תיעוד דוחק וצפיפות באוטובוס לכותל: ליקויים קשים בתחבורה הציבורית בירושלים
המתנה מרובה, תחנות עמוסות, שילוט לא מעודכן ודוחק בלתי-נסבל. כל אלה הם מנת חלקם של נוסעי קו 1 של אגד לכותל המערבי בערב תשעה באב. הרשויות מטילות את האחריות האחת על השנייה - והנוסעים ממורמרים. אגד: "העומסים התרחשו בגלל ריבוי מבקרים בכותל בימים שבהם המתיחות גבוהה"
הכותל המערבי בירושלים שואב אליו מדי יום אלפי מתפללים ותיירים. בדיקה שערכנו בשטח לקראת ערב תשעה באב מגלה כי המדינה מתקשה לספק שירות יעיל ומהיר של תחבורה ציבורית לאתר הקדוש. תיעוד העומסים בקו 1 הפנימי של אגד לכותל ממחיש את הדוחק והצפיפות שעמם מתמודדים הנוסעים.
לא מדובר בבעיה חדשה. הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת דנה בחודשים האחרונים חמש פעמים בסוגיה. בהודעת דוברות הוועדה נאמר כי "בדיונים עלתה שורת טענות על תפקוד לקוי של אגד - המתנה מרובה, תחנות עמוסות, שילוט לא מעודכן ביחס לזמני הגעת האוטובוסים והיעדר תיאום בין כלל הגורמים במקום".
עוד נאמר בהודעת הוועדה כי "כל אחד משליך את האחריות על זולתו - אגד, משרד התחבורה, המשרד לביטחון הפנים והמשטרה. נציגי אגד ביקשו במהלך הדיונים לאפשר חניית אוטובוסים ליד שער האשפות. בקשה זו נענתה על ידי עיריית ירושלים, אך אין אכיפה מספקת להסדר".
יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), אמר בדיון האחרון שהתקיים בשבוע שעבר כי "הנושא לכאורה תחבורתי, אבל אנחנו יודעים שיש הרבה מאוד אנשים שלא רוצים לראות יהודים באזור הכותל והר הבית. נוכח העובדה שיהודים מגיעים לשם רק באמצעות תחבורה ציבורית, מדובר בפגיעה בזכות להגיע לכותל בכלל. הכותל הוא המקום המתויר ביותר עם 10 מיליון מבקרים בשנה. במצב שאין תחבורה פרטית, התחבורה הציבורית צריכה לזרום 24 שעות ביממה. זהו הדיון החמישי שלנו בנושא זה, מדובר באינטרס כלל ישראלי. המציאות היא שיהודים רבים לא יכולים להגיע לכותל המערבי, ומי שמגיע משמיע תלונות רבות".
בדיוני הוועדה גם הוצע פתרון של הקמת מערך שאטלים משער האשפות לכיכר גורן עבור קשישים וקשיי הליכה, הקצאת חניית אוטובוסים בלבד בין חניון גבעתי לשער האשפות, הצבת פקח אגד שיזרים את התנועה מהכותל ובחזרה בתיאום עם המשטרה, והצבת אוטובוסים ריקים שייתנו מענה לעומס בלתי צפוי בימי חג או מתיחות ביטחונית.
גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות (ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל), אמר: "הכותל המערבי הוא אזור עתיר ביקושים במיוחד בימי החגים, תקופת בין המצרים ובערב תשעה באב. למרות זאת, במשרד התחבורה מופתעים כל שנה מחדש מכמות הנוסעים, מתנאי הנסיעה הקשים ומהצפיפות הבלתי נסבלת. ראוי שבמשרד התחבורה יהיו יותר מחוברים לצרכי ציבור נוסעי התחבורה הציבורית".
בחודשים האחרונים דיווחנו על בעיות קשות בתחבורה הציבורית בירושלים - בייחוד בקווי אגד. באחד המקרים תועד נוסע של קו 15 כשחסם את דרכו של אוטובוס במשך 20 דקות לאחר שהנהג סירב להעלות נוסעים נוספים. אהוד עוזיאל, שתיעד את המקרה, סיפר ל-ynet: "נסעתי באוטובוס בקו 15 וכמו בכל בוקר הוא היה מפוצץ אנשים, אתמול אפילו מלא יותר. מול גן סאקר האוטובוס עצר ולא זז. אחד האנשים בחוץ עמד מול האוטובוס שעצר לפני התחנה כדי להוריד נוסעים ולא איפשר עליית נוסעים. הנהג החליט לא לפתוח את הדלתות ולא נתן לנו לרדת כדי שהמשטרה תגיע". שליש מהתלונות באפליקציה של ארגון "15 דקות" נוגעות למחוז ירושלים.
דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה: "העומסים בתנועה באזור העיר העתיקה בירושלים היום, התרחשו כתוצאה מריבוי מבקרים בכותל המערבי, בערב תשעה באב, בעיצומם של ימים שבהם המתיחות הביטחונית סביב הר הבית והעיר העתיקה גבוהה ומלווה בהסדרי אבטחה מרובים מצד כוחות הביטחון והמשטרה. באגד נערכים, בתיאום עם משטרת ירושלים, לתת את מלוא השירות לעולים לכותל, אשר צפויים להגיע הלילה ומחר לקראת צאת צום תשעה באב.
"יודגש כי הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר וזאת בהתחשב במאפיינים רבים ובכללם שינויי תנועה כתוצאה מפיגועים, צפיפות רבה, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים, ואירועים ביטחוניים נוספים. בנוסף, היעדר תשתית מתאימה והיעדר אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים. כל הדברים גם יחד, מביאים לקושי במתן שירות התחבורה הציבורית שאגד עושה כל שביכולתה על מנת לשפרו".
ממשרד התחבורה נמסר כי "לאור הביקוש המיוחד הצפוי במהלך צום ט' באב, יתוגבר שירות התחבורה הציבורית לכותל המערבי ויוארכו שעות הפעילות של קווים 1 ו-3. היום, ליל תשעה באב, סיום שירות יוארך עד לשעה 02:00 אחר חצות. מחר השירות יתוגבר באופן מסיבי לאורך כל היום, תוך מתן דגש לקראת סוף הצום, עד לשעה 01:00 אחר חצות".