בקשה לייצוגית: בנק לאומי גובה עמלת משיכת מזומן בניגוד לחוק
על פי כתב התביעה, הבנק גובה עמלה של 5 שקלים במשיכת מזומן ממכשיר אוטומטי, וזאת מבלי ליידע את הלקוחות ובניגוד לחוק. סכום התביעה: 3 מיליון שקל
תביעה ובקשה להכיר בה כייצוגית הוגשה בתחילת השבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב, כנגד בנק לאומי, בטענה כי הוא גובה עמלה גבוהה מהמותר עבור משיכת מזומן ממכשירים אוטומטיים וזאת מבלי ליידע את הלקוחות ותוך חשש לכאורה ליצירת הטעייה.
התובעת מציינת בכתב התביעה כי הגיעה למשוך כסף מסניף בנק לאומי ברחוב אחוזה ברעננה. לשם היא הגיעה במיוחד כי ידעה שעבור משיכה במכשיר הנמצא בסמיכות לסניף הבנק לא נגבית עמלה גבוהה כגון זו הנגבית במכשירים הממוקמים בריחוק מהסניף (כגון בקניונים).
היא ביצעה שלוש משיכות בשלושה כרטיסים שונים. לאחר זמן גילתה בפירוט החשבון כי בכל אחת מהמשיכות הללו נגבו ממנה חמישה שקלים נוספים. על פי כתב התביעה, למעט הודעה במכשיר האוטומטי כי ייתכן והלקוח יחויב בעמלה על ידי הבנק בו מתנהל חשבונו (עמלת פעולה ישירה), לא ניתן כל גילוי נאות על כך שהמשיכה כרוכה בנוסף בעמלה של חמישה שקלים.
ייתרה מכך, התברר כי למרות שחיצונית נראה שמדובר בסניף פעיל של בנק לאומי, הסניף היה סגור כבר מספר חודשים, אולם החזות נשארה כשהייתה - עם שלט גדול ומיתוג הכספומט כאילו מדובר במכשיר אוטומטי בסניף רגיל.
על מנת לבדוק האם מדובר בתקלה נקודתית או במהלך שיטתי של הבנק, ניגשה התובעת לסניף אחר של בנק לאומי בכפר סבא הירוקה, שגם הוא נסגר לאחרונה. מהחזות עדיין נראה כי מדובר בסניף לכל דבר וכספומט שהוא חלק ממנו. גם כאן לא היה כל גילוי נאות על עמלת משיכה של חמישה שקלים וזאת למרות שהתובעת ביצעה משיכה וגילתה מאוחר יותר כי חויבה בעמלה.
כשפנתה התובעת למוקד הבנק בתלונה על כך, טענו שם כי חברת חיצונית מתפעלת את הכספומט ולכן לא תוכל לקבל החזר. בבנק סרבו לציין מי החברה המתפעלת.
נציין כי תופעה דומה קיימת גם במקומות אחרים בהם סגר בנק לאומי סניפים (כך למשל בסניף גבעת שמואל) – החזות החיצונית נשארה כאילו מדובר בסניף בנק, ומי שלא יודע על כך, מאמין שהוא מושך כסף בעמלה מינימלית כשבפועל ייגבו ממנו עוד חמישה שקלים.
סכום התביעה הייצוגית עומד על שלושה מיליון שקל.
מבנק לאומי נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם נמסר לבנק. לכשיתקבל, נלמד את פרטיו ונגיב בבית המשפט".