גלאי מתכות יוצבו בכל הכניסות להר הבית, במגזר מזהירים: "רק יחמיר את הסכסוך"
לאחר יום רווי בעימותים, במשטרה מאמינים כי פתיחת כל שערי הכניסה להר הבית היום תוביל להרגעת הרוחות סביב המתחם. עם זאת, בכירים בציבור הערבי מזהירים: "המגנומטרים יגררו אותנו למקומות שאנחנו לא רוצים שנגיע אליהם. מי שרוצה לפגוע - יכול לעשות זאת גם מחוץ לעיר העתיקה". ברשתות החברתיות קראו: "מחר לא הולכים לעבודה, כולם באל-אקצה"
סערת המגנומטרים. תגובות נזעמות בציבור הערבי בישראל בעקבות אמצעי הבידוק שהוצבו בכניסה להר הבית בימים שלאחר פיגוע הירי במתחם שגבה את חייהם של שני שוטרים ישראלים. "מסגד אל-אקצה הוא מקום קודש ששייך לאלוהים. אסור לשחק במסגד, כמו שאסור לשחק בבית כנסת או בכנסיה", אמר ל-ynet ראש עיריית קלנסווה עבד אלבאסט סלאמה. עם זאת, במשטרה ממשיכים לפעול בכוננות מוגברת וחרף החיכוכים והעימותים שנרשמו מול אוכלוסיית המתפללים ביממה האחרונה, מתכוונים להרחיב היום (יום ב') את פריסת גלאיי המתכות לכל שערי הכניסה למתחם.
במשטרת ירושלים טענו אתמול כי המהומות שאירעו בסמוך לשערי הכניסה להר הבית היו יוזמה של פעילים מוסלמים, שביקשו לעורר פרובוקציות ולמנוע ממאמינים אחרים לעלות להר. לאחר שאושרה כניסה להר דרך שני שערים בלבד, במשטרה מאמינים כי פתיחת ששת השערים הנוספים במתחם מחר תרגיע את הרוחות ותפזר את מוקדי החיכוך. בדומה לימים האחרונים, תירשם כוננות מוגברת ומאות שוטרים יאבטחו את האזור.
אלא שבמגזר נשמעים קולות אחרים לגמרי. "המגנומטרים הם לא הפיתרון, ההיפך - הם יכולים להחמיר את הסכסוך, להגביר את המתיחות ואולי לגרור אותנו למקומות שלא רוצים שנגיע אליהם", טען ראש העיר קלנסווה. "אני דורש להסיר אותם באופן מיידי ולאפשר לאנשים להתפלל בצורה רגילה. כשהיינו בעבר מתפללים במסגד אל-אקצה לא היינו נתקלים בשוטרים ולא בדלת אלקטרונית. גם אם קורה משהו חריג, לא צריך להפוך את המסגד לקורבן".
יו"ר עמותת אל-אקצה, השייח ספות פריג', הוסיף: "מי שהיה היום בירושלים ראה כמה קשה לאנשים להיכנס למסגד אחרי שעברו בדיקת מגנומטר. יכולים היו להתקין את הדלתות במקום רחוק מהמסגד. בפועל מדובר במעשה מתגרה ובעוד נקודות חיכוך מיותרת". לדבריו, "גם אם מישהו מתכוון לפגוע, הוא יכול להגיע מחוץ לתחום העיר העתיקה ולפגוע באנשים. צריך להרגיע את השטח במקום לשים עוד מכשולים ונקודות חיכוך".
"לא רק אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש על מה שקרה בתוך המסגד", הוסיף פריג'. "המשטרה והכוחות שנמצאים שם צריכים לדעת מה גורם לפגיעה באחרים. הגעה של מוסלמים למסגד שלהם זו לא התגרות באף אחד. מי שמתגרה הוא מי שנכנס למסגד שלא שייך לו".
ברשתות החברתיות קראו יותר ויותר אנשים למתפללים לפקוד היום את הר הבית. "אם נשתוק, אנחנו נאבד אותו", כתבה אחת הגולשות והוסיפה: "זה הזמן להשמיע את זעקתנו. אין לאף גוף זכות למנוע מאיתנו להתפלל. זה הטרור בעצמו". אישה אחרת כתבה: "לא צריכים לעבוד מחר. מה שחשוב עכשיו זה שכולנו נהיה באל-אקצה. אפילו אם יבדקו אותנו בכל דרך שהיא. אסור להתייאש".
גם התייחסותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאמצעי הבידוק החדשים שיוצבו בכניסה להר הבית לא התקבלה בעין יפה אצל הציבור הערבי בישראל. ראשי הוואקף כבר הודיעו כי הם מתנגדים להצבת המגנומטרים. "זו הפרה בוטה של הסטטוס קוו, ירדן צריכה להגיד שהיא מבטלת את כל ההסכמים עם ממשלת ישראל", אמר פחרי אבו דיאב, פעיל מרכזי בכפר סילוואן שבמזרח ירושלים.
ד"ר איברהים אל עמור, מרצה מהכפר כסייפה בדרום וחבר בתנועה האיסלאמית, הלין גם כן על המצב הקיים: "אני מוסלמי ואני איש שומר חוק. הבעיה היא לא הבדיקה, אלא שינוי המדיניות. לא יעזור להם - אתה יכול להגיד שזו מדינה יהודית, אבל אנחנו נמצאים כאן לפניכם ונמשיך להיות כאן. הזמן שבו הערבים לקחו את הדברים וברחו - נגמר. או שחיים ביחד, או שמתים ביחד".
גם חבר הכנסת טאלב אבו עראר מהרשימה המשותפת הבהיר כי הוא ואנשיו לא מקבלים את בדיקות המגנומטר. "נתניהו וממשלתו כנראה חיכו להזדמנות כזו, לאירוע כזה, כדי לבצע את זממם ולשנות את הססטוס-קוו. אל-אקצה זה המסגד שלנו וכך גם כל המתחם שיושב על 144 דונמים, ובכללו גם הכותל. המסגד הזה הוא אך ורק למוסלמים והמדיניות שננקטת כאן על ידי נתניהו תוביל את האזור לתסיסה ולפרובוקציות. אנחנו לא רוצים את זה, אנחנו מבקשים להרגיש חופשיים במסגד, להיכנס ולהתפלל".
לגבי הצבת המגנומטרים אמר אבו עראר: "זה לא לטובת ישראל ולא לטובת אף אחד, זה מקומם לא רק את המוסלמים כאן, אלא בכל העולם. מדובר במהלך שיפעיל לחץ אדיר על ישראל כדי לחזור לסטטוס -קוו. לא יכול להיות שנתניהו משדר שהוא שומר על הסטטוס-קוו כשהוא משקר ובמציאות זה מה שאנחנו רואים".
אבו עראר התייחס לפיגוע בהר הבית ואמר: "הדרך שלנו היא מאבק לא אלים, מאבק לגיטימי באמצעים החוקיים שעומדים לרשותנו, אבל ודאי שלא שימוש בנשק, לא במסגד ולא בכלל".