שתף קטע נבחר

 

מורות שהתפטרו: "חייבים לשנות את השיטה, המערכת מתרוקנת ממורים נהדרים"

אחד מכל ארבעה מורים מתפטר ממערכת החינוך אחרי 5 שנים. מה הופך את המקצוע לקשה ולא מתגמל כל כך? שתי מורות צעירות ומלאות מוטיבציה מספרות מה גרם להן לברוח

 

המורה לשעבר יעל אשר באולפן ynet

המורה לשעבר יעל אשר באולפן ynet

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

רבע מהמורים פורשים ממערכת החינוך אחרי חמש שנים, 13% פורשים ממנה אחרי שנה אחת בלבד. הסיבות לכך הן בין היתר שכר נמוך, קושי להשתלט על התלמידים ולהתמודד עם הורים, עבודה קשה וחוסר הערכה מתוך המערכת ומחוצה לה. מאיה פרידמן ויעל אשר חלמו להיות מורות, לחנך את דור העתיד ולהוות דוגמה, אבל המערכת הכניעה אותן, ואת שנת הלימודים תשע"ח הן כבר לא יפתחו בכיתה.

 

בעיה גם בגזרת מנהלי בתי הספר: מחסור במועמדים

 

יעל אשר, בת 35, הייתה מורה לתיאטרון, היסטוריה וספרות במשך שלוש שנים עד שהתפטרה. "נהניתי מכל רגע", מספרת אשר. "הגעתי למקצוע הזה כי אני באמת מאמינה שאת השינוי שחייב להתרחש במדינה אפשר לחולל רק דרך חינוך. בשביל להיות מורה צריך להיות משוגעת לדבר. מעבר לקושי להתמודד עם כיתות של 30 תלמידים ויותר, העבודה לא נגמרת אחרי הצלצול. מורה לוקחת איתה את העבודה הביתה: בניית מערכי שיעור, בדיקת עבודות ומבחנים, שמירה על קשר רציף עם ההורים והתלמידים ועוד כל כך הרבה. לעיתים מצאתי עצמי מוותרת על שעות שינה או בילוי משפחתי בשביל לעמוד בקצב.

 

"אז למה עזבתי?", ממשיכה אשר. "המשכורת מביכה ולא משקפת את ההשקעה והנתינה. משכורת שאין סיכוי לגמור את החודש. עם הזמן גם גיליתי כמה קשה להתקדם בתוך המערכת - העלייה המיוחלת בדרגה היא איטית מאוד ועליית השכר נמוכה. מעמד המורים הוא בשפל חסר תקדים ומסוכן. מקצוע המורה בישראל של היום הוא כל כך לא מוערך, היחס של ההורים יכול להיות משפיל.

"חייבים לשנות את השיטה". יעל אשר ()
"חייבים לשנות את השיטה". יעל אשר

 

"לצערי, כמו מורים צעירים רבים וטובים, נאלצתי לוותר, בלב כבד, על החלום שלי. חייבים לשנות את השיטה. השכר חייב לעלות ומהר, העלייה בדרגות צריכה להיות מהירה ומתגמלת יותר כדי שיהיה לי, כעובדת, למה לצפות, והשיח כלפי מורים חייב להשתנות. כל עוד המצב הזה נמשך - מערכת החינוך מתרוקנת ממורים נהדרים שמשוגעים לדבר, כאלו שמגיעים למקצוע מתוך אמונה ואהבה אמיתית ושייתנו לילדים את כל הלב". כיום יעל מתאמת טיפול בהוסטל למתמודדים עם הפרעות נפשיות.

 

המורה לשעבר מאיה פרידמן באולפן ynet

המורה לשעבר מאיה פרידמן באולפן ynet

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מאיה פרידמן, בת 30, הייתה מורה לאנגלית במשך כשנתיים - עד שהמערכת הכריעה אותה. "אמרתי לעצמי שאהיה ה-מורה. זו שלא אכפת לה רק מציונים, זו שמאפשרת לתלמידים להצליח ולהרגיש ראויים. המורה שיוצאת דופן מהדברים הנוראיים שמספרים על מערכת החינוך. וככה  נכנסתי לראשונה לכיתה, חמושה במוטיבציה והמון תמיכה. מהר מאוד הבנתי שנכנסתי לאזור מלחמה - הכיתה הייתה ג'ונגל ואני חיית טרף שחושבת שהיא אריה.

 

"אז אני מול הכיתה, ארבעים זוגות עיניים שבמקרה הטוב באו לבית הספר בבוקר כדי לפגוש את החברים שלהם, ובמקרה הרע פשוט אין להם ברירה. אני עומדת מולם חמושה בטוש, גיר, ומקרן שלא עובד, כמובן. איזו היסטריה. וכך, החלום ההרואי שלי הפך לסיוט מספר הג'ונגל, חוויית הישרדות במלוא מובן המילה. החל מההתנהלות בכיתה, ניהול הזמנים - עם הפסקות של 15 דקות בלי זמן לאכול, ועד למשכורת הנמוכה.

 

"אני לא רלוונטית עבור התלמידים". מאיה פרידמן (באדיבות israelinnovation) (באדיבות israelinnovation)
"אני לא רלוונטית עבור התלמידים". מאיה פרידמן(באדיבות israelinnovation)
 

"וכל הזמן שאלתי את עצמי - למה זה המצב? לקח לי שנתיים לגלות את התשובה, וכשגיליתי אותה פרשתי מהמערכת: אני פשוט לא רלוונטית עבורם. אני לא מדברת בשפה שלהם בכלל, עם הטוש והגיר שלי. הם 40 ילדים, ובמקום להשתמש בכלים טכנולוגיים כדי ללמד כל אחד מהם בדרך שלו, אני עדיין מלמדת אותם כמו שלימדו פועלים במאה ה-19. אז פרשתי כשהבנתי שאני לא יכולה לתת לתלמידים שלי את מה שהם באמת צריכים. וגם כי לא רציתי לחטוף שבץ לפני גיל 30". כיום פרידמן רכזת קהילות במכון הישראלי לחדשנות, שמקדם שימוש באמצעים טכנולוגיים בבתי הספר.

 

רבע מהמורים פורשים אחרי חמש שנים

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמתייחסים לשנים 2014-200, עולה כי אחד מכל ארבעה מורים פורש ממערכת החינוך אחרי חמש שנים. 13% עוזבים את המערכת אחרי שנה אחת בלבד.

 

שיעור המורים החדשים שעזבו את המערכת כעבור חמש שנים הגיע בממוצע ל-23% בחינוך היסודי, 33% בחטיבות הביניים ו-37% בתיכונים. מנגד, שיעור העזיבה השנתי אחרי חמש שנים נמוך בהרבה ועומד על אחוז בחינוך היסודי ו-2% בעל יסודי.

 

במשרד החינוך מציינים כי בעשור האחרון נרשמת ירידה באחוז המורים הנושרים, על אף הגידול המתמיד במספר עובדי ההוראה במערכת החינוך. לדבריהם

הדבר נובע מיישום תהליך התמחות משופר שבו כל מורה חדש מקבל חונך אישי, עושה שנת התמחות ועובר תהליך הערכה. בשנת הלימודים הקרובה יוחל תהליך זה על כלל המורים החדשים.

 

"הסיכוי שמורה חדש שעובר התמחות יעזוב - קטן בחצי. בנוסף, עם השיפור בשכר המורים יש גם עלייה בביקוש להוראה, וביחס למצב בעולם אחוז השמירה של מורים בישראל טוב", אמר גורם במשרד החינוך ל-ynet, והוסיף: "אחוזי הנשירה הם סבירים לכניסה למקצועות באופן כללי, ועומד במקום מצוין ביחס למדינות אחרות בעולם".


פורסם לראשונה 29/08/2017 23:05

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המורות לשעבר מאיה פרידמן ויעל אשר
מומלצים