לטובת הציבור? פקקי ענק בגלל רכבת מכרמיאל לחיפה
בעוד כשלושה שבועות יצא לדרכו קו הרכבת החדש מכרמיאל לחיפה, עם נאומים מלאי שביעות רצון וסרטים פוטוגניים לגזירה מול המצלמות. עבור נהגי הרכב הפרטי מדובר במאורע פחות משמח
הנה באה הרכבת - והפקקים בעקבותיה. בעוד שלושה שבועות בדיוק, ב-20 בספטמבר בשעה 05:33, תצא רכבת ראשונה מתחנת כרמיאל לכיוון חיפה ותל אביב. בדיוק 25 דקות לאחר מכן, תצא רכבת ראשונה מחיפה לכרמיאל. בכך יגיעו לקיצן קרוב ל-15 שנות המתנה ומאבק על פתיחת הקו, האמור להוות צינור חמצן לתושבי העיר המרכזית בגליל, והיישובים בסביבתה.
קטר חוצה את הצומת. המשמעות לנהגי המכוניות - פקקי ענק
אלא שעוד לפני שגלגלי הקטר יחלו לנוע, הצליח הקו העתידי להפוך את חייהם של נוסעי כלי הרכב הפרטיים בכביש 784 מכיוון משגב והיציאה המערבית של כרמיאל לכביש 85, לסיוט ארוך ובלתי מתקבל על הדעת. מטרד תחבורתי שמקורו בפקק תנועה עצום על מפגש המסילה-כביש.
הליך משפטי שניהלה המועצה המקומית בענה אשר סירבה להעביר את המחלף בשטחה - הנושק לצומת העמוס מכיוון צפון - גרם לדחיית הקמת המחלף במקום. המסילה הכפולה הוקמה למעשה על הכביש, ובכך צפויה התנועה לעצור לגמרי בין פעמיים לארבע פעמים בשעה.
כדי להבין עד כמה התכנון המוקדם לוקה בחסר, כדאי לבדוק את מערכת הרמזורים החדשה שהותקנה לפני מספר ימים בצומת, לקראת פתיחת הקו. רמזור אחד מותקן לפני המסילה ואחד אחריה, וברווח שבין שני הרמזורים יש מקום לכשישה כלי רכב. אלה "משוחררים" כמובן רק כאשר הרמזור בצומת פועל. המשמעות הישירה היא עומס מצטבר בתנועה המגיעה מכביש 784. בשעות העומס מתחיל הפקק ביישוב שורשים, הממוקם לא פחות מחמישה ק"מ מהצומת. גם בשעות שבהן אין עומס תנועה משתרך שובל של מכוניות והעמידה במקום - על פי עדויות של נהגים - נמשכת קרוב ל-10 דקות.
הרוחות בעיר סוערות והשבוע אף עלו קריאות שלא להפעיל את הקו עד להסדרת הצומת המסוכן. קולות אחרים קראו להקמת "תחנה זמנית" ממערב לצומת, כדי שהרכבת לא תחצה כלל את כביש 784.
מה אומרים בחברה המבצעת, נתיבי ישראל? מהם נמסר כי מדובר ב"אי-נוחות זמנית ונקודתית" בשל עבודות כיוון סופיות של כלל המערכות לקראת פתיחת הקו. "באשר למחלף אשר היה אמור להיפתח עם הפעלת קו הרכבת והקמתו נדחתה בשל התנגדויות, בימים אלה מבוצעות בשטח עבודות קידום זמינות. משך תקופת הביצוע צפויה לארוך כשנתיים וחצי".
מעיריית כרמיאל נמסר כי היא פועלת מול משרד התחבורה בנוגע לצומת הכניסה המערבית. "המחלף תוקצב ב-300 מיליון שקלים והעירייה גם תקבל כל החלטה בעניין עיצוב המחלף ולא תעכב את ביצועו", נמסר. עוד אמרו בעירייה כי מבדיקות שערכו מול הרכבת ונתיבי ישראל, הפקקים שנוצרו השבוע נבעו כתוצאה מתקלה "ולא בהדמיה של הפעלת הרמזורים, בנוסף הובהר לנו כי הרמזורים יסונכרנו יחד עם רמזורי הצומת הראשית". זמן העצירה בכל מעבר רכבת, כך העירייה, יעמוד על 25 שניות בלבד.