ציבור הנהגים מממן: סבסוד תאונות האופנוענים זינק ב-67%
דו"ח הממונה על הביטוח מגלה: עלות נזקי הגוף בגין ביטוח אופנועים עמדה ב-2016 על כ-874 מיליון שקל, אך דמי הביטוח ששילמו האופנוענים היו 241 מיליון בלבד. את הפער, בסך 633 מיליון, סבסדו נהגי המכוניות ששילמו 400 מיליון שקל כדי לממן נזקים המכוסים בביטוח החובה של האופנוענים
עלות נזקי הגוף בגין ביטוח אופנועים הסתכמה בשנה שחלפה בכ-874 מיליון שקל, גידול של כ-35% בהשוואה לאשתקד. לעומת זאת, סך דמי הביטוח ששילמו בעלי האופנועים עמד על 241 מיליון שקל בלבד, כך עולה מדו"ח הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון לשנת 2016 שפורסם בימים האחרונים.
מרבית האופנועים במדינה מבוטחים בתאגיד ה"פול", הנמצא בבעלות משותפת של כל חברות הביטוח. תאגיד זה נועד, בין היתר, לבטח את המשתמשים ברכב מנועי שלא הצליחו להשיג כיסוי ביטוחי אצל אף אחת מחברות הביטוח (בגלל סיכון גבוה). כ-80% ממבוטחי הפול הם בעלי אופנועים. על פי הפול, הסיכון של רוכב אופנוע להיות מעורב בתאונה קטלנית (תאונה עם הרוג אחד לפחות) גבוה פי שבעה בהשוואה לכלי רכב פרטי.
אולם כאמור, סך דמי הביטוח ששילמו בעלי האופנועים נמוך בכ-633 מיליון שקל מעלות הנזקים בגין התאונות בהן הם היו מעורבים (241 מיליון שקל לעומת 874 מיליון). את הבור הזה מממן ציבור בעלי כלי הרכב בשתי דרכים - אחת עקיפה ואחת ישירה.
הדרך העקיפה נובעת מתיקון בחוק הקובע כי במקרה בו מעורבים בתאונה מכונית ואופנוע – הביטוח של בעל הרכב יממן 75% מנזקי הגוף של רוכב האופנוע (לפני תיקון החוק, הביטוח של בעל הרכב מימן רק 50%). השינוי הזה (המכונה" צו החציה") הביא לתוספת של 235 מיליון שקל בשנת 2016, לסכום המיועד לפיצוי האופנוענים.
בנוסף, מסבסד ציבור בעלי כלי הרכב את ביטוח החובה של בעלי האופנועים בצורה ישירה על ידי תוספת של 123 שקל לביטוח החובה (לעומת 77 שקל בשנת 2015), בה מחויב כל בעל רכב. התוספת הזו הצטברה בשנת 2016 לכ-400 מיליון שקל ונועדה גם היא לממן את הגירעון בנזקי האופנועים - זינוק של כ-67% בהשוואה לשנה הקודמת. הסיבה לזינוק בסכום נעוצה בעיקר בתחשיב חדש הנועד להגדיל את עתודות הביטוח של החברות ומבוסס על מסקנות ועדת וינוגרד לבחינת תשלום דמי הביטוח.
מדו"ח הממונה על הביטוח עולה עוד, כי בשנת 2016 חלה עלייה של כ-12% במספר רוכבי האופנועים המבוטחים בביטוח חובה במסגרת הפול - מ-75,276 בשנת 2015 ל-84,573 בשנת 2016.