צוקרברג נגד טראמפ: "פייסבוק - במה לכל העמדות"
אחרי שהנשיא טען כי הרשת החברתית תמיד פעלה נגדו, מייסד פייסבוק פרסם כתב הגנה: "שני הצדדים התרגזו על תכנים שפורסמו". בתוך כך, הסנאט זימן את פייסבוק וטוויטר להעיד בפרשת המעורבות הרוסית
מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית פייסבוק, מארק צוקרברג, יצא נגד הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בעקבות טענותיו על כך שהחברה תמיד פעלו נגדו. בפוסט שפרסם הלילה (ה') בעמוד הפייסבוק שלו כתב צוקרברג כי הרשת החברתית עודדה את גולשיה להביע עמדתם בעניין הבחירות בארצות הברית, והיוותה במה לכל העמדות שנשמעו.
"טראמפ טוען שפייסבוק הייתה נגדו, הליברלים טוענים שאנחנו עזרנו לטראמפ. שני הצדדים התרגזו על תכנים שפורסמו ולא תמכו בהם", כתב צוקרברג. "במהלך הבחירות עודדנו יותר משני מיליון גולשים לצאת ולהצביע בבחירות".
צוקרברג פירט מדוע לטענתו מייחסים לפייסבוק יותר חשיבות מבעבר: "בבחירות האחרונות היו הרבה יותר אנשים שיכלו להביע את עמדתם. נוצרו מיליארד התקשרויות בדיונים שככל הנראה לא היו מתקיימים מחוץ לרשת. כל הנושאים שעמדו במוקד הבחירות, גם אלה שזכו לפחות סיקור תקשורתי, נידונו ברשת".
צוקרברג המשיך: "לראשונה, האינטרנט היה הדרך העיקרית של המתמודדים לפנות לקהל הבוחרים. לכל מתמודד היה עמוד רשמי שבו הוא שוחח באופן ישיר עם עשרות מיליוני עוקבים באופן יומיומי. אנשי הקמפיינים שילמו מאות מיליוני דולרים על מודעות כדי להפיץ את המסרים של המועמד. מדובר בכמות מודעות גבוהה פי 1000 מכמות המודעות הבעייתיות שמצאנו במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות".
באותה הזדמנות, צוקרברג הביע חרטה על התבטאויותיו בתחילת חקירת הפרשה, לאחר ששמה של "פייסבוק" עלה כאחת מהזירות שבה הושפע הדיון הציבורי סביב הבחירות. צוקרברג כינה בזמנו את הטענה שפייסבוק השפיעה על הבחירות "מטורפת", וכעת הודה כי הרעיון אינו מופרך כפי שחשב.
Facebook was always anti-Trump.The Networks were always anti-Trump hence,Fake News, @nytimes(apologized) & @WaPo were anti-Trump. Collusion?
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 27 בספטמבר 2017
בתוך כך, ועדת המודיעין של הסנאט האמריקני הודיעה כי היא תזמן נציגים של חברות טכנולוגיה, בהן גם "פייסבוק" ו"טוויטר", כדי להעיד בשימוע ציבורי במסגרת חקירת המעורבות הרוסית. גורמים בוועדה אמרו כי מטרת העדות היא לשפוך אור על הדרכים שבהן ניתן להטות דיונים ברשתות.
על פי ממצאי החקירה, גורמים רוסיים רכשו מודעות בסך של כ-100 אלף דולר שקידמו מסרים "בעייתיים ומשסעים". עוד נטען על פתיחתם של פרופילים מזויפים של גולשים שפרסמו את עמדותיהם על נושאים שעמדו בלב המרוץ כמו הגירה וגזענות.
המודעות שנרכשו התמקדו בקרב גולשים שמזוהים עם תנועות חברתיות, דוגמת "Black Lives Matter", שארגנה את ההפגנות נגד אלימות משטרתית כלפי צעירים אפרו-אמריקנים. כמו כן, המועדות התמקדו בגולשים מאזורים שבהם התרחשו עימותים קשים בין הפעילים לשוטרים - כמו בפרגוסון ובבולטימור.