שתף קטע נבחר
 

קבינט הדיור אישר: מתחם תחבורה בשפיים ומוקד תיירות בנמל חיפה

עוד בין ההצעות שאושרו - הגדלת הסבסוד ליחידות דיור הנמכרות בשוק החופשי ב"מחיר למשתכן", הרחבת הסכמי הגג, הקמת מתחם תחבורה בשפיים, הפיכת חלק מנמל חיפה לאזור תיירות ומקטע נוסף לקו הרכבת הקלה

קבינט הדיור בראשות שר האוצר, משה כחלון, אישר היום (ב') שורת החלטות שנועדו להביא להגדלת היצע הדירות ולהגברת האטרקטיביות של פרויקטים במסגרת "מחיר למשתכן" בפריפריה. כמו כן אושרו המקטע האחרון של הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל אביב, פתיחת חלקו המערבי של נמל חיפה לתיירות והקמת מרכז תחבורתי של מאות דונמים בשפיים. 

 

חזית הים העירונית לנמל חיפה

עם ההחלטות שאישר קבינט הדיור נמנית תוכנית חזית הים העירונית בחיפה, שתחבר את העיר לים ותפנה חלק משטחי הנמל הקיימים. החיבור יתבצע בהקמת חזית ים עירונית ופתיחתה לציבור בחלקו המערבי של נמל חיפה. במסגרת התוכנית ישוקמו המבנים הקיימים (מחסני הנמל) לצורכי מסחר ובילוי ויוסבו לשטחי ציבור ותרבות. אלה ירוכזו במוקדי פעילות בצירי ההליכה שלאורך קו החוף. הנמל ייפתח לציבור בשלבים, ולפיכך רציפי הנמל המערבי עתידים להתפנות בהדרגה משימושי נמל, למעט נמל הנוסעים, שימשיך לפעול כרגיל.

 

 (באדיבות עיריית חיפה) (באדיבות עיריית חיפה)
(באדיבות עיריית חיפה)

 (באדיבות עיריית חיפה) (באדיבות עיריית חיפה)
(באדיבות עיריית חיפה)

 (באדיבות עיריית חיפה) (באדיבות עיריית חיפה)
(באדיבות עיריית חיפה)

שר האוצר כחלון מסר כי יישום התוכנית יהפוך את חיפה לעיר חוף ברמה בינלאומית. "התוכנית היא צעד נוסף בדרך להפיכת חיפה לעוגן הכלכלי והמטרופולין הרשמי של הצפון. התוכנית תעמיד את חיפה בשורה אחת עם ערי חוף רבות בעולם כמו ברצלונה, סן פרנסיסקו, סלוניקי והמבורג, אשר התמודדו בהצלחה עם אתגר דומה של הפיכת נמל תעשייתי לשטח ציבורי חי ומשגשג".

 

מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה כי "החברה נערכת בימים אלה יחד עם עיריית חיפה למימוש השלב המיידי בתוכנית חזית הים שאושרה היום, במטרה להפוך את המקום לאחד מאתרי התיירות והבילוי האטרקטיביים בישראל, חזית ים שתמשוך אליה מבקרים מכל רחבי הארץ ותהווה מרכז תרבותי ומסחרי ועוגן לאוניות הנוסעים והתיירים. השלב המיידי בתוכנית שאושרה הוא בין מחסן 15 לבניין המנהלה הישן".

 

במכתב שנשלח לשרי האוצר והתחבורה מטעם ארגון מייבאי התבואות בירכו על היוזמה אך סייגו בכך ש"אנו באיגוד חוזרים על בקשתינו לקידום בפועל של חלופה, או חלופות, לפגיעה הצפויה בקליטה ובפריקה של אוניות התבואות ומוצרי הגרעינים, המגיעות לנמל חיפה. חלק אינטגרלי מהתכנית חייב לכלול תכנית מעשית לתכנון והקמת תשתיות חלופיות בנמלי חיפה, לצד הוראות מעבר מתאימות להמשך פריקת התבואות הסדירה והמלאה בתקופת הביניים".

 


לקריאת המכתב המלא יש ללחוץ על התמונה

  

ראש עיריית חיפה ציין על אישור הקבינט כי "אישור חזית הים העירונית הוא לא פחות מרגע היסטורי בתולדות העיר חיפה וצפון המדינה. חזית הים תציב את העיר במקום הראוי לה כעיר תיירות מובילה בעולם עם מתחם נמל פתוח, מזמין ונגיש לכל באי העיר ומחוצה לה. התכנית תייצר אלפי מקומות תעסוקה במגוון תחומי התיירות, הנופש והפנאי".

 

מרכז תחבורה בשפיים

קבינט הדיור אישר את התוכנית להקמת מרכז תחבורה המשלב חניון "חנה וסע", תחנת רכבת ותחנות אוטובוס באזור שפיים. הפרויקט יתפרס על שטח כולל של כ-265 דונם בתחום המועצה האזורית חוף השרון, במתחם הגובל בכביש 20 ממזרח וכביש 2 ממערב.

 

 (צילום: פרחי צפריר אדריכלים) (צילום: פרחי צפריר אדריכלים)
(צילום: פרחי צפריר אדריכלים)

 (צילום: פרחי צפריר אדריכלים) (צילום: פרחי צפריר אדריכלים)
(צילום: פרחי צפריר אדריכלים)

במסגרת התוכנית יוקם חניון בן שלוש קומות: כ-7,000 מקומות חניה לכלי רכב פרטיים, כ-60 מקומות חניה יוקצו עבור תחנת הרכבת, כ-80 מקומות עבור חניון לילה לאוטובוסים ובנוסף יהיו מקומות חניה לאופניים ולאופנועים וכן רציפים עבור שאטלים. היעדים שאליהם יהיה ניתן להגיע מהחניון הם אזור הקריה, שדרות רוטשילד, צפון רחוב אבן גבירול, מתחם עתידים והאוניברסיטה בתל אביב וגם מתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן. התוכנית כוללת שטח לתחנת רכבת עתידית שתקום בתוך המתחם, גשר להולכי הרגל שיוביל לרציפים ומבנים לצורכי ניהול החניון והנתיבים המהירים.

 

מקטע נוסף לרכבת הקלה

עוד אושר המקטע הצפוני והאחרון של הקו הירוק עבור הרכבת הקלה בתל אביב. אורכו של המקטע כ-18.5 ק"מ והוא כולל 26 תחנות. עם אישור המקטע הצפוני יושלם תכנון הקו הירוק, הכולל גם את המקטע המרכזי והמקטע הדרומי שכבר אושרו בוות"ל.

 


 (צילום: באדיבות חברת נת"ע) (צילום: באדיבות חברת נת
(צילום: באדיבות חברת נת"ע)

הקו מתחלק, כאמור, לשני מקטעים - מקטע מרכזי והשלוחה להרצליה. אורכו של המקטע המרכזי כ-10.5 ק"מ, הוא מתחיל ברחוב ש"י עגנון בתל אביב ועובר דרך הרחובות לוי אשכול, איינשטיין, חיים לבנון ושלום רוזנפלד. בהמשכו חוצה המקטע את נתיבי איילון ואת מסילות רכבת ישראל באמצעות גשר עד לתחנת הפארק שתוקם על שדרות רוקח - והוא מסתיים ברמת החייל.

 (צילום: נת"ע) (צילום: נת
(צילום: נת"ע)
 

אורכה של השלוחה להרצליה כשמונה ק"מ, והיא תלויה בתוכנית לפינוי שדה התעופה שדה דב. כדי להבטיח את מימוש הקו קובעת התוכנית שני תוואים ישימים לביצוע. שניהם מתחילים בשדרות ש"י עגנון ומתפצלים - התוואי הראשון ממשיך לאורך שדרות לוי אשכול והתוואי השני עובר בתחום שדה דב לאורך רחוב אבן גבירול.

 

שני התוואים ייתנו מענה לתרחישי פינוי שונים של שדה דב ובמידת הצורך יתפקדו כשתי שלוחות מקבילות. משם ממשיך המקטע לרחוב איינשטיין ומתפצל לשתי זרועות נפרדות וקבועות. התוואי הממשיך את רחוב אבן גבירול עובר ממערב לרמת אביב החדשה, אזורי חן, הקאנטרי קלאב והשכונות החדשות המתוכננות של הרצליה עד הגבול הדרומי של אזור התעשייה בהרצליה פיתוח.

 

בנוסף לזה כוללת התוכנית הקמת מתחם תחזוקה (דיפו) שיתפרס על שטח של כ-20 דונם עבור השלוחה להרצליה, בקצה הצפוני שלה, מצפון-מערב למחלף המתוכנן של הרב-מכר בהרצליה.

 

 (צילום: נת"ע) (צילום: נת
(צילום: נת"ע)

הקו הירוק נועד לחבר בין הרצליה בצפון לראשון לציון וחולון בדרום. הקו הוא מרכיב מרכזי וחשוב במימוש המדיניות לקידום מערכת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב וחיבורו למארג קווי התחבורה הציבורית האחרים. הוא יאפשר נגישות למוקדי התעסוקה ברמת החייל, הרצליה, רחוב אבן גבירול, אוניברסיטת תל אביב, חולון ואזור התעשייה בראשון לציון מערב.

 

הרחבת היקף הסכמי הגג בפריפריה

כמו כן אישר קבינט הדיור את הצעת שר האוצר לרחיב את סבסוד הפיתוח עבור יחידות דיור המשווקות בפרויקטים של תוכנית "מחיר למשתכן" בשוק החופשי מ-20 אלף שקל ל-40 אלף שקל ליחידת דיור. בנוסף, סבסוד זה יוענק ל-50% מסך יחידות הדיור בפרויקט המשווקות בשוק החופשי, בניגוד למצב כיום, שבו ניתן לשווק רק 20% בשוק החופשי. ממשרד האוצר נמסר כי השינוי נועד להגדיל את הכדאיות הכלכלית ביישום התוכנית ולתת הנחות גדולות יותר בפריפריה.

 

משמעות ההצעה היא שהמדינה תאפשר למכור 50% מהדירות בפרויקטים בפריפריה ללא היתכנות כלכלית בשוק החופשי - ותגדיל את סבסוד עלויות פיתוח הקרקע עבור דירות שיימכרו בשוק החופשי ל-40 אלף שקל.

 

כמו כן אושרה הצעה להרחבת היקף יחידות הדיור שעבורן נחתם וייחתם הסכם גג בשנים 2017-2016. על פי החלטה קודמת, מכסת יחידות הדיור עמדה על 150 אלף, וזאת בנוסף להסכמים על סך של כ-115 אלף יחידות דיור נוספות שנחתמו בשנים 2015-2014. ממשרד האוצר נמסר כי מאחר שעד כה נחתמו הסכמי גג בהיקף הדומה למכסה שנקבעה, החליטה הממשלה להרחיב את מכסה זו בסך של 75 אלף יחידות דיור נוספות עד לתום השנה הנוכחית.

 

עוד אישר הקבינט את הצעת שר השיכון, יואב גלנט, לפעול לקידום הסכמי גג ברשויות מקומיות בפריפריה שבהן ערך הקרקע נמוך באופן יחסי ואינו מספיק לקידום ההסכמים. במסגרת זו יוקצו 10,000 שקל ליחידת דיור לצורך הגדלת סבסוד הוצאות למימון עבודות פיתוח תשתיות, כולל הקמת מוסדות ציבוריים ופיתוח תשתיות. בתמורה לתוספת הסבסוד תתחייב הרשות המקומית לשווק את כלל יחידות הדיור הכלולות בהסכם וכן לעמוד בקצב הוצאות היתרי הבנייה שייקבע בו.

 

 

אחיה ראב"ד סייע בהכנת הכתבה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פרחי צפריר אדריכלים
צילום: פרחי צפריר אדריכלים
מומלצים