הוחלט: הכרמלית החדשה תגיע משווייץ
ועדת המכרזים של הכרמלית בחרה בתאגיד שווייצרי כספק מערכים חדשים במקום הקרונות שנשרפו. הכרמלית החדשה תחל לפעול בספטמבר 2018
נבחרה החברה שתספק קרונות לכרמלית החדשה. תאגיד "גאראוונטה-דופלמאייר" יקים את הכרמלית החדשה בחיפה, וזאת בעקבות השריפה שכילתה את אחד המערכים בתחילת השנה. על פי לוח הזמנים המתוכנן, תשוב הכרמלית לפעול בחודש ספטמבר 2018. שווי העסקה עם החברה השווייצרית - כ-50 מיליון שקלים.
שריפת הכרמלית בתחילת השנה
השריפה שגרמה נזק למערכת הכרמלית התרחשה בפברואר השנה. מערך (שני קרונות) שחנה בתחנה התחתונה, כיכר פריז, נשרף כליל. העשן והחום שעלו במנהרות עד לתחנה העליונה בגן האם גרמו נזק לתחנות נוספות וכן למערכות אלקטרוניות שונות. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, לאחר בדיקה מקיפה הוחלט כי יש לחדש את המערכת ולהחליף גם את המערך השני, שלא נשרף. כמו כן יוחלפו הכבל המרכזי המשמש את מערכי הקרונות וגם מערכות שליטה ובקרה.
ועדת המכרזים של הכרמלית בחרה השבוע בתאגיד השווייצרי "גאראוונטה-דופלמאייר" לאספקת המערך החדש. התאגיד הנבחר מתמחה בייצור רכבות עיליות ותחתיות המונעות באמצעות כבל ואחראי להקמת מערכי רכבות מתקדמים בלמעלה מ-90 מדינות ברחבי העולם.
שווי העיסקה, שתמומן ברובה מכספי חברת הביטוח של הכרמלית, נאמד בכ-50 מיליון שקלים. מלבד הקרונות החדשים כוללת העסקה גם החלפה של מכלול התשתיות שעליהן התבססה הכרמלית לאורך שנות פעילותה וכן הקמת מערכת פיקוד חדשה ומתקדמת יותר.
בשל דרישות הבטיחות של כיבוי האש הנחה ראש העיר יונה יהב כי בקרונות החדשים יהיו מערכות כיבוי אש אוטומטיות שיותקנו בתקרת הקרון. במקרה שריפה תחל המערכת לפעול באופן אוטומטי ותתיז מים לחלל תא הנוסעים. עד כה הותקנו מערכות מסוג זה רק בלוחות אלקטרוניים.
בתקופת ההרצה - עם סיום הקמת המערכת החדשה - תהיה הנסיעה בכרמלית ללא תשלום, ולאחר מכן יהיה ניתם להשתמש בכרטיסי רב-קו, כפי שנקבע זמן קצר לפני השריפה. בתחנות יותקנו לוחות אלקטרוניים ובהם הפניה לנסיעות המשך בסביבה הקרובה של התחנה.
"עיריית חיפה יחד עם הנהלת הכרמלית עושה את מרב המאמצים כדי שהכרמלית החדשה תהיה אמינה, נוחה ובטוחה יותר לטובת ציבור הנוסעים", אמר היום גדי מרגלית, מנכ"ל עיריית חיפה. "הכרמלית חסרה מאוד לציבור גדול של תושבי חיפה והמטרופולין שלה, ולכן אנו עושים כל מאמץ כדי שהיא תחזור לפעילות מהר ככל האפשר".