השוואת משפחתיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי איוניק והונדה סיוויק
מלכת המשפחתיות הקומפקטיות מגרמניה מתייצבת שוב למבחן השוואתי נגד טוענות לכתר. הפעם הן מגיעות מקוריאה ויפן, עם יחידות מנוע יוצאות דופן ומראה מקורי
פולקסווגן גולף היא המלכה הבלתי מעורערת של קטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות כבר מספר עשורים, וגם אצלנו ניצחה רק לפני כשנה ובאופן גורף מבחן השוואתי. הפעם הצבנו מולה שתי אסייתיות חדשות שמאיימות על ההגמוניה הגרמנית. הונדה סיוויק החדשה ובעלת המוניטין ויונדאי איוניק ההיברידית שהשתלבה מצוין בשוק המקומי.
פולקסווגן גולף
מנוע: 1.4 ליטר, טורבו-בנזין, 125 כ"ס
תיבת הילוכים: שבעה הילוכים כפולת-מצמד
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.1 שניות, 204 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 19.6 ק"מ לליטר
בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית. חמישה כוכבים ביורו NCAP
מחיר: 132 אלף שקל
יונדאי איוניק
מנוע: 1.6 ליטר, בנזין וחשמל, 141 כ"ס
תיבת הילוכים: שישה הילוכים כפולת-מצמד
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11.1 שניות, 185 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 25.6 ק"מ לליטר
בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית. חמישה כוכבים ביורו NCAP
מחיר: 136 אלף שקל
הונדה סיוויק
מנוע: 1.0 ליטר, טורבו-בנזין, 129 כ"ס
תיבת הילוכים: רציפה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.6 שניות, 200 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 21.2 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים ותאורה דינמית. ארבעה כוכבים ביורו NCAP
מחיר: 132 אלף שקל
עיצוב ותאי נוסעים
מתיחת הפנים שעברה הגולף הסולידית למראה שינתה מעט מאוד בעיצוב החיצוני (יחידות תאורה שונות מלפנים עם תאורת לד) אך היא עדיין נראית המכובדת והבוגרת בחבורה. הסיוויק החדשה היא ההיפך הגמור, עם עיצוב ייחודי ואגרסיבי המגובה ב"פתחי אוורור" גדולים (שאינם מאווררים דבר), בתי גלגלים מודגשים וצמד מסיטי אוויר על דלת תא המטען.
צללית האיוניק מזכירה (ולא בכדי) את המלכה האם של ההיברידיות, טויוטה פריוס. החזית מרשימה יותר, בזכות סבכה קדמית כוחנית המשתלבת ביחידות תאורה צרות וסוללת לד בקצוות הפגוש. כדאי לציין כי בשתי האסייתיות פוגעת שמשה אחורית מפוצלת בשדה הראיה.
הגולף עושה שימוש בצבע שחור קודר בתא הנוסעים, אך איכות החומרים גבוהה ומסך המגע הגדול ("8) עם צימוד ל-Apple CarPlay או Android Auto מרשים למראה. המושבים נוחים ומציעים תמיכה סבירה ומשענת היד מתכוונת למרחק ולגובה, אך מתגי השליטה על ההגה מבלבלים. למרות בסיס הגלגלים הקטן בחבורה (262 ס"מ), המרווח לשני נוסעים מאחור הוא הטוב ביותר במבחן אם כי נוסע שלישי יסבול מתעלה גבוה. בסך הכל מציגה הגולף את סביבת הנוסעים-נהג היוקרתית ביותר למראה - בהתאם למעמדה.
עיצוב הפנים של האיוניק מודרני וצעיר אך איכות החומרים פחות טובה. צג הנתונים הדיגיטאלי נראה מצועצע ואין שום סיבה בעידן הנוכחי לבלם חניה מכאני ברגל (מתג-בלם חשמלי באחרות). מערכת "קונקטקאר" מציע מגוון יישומים, אך רזולוציית המסך ("8) נמוכה במפתיע. המושבים נוחים אך מספקים תמיכה סבירה בלבד. בסיס גלגלים גדול (270 ס"מ) ורצפה שטוחה מאפשרים מרחב נדיב לרגלי הנוסעים מאחור אך מרווח ראש מוגבל ושטחי חלונות קטנים מייצרים אווירה קלסטרופובית-משהו.
תא הנוסעים של הסיוויק הפרועה למראה התגלה דווקא כקודר וסטנדרטי מהשתיים האחרות. בנוסף הוא כולל חומרים המרגישים פחות איכותיים דוגמת הגה ובורר הילוכים מפלסטיק לא נעים למגע. גם מסך המגע בהתקנה מקומית ("7) נראה זול ותפעולו מסורבל. מושב הנהג חסר תמיכת-ירכיים בעוד מושב הנוסע ממוקם נמוך מדי. בזכות בסיס גלגלים גדול (297 ס"מ) המרחב לרגליים סביר אך מרווח הראש מוגבל בגלל התקרה המשתפלת מטה וחלונות צד קטנים מאוד. בנוסף, הסיוויק היא היחידה ללא בקרת אקלים מפוצלת וללא פתחי מיזוג מאד נחוצים מאחור.
תאי המטען של האיוניק (443 ליטר) והסיוויק (414 ליטר) גדולים יחסית אך היפנית זוכה ביתרון תודות למפתח רחב ונמוך יותר. לגולף נפח קטן יותר (380 ליטר) אך היא היחידה עם גלגל חלופי בגודל מלא.
יחידות הנעה וביצועים
לגולף מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר המפיק 125 כ"ס ומשודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. במפתיע ולמרות ההספק הנמוך בחבורה (והמומנט הנמוך משמעותית מיונדאי), הגולף הייתה ראשונה בכל מבחני התאוצה ובפער חד-משמעי, בעיקר תודות לתיבת הילוכים מצוינת ומהירת תגובה.
לאיוניק מנוע 1.6 ליטר בנזין אטמוספרי ומנוע חשמלי המפיקים 141 כ"ס ומשודכים לתיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד. לסיוויק מנוע 1.0 ליטר טורבו-בנזין (שלושה צילינדרים) צנוע נפח עם 129 כ"ס ואליו מחוברת תיבה רציפה. מבין השתיים הייתה ההונדה החלשה זריזה יותר בזינוק מהמקום, בין היתר בגלל משקל עצמי נמוך (בכ-100 ק"ג) מהיונדאי. עם זאת, האיוניק הייתה זריזה יותר בתאוצות ביניים המדמות עקיפה תודות ליתרון בזמינות כוח (27 קג"מ, 8.7 קג"מ יותר) בעוד הסיוויק סובלת גם מתיבת הילוכים איטית בתגובותיה.
כצפוי יחידת ההנעה ההיברידית של האיוניק הייתה החסכונית ביותר במסלול המבחן עם 14.2 ק"מ לליטר בממוצע. במפתיע, דווקא יחידת ההנעה צנועת הנפח של הסיוויק הייתה הבזבזנית ביותר עם 10.3 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, בעוד הגולף גמאה ליטר בנזין לכל 11.6 ק"מ.
נוחות והתנהגות
לגולף נוחות הנסיעה הטובה ביותר במבחן תודות לכיול מתלים מוקפד המשלב בין ספיגה טובה במהירות נמוכה לשמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. התנהגות הכביש טובה, בטוחה וצפויה, מגובה באחיזה גבוהה יחסית ויכולת הורדת כוח מרשימה לכביש תודות למערכת XDS המדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה. בנוסף, גם בידוד הרעשים היה הטוב בחבורה.
מתלי האיוניק נוקשים וחסרי ריסון מספק כך שהיא מספקת ספיגה בינונית במהירות נמוכה ומתנדנדת יותר על כביש גלי במהירות גבוהה. בשילוב עם משקל עצמי גבוה יחסית, היונדאי אינה חשה בנוח בכביש מפותל, עם זוויות גלגול ניכרות ואובדן אחיזה שמקדים להופיע. ההגה והבלמים נטולי תחושה אך בידוד הרעשים - למעט אוושת צמיגים - טוב מאוד.
לסיוויק כיול מיתלים נוקשה יחסית ולכן היא סובלת מנסיעה קופצנית במהירות נמוכה. מנגד, היא בעלת היכולת הדינמית הטובה במבחן, עם אחיזה גבוהה ונכונות מרשימה של המרכב לשינויי כיוון, הנעזרת במרכב מאוזן גם תחת בלימה ופנייה והגה מהיר (2.1 סיבובים מקצה לקצה) ומדויק. בידוד הרעשים סביר בלבד, עם נוכחות רעשי רוח וצליל מנוע אופייני לשלושה צילינדרים.
סיכום
משתתפות המבחן הזה מציעות אופי ויכולת שונים לגמרי. הסיוויק יוצאת דופן למראה ומביאה עמה יכולת דינמית גבוהה, אך היא מסיימת במקום השלישי עקב תא נוסעים פחות איכותי ומרווח ורמת אבזור צנועה מדי, נוחות הנסיעה בינונית ויחידת הנעה נחותה. במקום השני מסיימת האיוניק המעניינת עם יחידת הנעה חסכונית ואבזור נאה. מאידך היא אינה דינמית כפי שמרמז המראה ובעיקר נושאת תג-מחיר גבוה מהאחרות.
פולקסווגן גולף מסיימת כאן (שוב) ראשונה ובקלות. מתיחת הפנים האחרונה שעברה טיפלה בנקודת החולשה העיקרית של הדגם הקודם - מערכות בטיחות. מלבד זאת היא מציעה תדמית ללא תחרות, תא נוסעים איכותי מהאחרות ובפער ניכר, ביצועים טובים מהן ואיכויות נסיעה גבוהות יותר. ניצחון קל וברור.