המסלול, הפקקים והחשש מחרם: פרטים חדשים על מרוץ האופניים הענק בישראל
לרגל חגיגות ה-70 למדינה תתקיים בישראל במאי הקרוב ה"ג'ירו", תחרות האופניים השנייה בחשיבותה אחרי הטור דה פראנס. לצד הכבוד הגדול צפוי בלגן כשבמשך שלושה ימים ייסגרו אזורים שלמים במדינה
השג למדינת ישראל: לרגל חגיגות ה-70 למדינה, תתארח בארץ במאי הבא תחרות האופניים המקצוענית ג'ירו ד'איטליה, שהיא התחרות השנייה בחשיבותה בעולם אחרי הטור דה פראנס.
הבחירה בישראל לארח את תחרות הג'ירו נחשפה לראשונה ב"ידיעות אחרונות" לפני כחודשיים על ידי אורן אהרוני. כעת נחשפים פרטים חדשים על ההיקף האדיר של התחרות, מספר הרוכבים שישתתפו ופירוט המסלולים: בתחרויות צפויים להשתתף 176 רוכבים, רובם מהטובים בעולם, מעשרות מדינות. ביניהם גם הרוכב הגדול בעולם כיום, כריס פרום, שזכה ארבע פעמים בטור דה פראנס.
התחרות תיפתח ביום שישי, 4 במאי, בשער יפו. המקצה הראשון יהיה בכיוון מנוגד לשעון. הרוכבים ירכבו סביב חומות העיר העתיקה ובמקומות החשובים בירושלים. המארגנים התחייבו לסיים את התחרות באותו יום לפני כניסת השבת.
למחרת תתחדש התחרות בחיפה, משם ירכבו המתמודדים לטבריה, לנצרת, חזרה לחיפה וממנה עד תל אביב. המשמעות הקשה לנהגים: לרגל התחרות ייסגר כביש חיפה-תל אביב. היום השלישי והאחרון יתחיל בבאר שבע, משם ירכבו המתחרים לכיוון אילת דרך המכתשים. בסך הכול יעברו הרוכבים כ-200 קילומטרים בממוצע מדי יום.
זה יהיה אחד מאירועי הספורט הגדולים ביותר שהתקיימו בארץ. לפני הרוכבים נעה שיירה של כ-60 כלי רכב, ואחריהם שיירה ענקית של אוטובוסים וקרוואנים עם מאות אנשי צוות שנותנים שירות לרוכבים. משטרת ישראל תסגור כבישים למשך שעות ארוכות, דבר שיגרום לשיבושי תנועה כבדים מאוד בצירים מרכזיים.
מאות אלפים צפויים לעמוד בצדי הדרכים במקומות שהמרוץ עובר ולהריע לרוכבים, מה שיצריך אמצעי אבטחה מסובכים. עשרות צוותי צילום ילוו את המסע ויתעדו אותו בשידורים חיים מהאוויר ומהקרקע. אחרי השידורים האלה עוקבים מאות מיליוני צופים, שייחשפו גם לנופים של מדינת ישראל. ההערכה היא שהאירוע ימשוך עשרות אלפי תיירים שיגיעו במיוחד לצפות במרוץ.
אחרי שלושה ימים בישראל יעברו הרוכבים, עם כל הציוד והמערך הלוגיסטי, חזרה לאירופה, שם ימשיכו בתחרות שנמשכת בסך הכול 21 ימים שבמהלכם הם גומאים 3,500 קילומטר.
הג'ירו מתחיל פעמים רבות מחוץ לאיטליה, שם מתקיימת רוב התחרות. גם הטור דה פראנס יוצא מצרפת ו"עושה כבוד" למקומות אחרים. אולם זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה של הג'ירו שהוא יוצא מגבולות אירופה.
מה מתכננים ב-BDS ומה יעשו הרוכבים מבחריין?
בישראל כבר נערכים להתמודד עם לחצים כבדים מצד תנועת ה-BDS על רוכבי האופניים, שייקראו להחרים את ישראל ולא להגיע לתחרות. אחת השאלות שטרם הובררה היא אם נבחרת הרכיבה המקצוענית של בחריין, אחת מ-18 הקבוצות הטובות בעולם, תגיע לתחרות. הישראלים כבר קיבלו איתותים ראשונים שהבחריינים לא מתכוונים לוותר על תחרות בסדר גודל כזה, אך לא ברור מה יהיה בהמשך.
מי ששיכנע את הג'ירו להגיע לישראל הוא המיליארדר הקנדי יהודי סילבן אדמס, שעשה עלייה לארץ והסכים לממן מכיסו הפרטי את מרבית ההוצאות. ממשלת ישראל הבינה את הפוטנציאל התיירותי והתדמיתי והסכימה להשתתף בהוצאות. השר לביטחון פנים גלעד ארדן כבר הודיע שמשטרת ישראל ומשרדו יהיו שותפים בעלויות האבטחה והשיטור שיכללו מסוקים, סגירת כבישים, אבטחת הרוכבים ועוד. בסך הכול, עלות הבאת התחרות לישראל נאמדת בכ-20 מיליון דולר.
בתחרות צפויה להשתתף גם נבחרת "סייקלינג אקדמי", קבוצת רוכבי האופניים הישראלית המקצוענית הראשונה בעולם. הקבוצה, בבעלותם של רון בר און ושל אדמס, מתחרה כבר שלוש שנים בתחרויות בינלאומיות ברחבי העולם.
מסיבת עיתונאים להשקה רשמית של המרוץ הבינלאומי בישראל תתקיים מחר במלון וולדורף אסטוריה בירושלים במעמד שר התיירות יריב לוין, שרת הספורט מירי רגב וראש עיריית ירושלים ניר ברקת. למעמד ההכרזה יגיעו במיוחד שני רוכבי אופניים אגדיים: אלברטו קונטדור הספרדי, שזכה בעבר בכמה תחרויות טור דה פראנס והכריז על פרישה לפני כמה ימים, ואיוון באסו האיטלקי, שזכה בעבר בג'ירו. כן צפויים להשתתף שר הספורט האיטלקי לוקה לוטי, ראשי הג'ירו וסילבן אדמס.
דניאל בנעים, הבעלים והמנכ"ל של קבוצת "קומטק" שתארגן את המרוץ בישראל, אמר: "מדובר באירוע בסדר גודל המתרחש לעתים נדירות בישראל, ושישים אותנו על מפת הספורט העולמית בענק".