לאכול תפוח בעברית
נטע נבון סתם רצתה להקים אתר בעברית על ניו יורק. מפה לשם, הפך האתר שלה מוקד עלייה לרגל לישראלים שבאים לבקר בעיר
הזכרונות הנעימים התגבשו להחלטה נחרצת לחזור לניו יורק ולא רק לחיות אותה אלא גם לחיות בה. לפני 11 שנים, היא הגיעה עם בן זוגה ללימודי MBA בברוך קולג' וכשסיימה, היא מתארת, לא רצתה לעזוב. "גם כאישה מבוגרת החוויה של ניו יורק נשארה אותו הדבר. אהבתי את אפשרויות הבילוי, את התרבות, הקולינריה, אפילו המגוון של האפשרויות לעשות כושר". מהר מאוד השתלבה בתחום הפיננסיים ועבדה מסביב לשעון. היא עזבה עם הלידה של בתה. "פיננסים זו עבודה במשרה מלאה פלוס ואני עשיתי החלטה שאני רוצה להיות עם הילדים שלי".
במקביל החלה לכתוב לעתון הישראלי 'גלובס' מניו יורק וחיפשה לאט לאט את הפרויקט הבא שלה, עד שהבינה שכל חלקיו מפוזרים ממש לרגליה. "היו לי כל מיני כיוונים לעסקים שחשבתי להקים ותוך כדי בדיקה, מצאתי את עצמי בקשר רציף עם חברים וחברים של חברים מישראל, מייעצת להם בנוגע לבילויים בניו יורק, לאן כדאי, איפה הכי משתלם, מה אסור להם לפספס. פתאום הבנתי שאין להם שום מקום אחר למצוא את כל ההמלצות האלו בעברית, והחלטתי להקים אתר כזה".
כך הקימה נטע את www.gony.co.il. "זה אפילו לא היה ממקום של רעיון לעסק, פשוט נכנס לי ג'וק לעשות אתר בעברית על ניו יורק".
במשך שנה וחצי עמלה על בחירת קטגוריות, איסוף מידע, ואיתור יודעי הדבר. "אספתי אטרקציות, מוזיאונים, מופעים, ולמדתי איך לעדכן ולחדש כל הזמן, שיהיו באתר רק דברים רלוונטים. בתי מלון, פעילויות, כל הזמן ניסיתי לקלוע, לראות מה יתאים לישראלים, עם מידע על אופציות מכל שכונה.גם לישראלים מקומיים שלא ידעו יותר מדי אנגלית יש באתר אטרקציות ומידע שיעניין אותם".
לאט לאט עוד ועוד תיירים החלו את המסע שלהם לתפוח הגדול באתר של נטע. שיתופי פעולה החלו לזרום והיא מצאה את עצמה מוזמנת לכל אותן אטרקציות שעליהן היא מתלבטת אם להמליץ. "הדברים קרו לפעמים מהר ולפעמים לאט עד שהכירו אותנו. היה לי חשוב לעשות שיתופי פעולה עם החברות הנכונות. לתת באמת את התשובות הנכונות, לדעת שההמלצות שלי מגובשות".
נבון מספרת שעד היום, היא מקפידה להמליץ באתר רק על האטרקציות שבאמת שוות בעיניה, אפילו אם לא זוכה לשיתוף פעולה מהחברות עצמן. "אני גם בודקת איפה הכי זול לרכוש כרטיסים או לקבל שירות מסוים". בניו יורק כמו בניו יורק, הכל קורה מהר ובמקביל. לפעמים נטע מוצאת את עצמה מציעה גם לקוראים להתנסות במקומה בחלק מהאטרקציות, וכולם נהנים.
מה אנחנו לא יודעים על מה שקורה כאן?
"הכל מתוכנן הרבה קודם. אני מקבלת אימיילים ממשרדי הפקות ויחצנים ונחשפת לדברים שלא יודעים על קיומם מבעוד מועד. אם לא הייתי מקבלת אימייל למשל על המופע החדש של ברוס ספרינגסטין הרבה לפני שזה פורסם, לא הייתי יודעת להמליץ עליו ולפעמים כדאי לשריין כרטיסים עוד הרבה לפני הטיול עצמו לניו יורק. יש גם כל מיני אטרקציות כמו תערוכת הגלידה של שנה שעברה. אם לא הייתי ממליצה לקוראים לשריין כרטיסעם חודשים מראש, הם היו כמו כולם, מוצאים את עצמם בלי כרטיסים כשהפרסום הגדול החל".
איך מי שרוצה לתכנן טיול או בילוי מתייעץ איתך?
"הרבה פעמים אנשים מרגישים בטוחים שהם מבינים את הפרטים לעומקם ומגבשים החלטה רק אחרי שכותבים לי ומתייעצים, שואלים מה אני ממליצה. אנשים רוצים דעה אישית. אני שולחת ל-95 אחוז מהגולשים. כמה שאני מספיקה, אני מאוד משתדלת ונותנת להם כמה נקודות".
יש המלצות מיוחדות לישראלים?
"אמנים ישראלים יוצרים איתי קשר כשהם מגיעים להציג בצ'לסי, ויש הרבה. אני משתדלת לפרסם את זה. גם אמנים שמגיעים להופיע בניו יורק אני מיד מפרסמת, אפילו אם אין לי אימייל אישי מהם, אני מפרסמת כי גם לישראלים שחיים כאן זה חשוב. בחגים אני מפרסמת איפה לעשות ערבי חג איפה להתפלל לפעמים, סיורים מיוחדים בעברית, ועוד".
אחרי כל כך הרבה שנים והיכרות מעמיקה כל כך, ניו יורק עדיין מרגשת אותך ?
"בטח. כשיש משהו טוב, אז הוא טוב".
מהן שלוש ההמלצות החמות ביותר שלך לקיץ?
קודם כל אני ממליצה על Accomplice, 'חפש את המטמון פוגש את 'חדרי הבריחה' במנהטן. פירוש המילהבעברית הוא 'משתף פעולה' במובן השלילי של המילה, ולשם הופעה זו אתם כאלה, אבל לא לדאוג, רק כמשחק. זהו בעצם הדור הבא של התיאטרון. אם עד עכשיו ההיי לייט היה הופעות אינטראקטיביות בהן הקהל היה משתתף פסיבי שהשחקנים ישבו לידו, ולפעמים משתתף קצת אקטיבי שהזמינו אותו לבמה לרקוד או להקריא משהו, כאן אתם משתתפים פעילים לכל דבר וההופעות מתקיימות מחוץ לתיאטרון, בעולם האמיתי.
ההמלצה השניה היא הגג של מסעדת Public Kitchen ששווה לראות ולטעום והשלישית היא Shakespeare in the Park , חוויה קיצית ניו יורקית”.