השוואת רכבי פנאי - מאזדה CX5 מול פולקסווגן טיגואן
מאזדה CX5 ופולקסווגן טיגואן החדשים מתיימרים להציע איכויות גבוהות מהמתחרים הקוריאנים בתמורה לתג מחיר גבוה ב-20 אחוזים. לקחנו אותם למבחן השוואתי ראשון
פולקסווגן טיגואן ומאזדה CX5 היו בעבר מרבי המכר של קטגוריית רכבי הפנאי, אבל מול גרסאות הבסיס הפופולריות של המתחרים הקוריאנים - קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון - הם התקשו להתמודד בגלל תג המחיר הגבוה.
יש להניח כי גם הדגמים החדשים שלהם לא יחזרו למעמדם הקודם ויאיימו על ההגמוניה הקוריאנית, אך כמו בעבר גם כעת הם מבטיחים תא נוסעים באיכות גבוהה יותר, אבזור עשיר יחסית ונוחות נהיגה משופרת בתמורה לתוספת מחיר של כ-20%. הצבנו אותם למבחן השוואתי ראשון.
פולקסווגן טיגואן
מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-בנזין 1.4 ליטר (150 כ"ס), שישה הילוכים כפולת מצמד
ביצועים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות, 200 קמ"ש מרביים
צריכת דלק ממוצעת במבחן (יצרן): 11.2 ק"מ לליטר (16.4 ק"מ לליטר)
בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום והתראה על עייפות נהג
מחיר: 165 אלף שקל
מאזדה CX5
מנוע, תיבת הילוכים: בנזין 2.0 ליטר (165 כ"ס), שישה הילוכים אוטומטית
ביצועים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-10.1 שניות, 189 קמ"ש מרביים
צריכת דלק ממוצעת במבחן (יצרן): 10.7 ק"מ לליטר (14.9 ק"מ לליטר)
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום, מובילאיי
מחיר: 167 אלף שקל
עיצוב ותא נוסעים
הטיגואן נותר נאמן לשמרנות העיצובית של פולקסווגן, עם מראה סולידי ומעט גמלוני. הוא מצויד בפסי הגנה מסיביים מפלסטיק שחור ופסי גגון המייצרים אשליית גובה, למרות שהוא הנמוך מהשניים. ל-CX5 עיצוב דינמי יותר ומזוהה כמאזדה, עם חרטום דומיננטי ויחידות תאורה צרות, אך הוא נראה פחות "רכב פנאי".
גם עיצוב הפנים של הטיגואן שבלוני למדי, אם כי הוא עושה שימוש בחומרים איכותיים בדרך כלל, כולל פיסות מתכת דקורטיביות המחפות על גוון שחור קודר. מסך המגע גדול ("8) ונוח לתפעול עם צימוד לסמארטפון דרך Apple CarPlay ו-Android Auto. תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת תודות לשטחי חלונות גדולים, והמושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים עם משענת יד מתכוונת לגובה ולמרחק. מושב אחורי בעל אפשרות כיוון למרחק (כ-18 ס"מ לפנים-אחור) מאפשר מרחב מחיה עדיף לנוסעים מאחור, למרות בסיס גלגלים קצר יותר (267.7 ס"מ), והם נהנים גם מפתחי מיזוג עם שליטה נפרדת.
תא הנוסעים של ה-CX5 מרגיש איכותי יותר תודות לתוספת דיפוני עור ושימוש בחומרים רכים, אך גם כאן הגוון הכהה יוצר תחושה קודרת אפילו יותר. מסך התצוגה נשלט החוגה בחלקה העליון של הקונסולה קטן יחסית ("7), אך כולל תפריט מלא בעברית. המושבים מציעים תמיכה עדיפה, אך שטחי החלונות קטנים יותר, בעיקר מאחור. למרות בסיס גלגלים גדול (270 ס"מ), מרחב המחיה מאחור - בעיקר לגובה - פחות טוב. לחיוב יש לציין פתחי מיזוג אחוריים וצמד שקעי USB מתחת למשענת היד בספסל האחורי (בסך הכול ארבעה שקעים, לעומת אחד בטיגואן).
תאי המטען של שניהם כוללים ידיות נוחות לקיפול מהיר של הספסל האחורי ושקע 12V, אבל לטיגואן נפח גדול יותר - בין 520 ל-615 ליטר בהתאם למצב הספסל האחורי, לעומת 442 ליטר ב-CX5.
גרסאות הבסיס שהתייצבו למבחן כוללות בקרת אקלים מפוצלת, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, חיישני גשם ותאורה (בטיגואן עוקבת פנייה), מראות מתקפלות חשמליות וחישוקי "17 קלים. ה-CX5 כולל גם ריפודי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית וחלונות אחוריים כהים. לשניהם בלימה אוטונומית במצבי חירום, ובעוד לטיגואן יש גם מערכת התראה מקורית לעייפות נהג, ל-CX5 יש מערכת התראה של מובילאיי.
יחידת הנעה וביצועים
לטיגואן מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטר המפיק 150 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים כפולת מצמד. ל-CX5 מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר המפיק 165 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית "רגילה". יחידת ההנעה המודרנית של פולקסווגן מאפשרת (יחד עם משקל עצמי נמוך בכ-60 ק"ג) זינוק נמרץ יותר מהמקום ובעיקר יכולת שיוט טובה יותר תודות לזמינות כוח עדיפה. בהתאם רעש המנוע פחות מורגש, אם כי רעשי רוח נוכחים.
המאזדה מהיר יותר בתאוצת ביניים תודות לתיבה מהירת תגובה (בעיקר במצב ספורט היעיל) שסוחטת את המנוע עד תום ואפילו מורידה הילוכים תחת בלימה. מצד שני, בשיוט נינוח התיבה עסוקה מאוד ונאלצת להוריד הילוכים בכל האצה קלה או שינוי בשיפוע הכביש על מנת לשמור על מהירות הנסיעה. בהתאם עולה גם שאון המנוע.
צריכת הדלק של הטיגואן הייתה טובה יותר, עם 11.2 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, בין היתר תודות למערכת לניתוק אספקת הדלק לצמד בוכנות בעומס נמוך. ה-CX5 לגם ליטר בנזין לכל 10.7 ק"מ בתנאים זהים.
נוחות והתנהגות
מתלי ה-CX5 מכוילים היטב ומציעים נוחות נסיעה טובה יותר, תוך שילוב נכון בין ספיגת שיבושים במהירות נמוכה לשמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. יש לציין שבגרסאות הבכירות, המצוידות בחישוקי "19, נוחות הנסיעה נפגעת משמעותית. היכולת הדינמית טובה, בעיקר התגובות המהירות לשינויי כיוון ותודות לרמת אחיזה גבוהה. ההגה חד ומדויק אבל בעל שטח מת במרכז.
לטיגואן כיול מתלים נוקשה ובמהירות נמוכה הוא סופג שיבושים פחות טוב מהמאזדה, אך זו משתפרת ככל שהמהירות עולה. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה תודות ליציבות כיוונית טובה, אחיזה גבוהה ויכולת להאיץ מוקדם ביציאה מפניות בעזרת מערכת XDS (המדמה פעולה של דיפרנציאל מוגבל החלקה). להגה משקל טבעי, אבל הוא פחות חד ומדויק מה-CX5.
סיכום
פולקסווגן טיגואן מציע יחידת הנעה מודרנית המספקת ביצועים עדיפים (ברוב המקומות), צריכת דלק טובה יותר ותא נוסעים מרווח ושימושי יותר, אבל זה לא מספיק.
מאזדה CX5 החדש אומנם סובל מיחידת הנעה מיושנת, אבל בכל שאר התחומים הוא עדיף, כולל תא נוסעים איכותי ומאובזר יותר ובעיקר נוחות נסיעה והתנהגות טובות יותר. על כן הוא המנצח בהשוואה.