הקשיים ממשיכים: תנאים נוספים להיתר הרעלים של חיפה כימיקלים דרום
המשרד להגנת הסביבה העביר תנאים נוספים להיתרי הרעלים של חיפה כימיקלים באשר למערך יבוא האמוניה באופן בטיחותי. נכון לעכשיו הגורמים המעורבים מתכוננים לחלופה לטווח הקצר שלפיה האיזוטנקים, מכולות לשינוע גז, יועברו מנמלי אשדוד וחיפה למפעל בדרום במשאיות או ברכבת
כתבות נוספות בנושא האמוניה
לאחר שהמשרד להגנת הסביבה מצא כי מערך יבוא האמוניה הקיים, אונייה גדולה והמכל הקבוע, מסכן באופן בלתי קביל את האוכלוסייה ולא התיר להמשיך את השימוש בו, הגישה חיפה כימיקלים חלופות שונות למערך. המשרד בחן את החלופות עבור תרחישי שגרה תפעוליים, בין השאר, בעזרת יועצים מהארץ ומחו"ל ובפורום המנחה הלאומי, הכולל את גופי הממשלה הרלוונטיים ועוד.
בהמשך לבחינה נמצאה חלופה עדיפה מבחינה בטיחותית, שאף אושרה על ידי ממשלת ישראל, היא חלופת האונייה המוקטנת וההזרמה הישירה למפעלים, ללא שימוש במכל האמוניה הקיים.
מלבד זאת נמצאו עוד שתי חלופות קבילות: האחת משלבת את האונייה המוקטנת והזרמה ישירה למפעלי הצפון תוך יבוא אמוניה באיזוטנקים מנמל אשדוד למפעלי הדרום; והשנייה כוללת יבוא אמוניה באיזוטנקים לכל הארץ - והיא שדורגה אחרונה מבחינת היבטי הבטיחות.
לטווח הארוך אושרה בהחלטת הממשלה הקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם בדרום והקמת מקשר ימי בחיפה.
בעקבות עמדת עיריית חיפה, שלפיה לא תסכים לתת רישיון עסק לחיפה כימיקלים צפון, החלופות הראשונה והשנייה אינן ניתנות ליישום, ועל כן המשרד קיים דיונים עם הגורמים השונים במהלך השבועות האחרונים באשר לאספקת אמוניה לחיפה כימיקלים דרום באמצעות איזוטנקים.
מורכבות רבה בחלופות של חיפה כימיקלים ליבוא האמוניה
נזכיר כי אחרון הדיונים התקיים במשרד בירושלים ב-27 באוגוסט 2017 והשתתפו בו נציגים ממשרדי הכלכלה והתחבורה, נמל חיפה, נמל אשדוד, כבאות האש, פיקוד העורף, עיריית אשדוד, איגוד ערים אשדוד, רכבת ישראל וחיפה כימיקלים. מטרת הישיבה הייתה לקבל עדכון מהרגולטורים העוסקים בנושא וגם מהמפעל באשר לפרטי הפתרון המתגבש על מנת שיוכלו להיערך.
בדיון הציגו נציגי חיפה כימיקלים את פרטי הפתרון המקודם שהם מקדמים לצורך אספקת אמוניה למפעל בדרום. לפי העדכון, החברה נמצאת בקשר עם כמה ספקי אמוניה במצרים, ומשם, באמצעות חברה מתווכת פלסטינית, יובאו לישראל כ-100 איזוטנקים בשבוע בשני קווי ספנות המגיעים לנמל אשדוד ולנמל חיפה.
בשלב זה הציגה החברה כי ניתן לשנע באוניות כ-20 איזוטנקים לנמל אשדוד ו-80 לנמל חיפה, והחברה בוחנת אם משם ישונעו האיזוטנקים למפעל בדרום במשאיות או ברכבת.
מהדיון עלה כי יש מורכבות רבה בהיתכנות התפעולית ביישום חלופת האיזוטנקים בכל אחת ממרכיבי שרשרת האספקה - החל מספק האיזוטנקים במצרים, דרך הנמלים ועד לשינוע היבשתי למפעל וממנו.
המשרד להגנת הסביבה הוציא היתרים ובהם הגדרות ברורות למפעלים ולנמלים באשר לתנאים והדרישות הסביבתיות ליישום חלופת האיזוטנקים באופן בטיחותי, כדי לאפשר לגורמים השונים להיערך ליישום החלופה.