מופתעים מפקקי תנועה באוגוסט? עוד לא ראיתם כלום
המדען הראשי לשעבר במשרד התחבורה התבקש להסביר איך קורה שגם בחודש אוגוסט הכבישים פקוקים כאילו חצי מדינה אינה נופשת בחו"ל. התשובה שלו לא תהפוך אתכם אופטימיים
אולפן ynet הזמין את המדען הראשי לשעבר של משרד התחבורה לענות על שאלה פשוטה: איך קרה שגם בחודש אוגוסט, כאשר חצי מדינה בחו"ל והכבישים אמורים להיות פנויים יחסית, עדיין לא נרשם שיפור של ממש בפקקי התנועה המתסכלים מדי יום.
לדברי המדען, הכבישים פשוט לא מסוגלים להתמודד עם כמות התנועה. עדיין אוגוסט, והמצב הרבה יותר טוב מספטמבר בעוד חודש. ואוגוסט של היום יותר גרוע מספטמבר של לפני 15 שנים. "בכל שנה בישראל נוספות כ-250 עד 300 אלף מכוניות לכבישים. מלבד זאת, קצב גידול הנסועה בארץ גדול בערך פי 3 מקצב גידול הכבישים".
ומה זה בעצם פקק? לפי זיו אב, מצב גודש תנועה המוגדר כפקק הוא מצב בו כלי הרכב בנתיב עומדים והתנועה מגיעה מעשית למצב של קריסה. "מגיעים קרוב לאיזה נקודת שיא, ואז הכל מתמוטט. אם אנחנו מחזיקים סרגל ומפעילים עליו כוח ומכופפים אותו. ואז יותר כוח ויותר מכופפים, הוא מתכופף בהתאם להפעלת הכוח. לעומת זאת, אם אנחנו מעמידים אותו ולוחצים עליו, לא יקרה לו כלום מבחינת צורה, עד שהוא יישבר לפתע - יקרוס. זה מה שקורה בפקק". התנועה מאטה עקב גודש, ואז מאטה שוב, ועוד, עד שהכביש אינו מסוגל לנתב את כמות כלי הרכב ונוצרת עמידה במקום.