כך תנצלו כהלכה את רכב השטח שלכם
נהיגה ברכב שטח מחייבת ידע ומיומנות שונים בתכלית מנסיעה על כביש. ובניגוד לנסיעה על אספלט, אותה לא תלמדו בשיעורי נהיגה. כדי לא לסיים אותה בשברון לב וכיס, קבלו מספר טיפים למתחילים
טיולי שטח עם רכבי פנאי רכים כמו-גם רכבי שטח ייעודיים, הם עניין שבשגרה בחופש הגדול ותקופת החגים שלאחר מכן. עבור רבים, נטישת האספלט לטובת הסלעים והאבק מהווה סוג של מסע אל הלא נודע, חלק מרכזי בקסם ובמהות של טיולי השטח. אבל טיול שכזה עשוי לגרום למפח נפש אם לא יודעים מה עושים.
לכן אנחנו כאן, כדי לסייע במקצת.
שילוב הנעה כפולה
ירדתם מהכביש לשטח? שלבו להנעה כפולה אם יש לכם כזו. נכון, במרבית המקומות תוכלו להסתפק גם בהנעה אחורית ובוודאי קדמית, אבל אפילו בשביל כורכר כבוש הנעה כפולה משפרת את היציבות. חשוב מכך, ההנעה הכפולה תסייע לכם להתמודד עם מכשול לא צפוי, והעברת הכוח לכל הגלגלים רק כשנתקעים עשויה התגלות כמאוחרת מדי.
יש לציין שהשילוב עצמו, בעיקר במערכות החשמליות הנפוצות כיום, מחייב נסיעה של כמה מטרים עד השלמת החיבור המכאני, הסבר נוסף לנחיצות השילוב מוקדם. רק אל תשכחו לשלב בחזרה להנעה "רגילה" (או לשחרר את נעילת הדיפרנציאל) לפני החזרה לכביש.
הילוך כוח
לפניכם מכשול טכני או עלייה תלולה? שלבו בלי לחשוב פעמיים להילוך כוח ("Low", או "פרונט-ספיישל" בשפה פרהיסטורית). חלק ניכר מהמכשולים ניתנים אמנם לצליחה גם בלעדיו, אבל בכך אתם יוצרים עומס מיותר על מערכת ההנעה (בעיקר תיבת הילוכים ברכב אוטומטי או מצמד ברכב ידני) ומקשים על מינון מצערת מדויק החיוני בשטח טכני.
הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות הוא לגלות באמצע עלייה קשה כי יש צורך בהילוך כוח, מה שמחייב עצירה, קטיעת רצף התנועה ועשוי אף לגרום לתקיעה.
לחץ אוויר
כולם (כמעט) יודעים, אבל רק מעטים לא מתעצלים. לפני נסיעה בשטח חולי הורידו אוויר מהצמיגים. הנסיעה עם לחץ תקני בשטח חולי קשה עד בלתי אפשרית. לעומת זאת, הפחתת לחץ האוויר מגדילה את שטח הפנים של הצמיג ומאפשרת לו "לצוף" על-פני החול, במקום לחפור לעומקו.
זכרו כי הורדת אוויר אחרי שכבר נתקעתם עלולה לגרום לרכב "להתיישב" עוד יותר על גחונו ולהפוך את החילוץ לבעייתי הרבה יותר. רק אל תשכחו למלא בחזרה אוויר ללחץ תקני עם החזרה לאספלט.
בדיקת עומק
עומדים לצלוח מעבר מים? בדקו ראשית את העומק. גם כדי לוודא האם המעבר אינו עמוק מדי לחצייה, דבר שעשוי לגרום ליניקת מים למנוע, גם כדי לבדוק את מצע הקרקע (קשה או בוץ טובעני) וגם כדי למנוע אפשרות של התקלות במכשולים נסתרים כמו בורות או סלעים. האמינו לנו, להיתקע בחציית נחל כשהמים חודרים לתא הנוסעים היא חוויה מתסכלת הרבה יותר מאשר לבצע סיור מוקדם בתחתונים כדי לבדוק את העומק.
מומנטום
בשטח סלעי ממולץ לצלוח לאט ככל הניתן. נסיעה במהירות גבוהה בשטח טכני מגדילה משמעותית את הסיכוי לשבר. המתכון למעבר הוא לא במידת התנופה ו-או המהירות, אלא במקום בו תציבו את הגלגלים ובשמירה על רציפות התנועה. ואם בכל זאת תגלו כי אתם זקוקים ליותר תנופה, ניתן לחזור לאחור ולנסות שוב עם קצת יותר תנופה.
מוצא
אחרי כל ירידה באה עלייה, וההבדל בין השתיים הוא שבראשונה תמיד מגיעים למטה, אבל בשניה לא תמיד מצליחים להגיע למעלה. המשמעות היא שאם אתם לקראת ירידה תלולה, בדקו באמצעות סריקה רגלית שיש ביכולתכם גם לצלוח את העלייה שאחריה. סריקה רגלית לפני מכשול מומלצת גם במקרה של עלייה כדי לוודא שיש ממנה מוצא שאינו צוק או מדרון חד.
בנייה
ההשקעה בבנייה נכונה מומלצת לא רק בנדל"ן, אלא גם בשטח. זאת בעיקר כדי לסייע לרכב לעבור מכשולים כמו מדרגות או בורות באזורים סלעיים, להרחיק את הפגוש והגחון ממגע עם סלעים, לשמור את הגלגלים על הקרקע ולהקטין עד כמה שניתן הצלבת צירים (מצב בו שני גלגלים אלכסוניים באוויר). מומלץ לבנות עם אבנים גדולות עד כמה שניתן ולמלא ביניהן עם אבנים קטנות יותר על-מנת שהבנייה תהיה חזקה.
מכוון
דברים שרואים מכאן לא רואים משם, ושדה הראייה הוא המגבלה העיקרית בצליחת מכשול טכני המחייב מיקום מדויק של הגלגלים. מכוון קרקעי יכול לסייע בכך, כמו-גם למנוע מגע לא רצוני בין הגחון או הפגושים והקרקע. חשוב להקפיד על תנועות ידיים מוסכמות ועל ההבנה שהאחריות היא על המכוון, זה שלמעשה נוהג את הרכב מבחוץ. במילים אחרות: מכוונים אתכם? אתם רק מפעילים, לא מקבלים החלטות.