שתף קטע נבחר
 

למה לקנות אם אפשר רק להשתמש?

תשלום תמורת שימוש אינו קונספט חדש, וקיים באין ספור תחומים - למשל סלולר. אלא שבעולם הרכב נרשמת עדיין העדפה לא רציונלית לרכישה

בשיתף ynet רכב חדש

 

רכוש. כולנו אוגרים, צוברים ורוצים עוד. השאלה היא אם כולנו באמת צריכים לקנות את הכל, והתשובה לכך פשוטה: ממש לא. ישנם נכסים חומריים מסוימים שאותם אנו חייבים לרכוש, לדוגמה ריהוט קבוע בבית, בגדים (להוציא חליפות חתן-כלה), כלי אוכל ועוד. אך ישנם גם נכסים רבים שאין טעם לרכוש. מדוע? כי הרכישה יקרה מאד, אך זה לא העניין העיקרי.

 

לא כל דבר צריך לקנות. גם לא ברשת (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
לא כל דבר צריך לקנות. גם לא ברשת(צילום: Gettyimages)

 

הבעיה היא שישנם נכסים רבים שלאחר שנות שימוש ספורות הופכים פשוט ללא כדאיים להחזקה: הערך שלהם יורד בצורה קיצונית, מוצרים חדשים וטובים מהם יוצאים לשוק, לישנים יש בלאי, הם תופסים מקום - ולא רק בבית, אלא גם בחשבון הבנק - במסגרתו אנו עדיין נדרשים לשלם על רכישה שעשינו בעבר. המשותף לכל המוצרים הללו: אפשר לחכור אותם.

 

הקונספט של חכירה השתנה מאוד במהלך העשור הקודם. עד המשבר הכלכלי של 2008, כאשר האשראי היה זול - וזמין - לא הייתה כל בעיה לצרוך, לאגור, לשלם, לסבול את ירידת הערך ובסוף לזרוק. אלא שמאז חלף זמן רב והתפיסה הצרכנית של "אני הולך לקנות" הפכה ל"אני הולך לחכור".

 

עשו בדיקה לגבי מוצרים רבים שאנו עושים בהם שימוש ביום יום: האם באמת מדובר בכאלה אנו צריכים שיהיו בבעלותנו, יתפסו מקום וידרשו מאיתנו בסוף התקופה פשוט לזרוק אותם ולאבד את הכסף? במקרים רבים התשובה היא לא. אפשר גם לשלם תשלום חודשי נמוך יחסית, וכך להימנע מן הצורך בתשלום של סכום משמעותי במזומן. בסוף התקופה, הציוד חוזר אל החברה ואנו לא צריכים לאפסן אותו בביתנו, לא בחניה ולא במחסן ובטח שלא לעסוק בניסיונות למכור אותו בוויכוחים עם לקוחות פוטנציאליים.

 

דוגמאות לא חסר: טלפונים סלולאריים למשל. חברות הסלולאר הגדולות מציעות כיום ללקוחותיהן מגוון מסלולי חכירה נוחים שכוללים גם אפשרות לשדרג את מכשיר הטלפון באחד אחר כאשר הוא הופך מיושן מבחינה טכנולוגית. דוגמאות נוספות פזורות בתל אביב בצבע ירוק: מדובר במיזם תל-אופן, מיזם השכרת האופניים השיתופי של תל אביב, במסגרתו הרוכב אינו נדרש לרכוש את האופניים, להשאיר אותן בחדר המדרגות או לשלם אפילו שקל עבור הרכישה: ההשכרה מתבצעת לפי שעה ובסוף השימוש הרוכב נפרד מן האופניים לשלום, עד הפעם הבאה. ניתן גם לשכור אופניים שלא במסגרת תל-אופן, לדוגמה אופני הרים, מיזם נפוץ למדי במסלולי רכיבה בעולם וגם בישראל. היתרון - הרוכב לא צריך לשלם עשרות אלפי שקלים עבור אופניים וגם לא לשאת בעלויות בלאי גבוהות.

 

חכירה אינה מסתכמת רק בענפי הסלולאר או התחבורה: כיום ניתן לחכור ציוד כושר - אותו ציוד גדול, מגושם וכבד שתופס מקום בבית והופך לחסר שימוש עד האימון הבא. כיום ישנן חברות המאפשרות השכרה של ציוד כושר יעודי לכל משימה. מתכונן שנה למרתון? עם תום השנה, הציוד פשוט יאסף, ללא צורך בתשלום יקר עבור הרכישה וללא כאב הראש הכרוך במכירה. גם ציוד קמפינג ניתן לשכור כיום, אפילו אוהלים בעלות של מאות שקלים, כאלה שתופסים מקום במחסן, בבית או בתא המטען. מגיעים בבוקר, לוקחים את האוהל, משלמים סכום סמלי ומחזירים בתום הקמפינג.

 

אותו הדבר בענף הרכב. כיום אין צורך לשלם עשרות אלפי שקלים עבור מכונית חדשה שמאבדת מערכה, דורשת תחזוקה, דורשת מכירה, מתיישנת והופכת עם השנים לנכס שעלותו קוצצה: אפשר פשוט לשלם רק על השימוש וזהו.

 

להצעות ליסינג ורכב חדש

 

בשיתף ynet רכב חדש

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים