מהירות מופרזת ואי-קיפול המנוף: הסיבות לקריסת הגשר
מבדיקה ראשונית עולה כי מנוף המשאית שהתנגשה בגשר בכביש 4 היה בגובה המנוגד לחוק. מהנדס הגשרים רז מור מסביר כי מלבד העובדה שזרוע המנוף לא הייתה מקופלת, גם מהירות הנסיעה לא סייעה למרות שהגשר שודרג בשנים האחרונות: "כנראה שזו תאונה בגלל בעיית משמעת"
"גשרים תמיד מתוכננים להיות גבוהים יותר מהמשאיות ומהאוטובוסים שמותר להם לנוע בכבישים ובמקרה הזה מדובר כנראה על בעיית משמעת". כך העריך אמש (ב') מהנדס הגשרים רז מור, חבר הנהלה באיגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, שאמר כי התנהלות הנהג היא שזו שגרמה להתנגשות משאיתו בגשר רמת אלחנן בכביש 4 סמוך לגבעת שמואל.
מור מחזק את הקביעה של "נתיבי ישראל", שמסרה כי מבדיקה ראשונית עולה שמנוף המשאית היה בגובה המנוגד לחוק. "מה שניתן להבין ולהניח מהתמונות זה שהמשאית שהתנגשה היא משאית מנוף, מנוף כבד, שלא היה מקופל לממדים הנדרשים", הסביר מור.
"משאית נדרשת לא לחרוג מגובה מסוים, שהוא הרבה פחות מהגובה המינימלי של קורות הגשרים. המפעיל של המנוף לא קיפל את הזרוע והיא בלטה מעבר למידה הגיאומטרית המותרת. הגשר הזה הוא בערך 5.20 מטר והמנוף הזה חרג", טען המהנדס.
לדבריו, גם מהירות הנסיעה כנראה השפיעה. "זו משאית כבדה שכנראה נסעה מהר מאוד וזה עבר את קיבולת ההזזה של הגשר. אי אפשר להציב רכיבי ענק שיעמדו בכל מהלומה. יש עומס שמבטא עיבוד של סיכונים ובו משתמשים בכל העולם. הגשר הזה תוכנן לדבר הזה וזה לא הספיק לתאונה הזו", אומר מור.
הוא הוסיף כי ניתן להבחין שהגשר עבר עבודות תחזוקה בשנים האחרונות. "גשרים מתוכננים לעמידה בכוחות חבטה גדולים. התנגשות בשיעור מסוים המקובל בתקינה המערבית, והתקינה הישראלית דומה מאוד לתקינה המערבית. בדרך כלל המשקל העצמי של קורות הגשר לא מאפשר הרמה של הקורה אלא במקרים קיצוניים ולכן הקורות מונחות על עמודים והמתכננים נוקטים באמצעים למנוע הזזה של הקורות במקרה של התנגשות. אנחנו קוראים לזה שיני גזירה, ובגשר הספציפי הזה אפשר לראות שאפילו חיזקו אותן, כלומר הוא שודרג לפני כשנתיים או שלוש, על מנת למנוע מצב כזה".
מור מסביר גם כי "זו תאונה שאופיינית לגשרים להולכי רגל כי הם צרים וקטנים והם עומדים בדרישה של התקן ותו לא. בגשרי דרך שהם הרבה יותר רחבים וכבדים, לרוב המשאית והמנוף שעליה מתפרקים ועפים. זה עלול לגרום לנזק מאוד גדול, אבל לרוב מקומי, התפרקות של קורה או חלק מהגשר, אבל כזה שלא גורם לנפילה שלו".
עו"ד ישראל אסל, מומחה לתאונות עבודה ודרכים ויועץ משפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר: "זה תקופה ארוכה שאנו מתריעים בפני מנהל הבטיחות בעבודה שההכשרה הניתנת למפעילי מנופים המותקנים על משאיות מתאימה למנופים שיוצרו לפני 30 שנה ואינה מכשירה את המנופאי לעבוד על מנופים חדשים בעלי זרוע ארוכה. תאונה מצערת זו לכאורה נגרמה מפגיעת המנוף בגשר. עם זאת, היה מצופה לראות שדווקא זרוע המנוף היא זו שתיהרס מעוצמת הפגיעה והגשר יישאר איתן על מקומו. עצם העובדה שקורת הגשר נפלה מלמדת על כשל בתכנון הגשר שלא תוכנן לעמוד בעוצמת פגיעה שכזו ושלא בוצעו קשירות של הקורה העליונה לעמודים".