בו תנועה דלילה יותר של צרכנים. הידיעה שאי שם קיימת אפשרות בחירה טובה יותר, מוצר טוב יותר או בחור/ה טוב/ה יותר, דוחפת אותנו לחפש אותה.

 

ההתמכרות, מתברר, היא לריגוש שבחיפוש יותר מאשר למציאת בן הזוג. באופן זה החיפוש הופך מתגמל יותר מהדייט. התמכרות זו אינה שונה מהתחושות שבית קזינו מעביר לנכנסים בדלתו. שניהם בנויים על תחושת שיכרון מתמשכת שמועברת לקהל, כזו שמושכת אותם להישאר שם זמן רב, לבזבז הרבה כסף ולבסוף לחזור הביתה בודדים ומרוששים.

 

הכותבת היא בעלת Phd בפסיכולוגיה, חוקרת חוויית משתמש בחברת Clicktale

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים