הורים לילדי חינוך מיוחד זעמו על בנט: "זנחת אותם"
ועדת החינוך של הכנסת התכנסה לדיון לקראת שובם של יותר משני מיליון תלמידים לספסל הלימודים ביום שישי הבא. במהלך הדיון התפרצו הורים לילדי חינוך מיוחד על שר החינוך ושתי אמהות הוצאו מהאולם: "חלק מהילדים יושבים בבית, ביקשנו פגישה ועד היום לא קיבלנו תשובה". בנט: "מחויבים לפתרון לכל ילד"
שתי אמהות הוצאו מהדיון. רויטל כהן, אם לילד בחינוך המיוחד שמשולב בחינוך הרגיל, התפרצה: "אנחנו החצר האחורית. אפילו ועד הורים אין לנו. בחודש מרס כבר אמרנו שאנחנו בבעיה. שנה אחרי שנה ואתם לא מקשיבים. ביקשנו פגישה ועד היום לא קיבלנו תשובה". יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) התפרץ לעבר כהן: "זו עסקנות פוליטית, זה מה שאת עושה. הפכת את הנושא הזה לזילות". ההורים כעסו שבנט הלך מבלי לשמוע אותם.
בדיון נכחו הורים לילדים תלמידי החינוך המיוחד, שעדיין לא שובצו במסגרות מתאימות לשנת הלימודים הקרובה. קודם לכן התפרצה אמא אחרת לנאומו של בנט והציגה את תמונת בנה לנוכחים. "אני אמא שדואגת לבן שלה כי אין לו בית ספר. אני רוצה שתראו את הילד שלי", צעקה. בתגובה היא הוצאה מהאולם ע"י הסדרנים. מרגי פנה להורים ואמר: "מי שמנצל את הילדים זה אתם שמביאים אותם מול המצלמה".
"אם החינוך המיוחד לא היה בדם לבי, לא הייתי רץ ומביא רבע מיליארד שקל. זה מאוד חשוב לי", אמר בנט בתגובה. "השנה באופן מפתיע נעדרו 60 מיליון שקל שהיו צריכים להגיע ממשרד הבריאות. היו הרבה יותר ילדים עם לקויות מורכבות ואוטיזם ממה שצפינו - והעלויות במקרים כאלה הן הרבה יותר גבוהות. נתתי הוראה שייקחו מכל דבר, מילדים אחרים, 'רגילים'. אנחנו מחויבים לתת פיתרון לכל ילד ואני רוצה פיתרון עד לפתיחת שנת הלימודים".
בפתח הדיון אמר בנט: "מערכת החינוך בזינוק - בהישגים, ביכולות במתמטיקה, כימיה, פיזיקה, כימיה ובאנגלית. גם בתשתיות - הכיתות יותר קטנות בצורה משמעותית, יש 27 ילדים בממוצע בכיתה. יש סייעת שנייה בגני ילדים, צהרונים מוזלים".
"לא תשמעו אצלי את המילה רפורמה, אנחנו צריכים יציבות", הוסיף בנט. "צריך להגדיר יעדים ולדרוש מאמץ כביר מהמערכת כולה. יש להחזיר את הערך הזה של מאמץ ועבודה קשה לקדמת הבמה. אני מקווה שנפתח שנת לימודים בלי דרמות ושכל המיקוד יהיה בתלמיד ולא בדרמות".
"העוצמה הלאומית של המדינה נקבעת לא רק בטווח המטוסים שלה, אלא בערכים והיכולות של התלמידים שלה. הביטחון הלאומי האמיתי של מדינת ישראל נמצא בחדר הזה", הוסיף בנט והבהיר: "אני שר החינוך של כל מדינת ישראל. בכל ילד אני רואה כאילו היה ילד שלי".
בדיון הכריז בנט כי יפעל לקיצור החופשות: "אני עומד בקשר רציף עם שר האוצר בעניין הזה ומגלה רצון עז לתת פיתרון מסוים לקיצור ימי החופשה כדי לתת מזור להורים. אני עדיין לא יכול לבשר שהבנו את הפיצוח, אבל אני אומר דבר כזה: אני נחוש, כפי שהקטנו כיתות וכפי שהוספנו סייעת שנייה, בחודשים הקרובים נביא פיתרון. נתתי את מילתי ואני אעמוד בזה. נייטיב עם ההורים והציבור הישראלי מבלי לפגוע במורים".
על טבלת תשלומי ההורים לבתי הספר, שאושרה בשבוע שעבר חרף מחאת ההורים על גובה הסכומים, אמר בנט: "היינו צריכים לעשות סדר עדיפויות. לא העלנו השנה את תשלומי ההורים ואני אומר כך: בכוונתי כבר בדיוני התקציב לשנת 2019 לדרוש הקלה בתשלומי ההורים. נעמיד את זה במקום בולט בסדר העדיפויות שלנו". לדברי בנט, הדיון יחל כבר בתקציב הקרוב במטרה שהתשלומים יופחתו בשנת הלימודים תשע"ט.
"כל ילד צריך לדעת מה זה קידוש, מיהו הרמב"ם ומהי הבדלה"
בנט התייחס גם לתלונות שנשמעו בחודשים האחרונים על הדתה שחלה במערכת החינוך ואמר: "אין הדתה, מה שיש זה מחויבות עזה לתת לכל ילד במדינת ישראל מטען ערכי. שהוא יכיר את המורשת המופלאה של העם שלנו ושל האומה שלנו - אלפי שנים אחורה וקדימה. שיידע מה זה קידוש, מה זה ליל הגשרים, מי זה טשרניחובסקי, מי זה הרמב"ם ומהי הבדלה. אני גאה בתוכנית הזו".
שר החינוך הוסיף: "אני מזמין כל חבר כנסת, כל בן אדם, לפתוח את הספרים. תקראו, זה מקסים. קשה לי להאמין שיש בן אדם אחד שלא יאהב את זה. התוכנית היא תוכנית מובנית שמועברת על ידי המורים במערכת החינוך שלנו, במערכת הציבורית. אנחנו ניתן את המענה הערכי לכל ילד שמתגייס לצבא כדי שיבין על מה הוא נלחם ולמה".
על הפערים הגדולים בחינוך בישראל אמר בנט: "מדובר באתגר הכי גדול בתוך החברה הישראלית. בעיני הדרך הכי טובה לצמצם פערים היא לדרוש רף גבוה מהילדים שלנו בכל מקום ולצייד אותם בכלים לעמוד ברף הזה. אנחנו לא רוצים לבנות דור של אנשים שזקוקים לעזרה, אלא דור של תלמידים שיוכלו לבנות את עצמם בכוחות עצמם. לכן אני מתעקש על מדעים, אנגלית ומתמטיקה. יש קשר הדוק בין לזה לבין ההשתכרות העתידית".
יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), אמר בפתח הישיבה: "התחושה היא שהצלחנו לעשות הרבה דברים במערכת בשנתיים האחרונות. התחושה היא טובה ונותנת סיפוק. האתגרים רבים וכגודל האתגרים, כך גודל השליחות שלנו".
על סוגיית ההדתה אמר ח"כ מרגי: "אני חלק מאותם דורות שנתנו לי תחושה שצריך להצניע את המורשת והזהות שלי. חינכו אותי ללמוד על תרבויות זרות ולא ראיתי בזה רדיפה. ההיפך - עודדו אותי להכיר את האחר. משום מה, אחרי שמגיעים לזהות היהודית אחרי שזעקה, שומעים נימה כזו של בוגרי החינוך הממלכתי, לא פעם ולא פעמיים. אז היום יש שר שמגלה מנהיגות ושם את זה על השולחן".
"מותר לי לראות איך איש דת בודהיסטי מתפלל לגשם - זה לא מהווה איום על כלום. אז מושגים ביהדות, של הזהות שלך, המורשת - זה מפריע? לא ייתכן שהפלורליזם מסתיים כשזה לא מתאים לי ולא תואם את השקפת עולמי", הוסיף מרגי.
יובל חלביה, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אמר כי השנה המועצות בחרו להתמקד בנושא "ישראליות משותפת" לחיבור בין חלקי החברה הישראלית.
"אני מקווה כי בשנה הקרובה נוכל לשלב כולנו יחד זרועות ולקדם את החינוך הערכי בישראל.
כחלק מכך על מערכת החינוך להעניק כלים ומיומנויות שישמשו את בוגרי המערכת, כגון חינוך פיננסי, חינוך ארגוני ויזמות, זאת לצד סולידריות חברתית, קהילתית וערכית המכילה את האחר".