השריפה שהפכה את הסאבוויי לגיהנום
השריפה על פסי הרכבת בבוקר יום שני הפכה את השבוע האחרון של הנוסעים לכאוס לוהט ודחוס ב-MTA מבטיחים שיש פתרון
שריפה בפסי הרכבת התחתית בהארלם השבוע גרמה לעיכובים בנסיעות של יותר ממיליון אנשים שהשתמשו בשירותי הסאבוויי של כשמונה קווים שונים - סך הכל כשליש מכל מערכת הרכבת התחתית.
מספר שריפות פסי הרכבת, שנגרמות בדרך כלל בידי האשפה הרבה שנזרקת אל הפסים, אמנם ירד דרמטית בשנים האחרונות לטענת יו"ר חברת MTA ג'ו לאוטה, והחברה עושה מאמצים למגר את מספר השריפות שעדיין מתרחשות.
לעשרות אלפי הנוסעים שחיכו שעות בתחנות סאבוויי עמוסות לעייפה, בתנאי דחיסות נוראיים ובחום מטריף, העזרה העתידית לא שינתה ממש. "הרכבות היום פשוט סיוט", אמרה לינסיה ווייט, אחת הנוסעות ביום שני בבוקר. ווייט התה מהנוסעים שחיכו לקו הרכבת 1, שהתעכב במשך שעות, בגלל שריפה שארעה בתחנה בין רחוב 135 לרחוב -145.
השריפה פרצה באזור 7 וחצי בבוקר. לכוחות הכיבוי לקחה כחצי שעה לכבות את השריפה ולהחזיר את תנועת הרכבות לסדרן ואז רכבת נוספת נתקעה לכחצי שעה באותה תחנה. הרכבת השניה כבר לא יכלה להמשיך ונוסעיה חולצו מקרונותיה בעוד היא תקועה על הפסים. כתשעה נוספים נוספים חולצו מרכבת בתחנה סמוכה, אליה הגיע רוב העשן מן השריפה שגרם לבעיות נשימה אצל חלק מהנוסעים.
עשן השריפה גרם בסופו של דבר לשיתוק מוחלט של הקווים A, B, C ו-D. בחברת ה-MTA ייעצו לכל הנוסעים בתחנות הללו לגשת לתחנות הכי קרובות של קווי הרכבת האדומה (1, 2, 3), שחוו עיכובים משמעותיים בגלל העומס הבלתי צפוי.
רכבת מספר 1 היתה הנפגעת העיקרית משיתוק שאר הקווים והתחנות של הקו האדום היו עמוסות בצורה חסרת תקדים באנשים שעמדו כסרדינים היכן שרק ניתן למצוא רצפה לדרוך עליה. בתמונות שנוסעים לקחו ניתן לראות רציף עשוי מאנשים שמחכים לרכבת שלא מגיעה.
לאוטה המשיך ואמר ש"ההפרעות בשירות שהרכבת נותנת לא מקובלות על הדעת, אנחנו נעשה עבודה טובה יותר ואנחנו עובדים קשה יום יום כדי להבטיח שהמקרים הללו לא יישנו". כראיה לכך שחברת MTA אכן פועלת לשפר את הבטיחות על הפסים הזכיר לאוטה את התכנית החדשה שלהם.
"פתחנו את התכנית לפינוי פסי הרכבת עם צוותים של יותר מ-500 עובדים, שיעזרו לנו להקטין את כמות השריפות", אמר לאוטה, "יש לנו 12 שואבי אבק ענקיים שהוכיחו עצמם יעילים במאבק בשריפות ביותר מחמישים אחוז באזורים בהם נעשה בהם שימוש ואנחנו הבאנו בנוסף 3 רכבות שואבות אבק, כל אלו יהיו שמישים כבר בסוף השנה הקרובה".
מספר השריפות אכן ירד בצורה דרסטית בשלושים שנים האחרונות. בתחילת שנות השמונים היה ממוצע של כ-6,000 שריפו בשנה. ב-2016 לעומת זאת היו רק כ-700 שריפות בפסי הרכבת.
הבעיה שיש נתון נוסף שמשפיע על השריפות והעיכובים - מאז שנות השמונים מספר הנוסעים כמעט והוכפל. בגלל המספרים הענקיים של נוסעים בכל יום, שריפה קטנה בתחנה אחת של רכבת אחת יכולה לגרום לעיכובים וצפיפות בסדרי גודל חסרי תקדים, כפי שאכן אירע ביום שני האחרון.