שתף קטע נבחר
 

הנשים שמתכננות את מכוניות העתיד

שמונה חוקרות ומהנדסות ממרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בישראל מסבירות כיצד משפיעה כניסת נשים לתעשיית הרכב ומה הן רוצות לשנות במכוניות שלנו

 

עולם הרכב, עדיין נשלט בידי גברים ולמרות שבשנים האחרונות חל שינוי, עדיין הן מהוות מיעוט בתעשייה. ב־2014 מונתה לראשונה אישה לעמוד בראש יצרנית רכב גדולה, מארי ברה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, החברה האם של שברולט, קאדילק ו־GMC.

 

"ברה בהחלט מהווה השראה", אומרת גילה קמחי, מנהלת מחלקת ממשק משתמש במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בהרצליה, GMI. "עבדתי 20 שנה באינטל לפני כן, והופתעתי לראות שבניגוד לדימוי, כאן בחברה יש באופן יחסי יותר נשים מנהלות, יותר מרבע מהעובדים ב־GMI כיום הם נשים."

 

 (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
(צילום: צביקה טישלר)

 

למה צריך דווקא נשים כדי לתכנן את המכוניות הבאות?

"רכב העתיד זה לא רק מנועים ותיבות הילוכים, אלא חיבור בין הרבה מערכות וטכנולוגיות, וחיבוריות זה תחום שנשים יותר טובות בו. זה יהיה הגוון הנשי העתידי", מסבירה ד"ר אוטה וינטר, חוקרת בכירה בצוות ממשק משתמש במרכז. "יש כאן אפשרויות שאין במקומות אחרים בארץ מבחינת היכולת למכור רעיונות ולהשתלב בצוותים. בארה"ב ובגרמניה קולטים ומקדמים נשים לפי מכסות, כאן יש הרבה יותר פתיחות".

 

אריאלה גרינברג־פלדר, מנהלת החדשנות במרכז: "צריך להבין טוב את המשתמש, כולל את המשתמשת. הקלישאות נכונות, המכונית תשתנה ב־10 השנים הקרובות יותר ממה שהשתנתה במשך 100 השנים הקודמות. הגעתי לכאן מתחום ההון סיכון, שם היחס בין נשים לגברים מעציב יותר".

 

שמחי בוכניק, מהנדסת איכות בצוות אונסטאר, הגיעה למרכז אחרי עבודה בחברות היי־טק. "בראיון עבודה לא אמרו לי שיושבים כאן באופן ספייס, והופתעתי זה מאוד לא ביורוקרטי, יש כאן הכי פחות אגו נגד נשים שראיתי בחברות אחרות. היתרון הגדול פה הוא הזמינות של הדברים. אפשר לחשוב על רעיון, לכתוב שורות קוד, ולרדת למעבדה עם רכבי ניסוי אמיתיים לבחון עליהם אם זה עובד. עד היום צוחקים עליי בבית שהפכתי למפרקת רכבים".

 

כבר קרה שנכנסתן לרכב ונתקלתן במערכת או ברכיב שפיתחתן?

"בדגמי 2017 של ג'נרל מוטורס יש מודול דיבור שפיתחנו כאן, ומתאים את הדיבור של המכונית לפי האינטראקציה בדיבור של הנהג. הרכב מזהה את צורת הדיבור של הנהג, ויכול לענות לו בצורה יותר או פחות רשמית", מספרת ליאת זלס, חוקרת בצוות העוסק בפיתוח אלגוריתמיקה לרכבים אוטונומיים. "זה בהחלט סוג של גאווה קטנה".

 

"מערכות OnStar שפיתחנו לא פעילה בישראל אבל היא מאפשרת יצירת קשר עם מוקד אנושי בשעת חירום, ניווט ועוד" אומרת שירלי זכריה, מהנדסת פיתוח תוכנה בצוות חישה מתקדמת, ששירתה ביחידה 8200. "היה לנו מקרה של חולה אפילפסיה, שנזקק לעזרה מיידית, לחץ על כפתור האונסטאר ברכב שלו וקיבל מיד מענה אנושי ששלח לו סיוע רפואי".

 

על מה אתן עובדות כיום?

"אחד השינויים הגדולים יהיה שמכוניות כבר לא יהיו יצורים אינדיבידואליים, כל אחת תדע מה קורה סביבה", אומרת ד"ר שרון הורנשטיין, חוקרת בכירה בתחום מערכות בקרה. "זה חזון לעוד 15 שנה, אבל הנהיגה תשתפר באמצעות שיתוף, ותתבצע בגלים. המכונית תדע לשתף מידע עם מכוניות אחרות, שבעוד קילומטר או קצת יותר מתחיל פקק, אז אפשר להוריד את הרגל מהגז". ד"ר אפרת רוזנמן מוסיפה כי "הנהיגה של הרכבים האוטונומיים לא תהיה אחידה. הנוסע יוכל להגיד להם אם הוא ממהר, או שייסעו באיזי, וזה ישפיע על ההתנהגות שלהם בכביש".

 

ליאת זלס אומרת כי "המכונית האוטונומית תצטרך לקבל החלטות בסביבה דינמית. יש הרבה מחשבה על איך לשדר את הכוונות שלה לרכבים אחרים, עם או בלי נהג אנושי. יש כאן הרבה עבודה על הקשר בין המכונית להולך הרגל. איך לגרום לו להרגיש טוב ובטוח יותר כשרכב מתקרב אליו".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
נשים בגנרל מוטורס ישראל
צילום: צביקה טישלר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים