הזמינו טיסה למקום אחד ונחתו באחר
נוסעים רבים שהזמינו כרטיס טיסה לקפריסין ויוון בשבועות האחרונים דרך חברת התעופה TUS נאלצנו להמריא ולנחות מערים ובערים אחרות ממה שהזמינו מראש. קבוצת הפייסבוק "גם אני טסתי דרך טוס איירוויז לחיפה אבל נחתתי בנתב"ג" חושפת את המקרים. מהחברה נמסר: "מדובר במקרים בודדים"
"גם אני טסתי דרך טוס איירוויז (TUS AIRWAYS) לחיפה אבל נחתתי בנתב"ג" – כך נקראת קבוצת פייסבוק שכבר על פי שמה אפשר להבין את סיבת הקמתה.
שיטוט זריז בקבוצה, שמונה נכון למועד פרסום הכתבה כ-70 חברים, חושף לא מעט מקרים בהם נוסעים שרכשו כרטיסים עם חברת התעופה TUS מחיפה ליעדים שונים וחזרה לחיפה, נאלצו להמריא מיעדים אחרים ממה שהיה כתוב בכרטיסי הטיסה וגם נחתו לבסוף בנתב"ג במקום בחיפה.
חברת התעופה הקפריסאית Tus Airways שהוקמה ב-2015, נכנסה לישראל לפני כשנה וחצי והחלה להפעיל טיסות למספר יעדים קרובים לישראל. דוגמת לרנקה ופאפוס בקפריסין ורודוס ביוון, לבין ישראל, כשהטיסות התחלקו בין נתב"ג ושדה התעופה בחיפה. בכך הפכה TUS לראשונה שהחזירה את חיפה למפת התעופה מאפריל 2016. כיום מפעילה החברה כ-32 טיסות שבועיות מחיפה.
מייסד הקבוצה בפייסבוק, עו"ד ליאור לוי מקריית חיים בחיפה, טס עם אשתו, שתי בנותיהם הקטנות ועוד שבעה בני משפחה נוספים לרודוס ביום ראשון שעבר מחיפה ונחת שלשום בנתב"ג במקום בחיפה.
בטיסה חזרה מרודוס התבשר לוי, יחד עם שאר הנוסעים באותה טיסה, כי ישנה תקלה במטוס וכי עליהם להמתין שש שעות למטוס אחר, שמגיע מאתונה. אותו מטוס נחת ברודוס על מנת להעלות את הנוסעים לטיסה ונחת בנתב"ג. תחילה חשב לוי "זה אומנם מקרה לא נעים אבל דברים כאלה יכולים לקרות".
עם זאת, לאחר חיפוש שערך לוי אודות החברה באתרים שונים באינטרנט, ביניהם בפייסבוק, גילה שלא מדובר במקרה בודד וכי ישנם לא מעט סיפורים דומים מטיסות אחרות ובזמנים שונים ולכן החליט לפתוח קבוצת פייסבוק. זמן קצר לאחר פתיחתה הצטרפו אליה עשרות נוסעים שחוו חוויות דומות. לדברי עו"ד לוי, ביום בו טס חזרה ארצה איחדה החברה ארבע טיסות, כולל זו שיצאה מאתונה ועוד שתיים מלרנקה.
לוי מוסיף כי "שילמנו קרוב למאה דולר יותר עבור כרטיס, למען הנוחות שבטיסה מחיפה, קרוב לבית, בלי הטרחה של נסיעה לנתב"ג, מה גם שהיינו עם ילדים. בטיסה הלוך יצאנו מחיפה באיחור קל של שעה-שעה וחצי. זה עדיין סביר. הבעיה הקשה, הייתה בדרך חזרה, ביום ראשון האחרון".
"אנחנו היינו אמורים לטוס ב-27 באוגוסט מפאפוס לחיפה. בפועל הסיעו אותנו באוטובוס מפאפוס ללרנקה (נסיעה של כשעה וחצי) עם הילדים והמזוודות ולבסוף העלו אותנו על טיסה לנתב"ג, שהכילה שלוש טיסות שבוטלו באותו יום", כך מתאר חבר נוסף בקבוצה, יואב פרגר ומוסיף כי "מנתב"ג הגענו לנמל חיפה בשעה 2 בלילה, כ-11 שעות איחור".
"היינו כמו יתומים"
אלעד עזוז מקריית אתא, חזר אמש גם הוא מרודוס. הוא נסע עם רעייתו ובתו, ועוד זוג חברים עם ילדה. "האיחור התחיל כבר באיסוף מהמלון, ובסך הכל היינו עם הילדים על הידיים שבע שעות בין עזיבת המלון לבין הכניסה למטוס", סיפר.
"לפני שעלינו למטוס בשדה התעופה ברודוס נציגת החברה אמרה שבבן גוריון ימתינו לנו אוטובוסים לחיפה, אבל כשהגענו לנתב"ג לא היו שם לא אוטובוסים ולא נציג של החברה. היינו כמו יתומים. 12 וחצי בלילה בנתב"ג, עם תינוקות שכבר עשר שעות בדרכים. הסוף היה שלקחנו מוניות הביתה, ב-120 שקל לבן אדם, והבוקר עוד היינו צריכים לנסוע לשדה התעופה בחיפה לאסוף את המכוניות. אני יודע שיכולים להיות עיכובים, זה קורה וזה הגיוני. אבל מה שמרגיז זה היחס. אף אחד לא מדבר איתך, לאף אחד לא אכפת", מספר עזוז.
בנוסף לכל אלו, מקים הקבוצה לוי מספר כי כאשר דיבר עם נציגת חברת "Fly-Serve" שמטפלת בכל השירותים בשדה ברודוס עבור חברת התעופה TUS, התברר לו מדבריה כי יש המון עיכובים עם חברת התעופה הזאת וכי היא יודעת על לא מעט מקרים בהם אנשים היו אמורים לנחות בחיפה אך נחתו בתל אביב. לדבריה, הוא מספר, "כל יום ראשון יש תמיד עיכובים גדולים בטיסות של TUS מרודוס לישראל".
"אני נחתתי רק היום בבוקר וכרגע ידוע לי כבר על כשבע טיסות לאורך כל חודש אוגוסט שנחתו בנתב"ג במקום בחיפה", מספר לוי. חלק מהנוסעים מעלים טענה כי אולי מדובר כאן בניסיון להוזיל עלויות על חשבון הנוסעים, בכך שממריאים ונוחתים בשדות תעופה שממוקמים בערים מרכזיות יותר.
בשיחה עם נציגי החברה בארץ מתברר כי אכן היו מספר מקרים כאלה אך מדובר במקרים בודדים למול מקרים רבים אחרים בהם הטיסות נחתו בחיפה כמובטח. בנוסף, לדברי גורמים בחברה הקפריסאית, שעות הפעילות בנמל התעופה בחיפה לעיתים מגבילות בשעות הנחיתה וכי גם אורך מסלול הנחיתה הקצר לא מאפשר נחיתה של כל מטוס בשדה, מה שגורם להם לנחות בלית ברירה בנתב"ג.
מחברת התעופה TUS Airways נמסר כי "הטענות לעיל מתייחסות למקרים בודדים בלבד שנבעו מסיבות טכניות שונות, מתוך כאלף טיסות מחיפה מתחילת השנה וכ-300 רק בשבועות האחרונים. מכיוון שהמסלול הקצר בשדה התעופה בחיפה מוגבל למטוסים מסוג מסוים והיות והשדה נסגר בשעה שמונה בערב, נאלצנו בלית ברירה במקרים בודדים לנחות בנתב"ג שהינו השדה החילופי הקרוב, כפי שמקובל בכל העולם".
בהקשר לטענת הנוסעים על ניסיון החברה להוזיל מחירים ולחסוך טיסות, נמסר מחברת התעופה כי "חשוב להבין שעלות הנחיתה במקרים אלה בנתב"ג מייקרת את הטיסה עבורנו באלפי דולרים מיותרים, כמו גם עלות ההעברה בחזרה לחיפה והחברה כמובן עושה הכל על מנת להימנע מכך, כך שמבחינה כלכלית עדיף לנו חד משמעית לטוס בחזרה לחיפה, אך אנו כפופים למגבלות השדה. לגבי המראה מלרנקה ולא מפאפוס, מדובר באותם מקרים בודדים ומאותם סיבות שציינו, בהם נאלצו להטיסם בחזרה לנתב"ג".