סקר מצא: באיזה גיל ההורים החרדתיים ביותר
רצים למיון כשעולה לילד החום? מתייעצים עם ד"ר גוגל על כל שיעול של הילדה? סקר של מכבי מצא שההורים הישראלים נוטים להיות חרדים ואימפולסיביים כשזה מגיע לבריאות הילדים
כך למשל 27% מההורים טענו כשלילד עולה החום בלילה או שהוא מקיא ביום שבת רמת הדאגה שלהם היא גבוהה מאוד, 59% השיבו שהם דואגים במידה מסוימת ו־14% טענו שהם מעט מודאגים.
כאשר נשאלו ההורים איך הדאגה באה לידי ביטוי, 44% השיבו שהם רצים לרופא או למיון, 30% השיבו שהם חשים היסטריה או פחד, 16% העידו שהם מתייעצים עם פורומים או מחפשים תשובות באינטרנט, ו־9% השיבו שהם נותנים תרופות — גם בלי להתייעץ. בנוסף, 43% מההורים שהוגדרו על ידי המחקר כ"חרדים" הם בגילים 30-25, ו־72% מההורים בקבוצת החרדה הגבוהה ביותר הם הורים לילדים עד גיל שנתיים.
עוד מתברר כי הישראלים לא לוקחים סיכונים מיותרים ורצים לחדר מיון: 13% מכלל ההורים שהשתתפו במחקר הגיעו בשנה האחרונה עם ילדם למוקד רפואה דחופה או לחדר מיון בבית־חולים ללא הפניה, ו־15% מתוכם העידו שעשו זאת יותר מפעם אחת. 55% מההורים שהגיעו לחדר מיון חזרו הביתה עם אבחון של וירוס בלבד.
ההורים הצעירים גם נוטים להיות בקשר ישיר עם הרופא: 36% מההורים התייעצו בשנה האחרונה עם הרופא המטפל בטלפון הנייד או בווטסאפ — ו־23% מתוכם העידו שעשו זאת כמה פעמים.
בשנים האחרונות הביקור אצל רופא הילדים התמעט, ובמקומו השימוש בד"ר גוגל תפס תאוצה: 60% מההורים הנשאלים בסקר השיבו שהם פנו בשנה האחרונה להתייעצות עם פורומים באינטרנט או חיפשו תשובה במנועי חיפוש בנוגע לנושאים כלליים הקשורים לרפואה ולהתפתחות הילד. 85% מתוכם טענו שהם יישמו את ההמלצה על ילדיהם, ו־50% מהנשאלים השיבו שהם מתייעצים באינטרנט גם במקרים שהילד שלהם חולה.
שירות "רופא הילדים שלי" של מכבי מאפשר להורים להתייעץ עם רופא הילדים האישי של המשפחה בשעות הערב ובשעות שבהן המרפאה סגורה. השירות ניתן על ידי שיחה טלפונית או שיחת וידאו באמצעות האפליקציה.
אנג'לה עירוני, מנהלת אגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים במכבי שירותי בריאות: "השירות מאפשר לכל הורה לדבר עם הרופא של הילד שלו, שאותו הוא מכיר ועליו הוא סומך, ולקבל מענה מקצועי ומרגיע, לפני שעושים החלטות פזיזות ולפעמים לא אחראיות. בעידן שלנו לתת שירות מרחוק, בכל שעה ובכל מצב, זה חלק בלתי נפרד משירותי רפואה מתקדמים".