חברת החשמל: הפסד של 382 מיליון שקל ברבעון השני, ההכנסות ירדו ב-1%
את הרבעון המקביל אשתקד סיימה החברה בהפסד נמוך יחסית של 39 מיליון שקל. השימוש בגז עלה ל-55.3%, חלקו של הפחם ירד ל-44%
חברת החשמל סיימה את הרבעון השני של 2017 בהפסד של 382 מיליון שקל. כך עולה מדו"חות החברה שפורסמו היום (ה'). את הרבעון המקביל אשתקד סיימה החברה בהפסד נמוך יחסית של 39 מיליון שקל בלבד.
הכנסות חברת החשמל הסתכמו ברבעון השני בכ-4.99 מיליארד שקל, ירידה של כ-1% לעומת הרבעון המקביל ב-2016. מדובר בבשורות רעות לחברה מאחר שבתחילת השנה עלה תעריף החשמל בכ-4%. בחברה מודים שהם מוכרים פחות חשמל, כאשר אחת הסיבות לכך יכולה להיות חלקם ההולך וגדל של יצרני החשמל הפרטיים - קרוב לשליש - ב"עוגת הייצור".
סל הדלקים של חברת החשמל ממשיך לרשום שיאים לטובת השימוש בגז, וברבעון השני השימוש בגז הגיע לכ-55.35% (כולל 3.6% גז נוזלי), כאשר חלקו של הפחם ירד לכ-44% בלבד. בהשוואה, ברבעון הקודם אשתקד חלקו של הגז בייצור החשמל היה 47.68%, כאשר חלקו של הפחם היה 51.72%.
עלויות הפעלת המערכת עלו בכ-209 מיליון שקל ביחס לרבעון השני בשנה שעברה והסתכמו בכ-4.49 מיליארד שקל. בחברת החשמל טוענים שעיקר השינוי מיוחס לגידול של 100 מיליון שקל בהוצאה על רכישת דלק ועוד 66 מיליון שקל על רכישות חשמל מיצרנים פרטיים. מצד שני, הוצאות המימון ירדו מ-753 ל-486 מיליון שקל, מה שסייע לחברה לצמצם מעט את ההפסד לתקופה.
בהשוואה חצי שנתית עולה כי חברת החשמל סיימה את המחצית הראשונה של 2017 בהפסד של 66 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 576 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בחברה מציינים שבשנה שעברה הרווחים הושפעו מכמה אירועים חד פעמיים (וללא השפעות תזרימיות), לרבות פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, אשר חייב החזרת חריגות שכר, מה שתרם לה רווח חשבונאי של כ-350 מיליון שקל; וירידת מס החברות שתרמה רווח חשבונאי של כ-332 מיליון שקל.
יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, אמר כי "רק רפורמה כוללת ומוסכמת בין כלל הגורמים תביא ליציבות במשק האנרגיה, תאפשר לחברה להתנהל בצורה עסקית ויעילה בסביבה תחרותית משתנה ורוויית רגולציה, ותהווה מאיץ לצמיחה במשק ולהורדת יוקר המחיה".
מנכ"ל החברה עופר בלוך הוסיף: "החברה ממשיכה להוביל שורה של מהלכים להתייעלות במעבר מספק שירות חיוני לחברה עסקית בסביבה תחרותית תוך המשך השקעות בפיתוח תשתיות והטמעת כלים מתקדמים לטובת לקוחות החברה".