חג מוצלח ברשתות השיווק: רוב המוצרים לא התייקרו - המכירות זינקו ב-3.3%
מנתוני הקופות עולה כי 61% מהמחירים לא השתנו לעומת מחירי ראש השנה ב-2016 ורק 18% מהמוצרים התייקרו. רגע לפני החג, המכירות זינקו ב-4.5% לעומת אשתקד. בכלל תקופת הקניות לחג המכירות הגיעו ל-3.63 מיליארד שקל. התייקרו: מוצרי בשר על האש, יינות לבנים ותירוש. הוזלו: דבש וקולה
כפי שפורסם ב-ynet מכירות ראש השנה היו טובות לרשתות השיווק. מנתוני סטורנקסט עולה כי בתקופת הקניות לחג נרשם גידול של 4.5% ביחס לאשתקד. בכלל תקופת הקניות לראש השנה חל גידול של 3.3% במכירות, שהגיעו ל-3.63 מיליארד שקל לעומת 3.51 מיליארד שקל ב-2016.
מדובר במכירות כספיות בלבד: בחברה לא חושפים את המכירות הכמותיות, כך שאין מענה ישיר לשאלה האם הישראלים קנו יותר בחג הזה, אך כיוון שנטען כי רוב המחירים בראש השנה 2017 היו דומים למחירי ראש השנה 2016, נראה כי יש בסיס לסברה כי קנינו יותר בראש השנה הזה.
לפי נתוני סטורנקסט, מחירי רוב המוצרים בתקופת הקניות לראש השנה 2017, נותרו ללא שינוי לעומת 2016, כש-21% מהמחירים ירדו ו-18% - עלו. מדובר בבדיקה של כ-80% מהמוצרים ברשתות, לא כולל מוצרים שקילים. המחיר המשוקלל של המוצרים ירד ב-1%.
לא כולל פירות וירקות וקצביה
הנתונים מבוססים על נתוני מכר מהקופות של כ-2,150 חנויות של רשתות ארציות (סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות), המהוות כ-80% מסך המכר בשוק מוצרי הצריכה בישראל. הנתונים לא כוללים נתוני קצביה, מאפים, פירות, ירקות וסיגריות.
בחברה מדדו שלוש תקופות:
1. תקופת טרום החג: השבועיים בין יום חמישי, 24 באוגוסט 2017, לבין יום רביעי, 6 בספטמבר 2017, (לעומת יום שני 5 בספטמבר 2016 עד יום ראשון 18 בספטמבר 2016);
2. תקופת הקניות לחג: השבועיים שבין יום חמישי, 7 בספטמבר 2017, עד ערב החג יום רביעי, 20 בספטמבר 2017, (בהשוואה ליום שני 19 בספטמבר 2016 עד ערב החג יום ראשון 2 באוקטובר 2016).
3. התקופה השלישית היא חיבור שתי תקופות אלה – ארבעת השבועות של כלל תקופת ראש השנה.
עלייה רבתי בכל הקטגוריות, במיוחד במוצרים לבית
עיקר המכירות בשוק מוצרי הצריכה הן מכירות של מזון. מכירות המזון עלו בתקופת הקניות לחג ב-4.3% ובכלל תקופת הקניות לחג ב-3.2%. גם מכירות המשקאות עלו ב-4.7% בתקופת הקניות לחג וב-3.8% בכלל התקופה. עלייה דומה אירעה גם במוצרי טיפוח הפרט (אם כי בתקופת הקניות המוקדמת, חלה ירידה של 0.2% במכירות מוצרים אלה).
נסיקה משמעותית חלה במכירות המוצרים לבית: מעלייה מתונה של 1.6% בתקופת טרום הקניות לחג, לזינוק של 6.8% בתקופות הקניות לחג ועלייה של 4.4% בכלל התקופה.
בחברה אף השוו את תקופת הקניות של 2017 לתקופת הקניות ב-2014, אז, ערב החג חל ביום רביעי בדומה לשנה הנוכחית. לעומת 2014, מדובר בעלייה מתונה יותר בקניות כלל מוצרי הצריכה – עלייה של 2.4% בשבועיים שלפני החג ושל 1.2% בכלל התקופה.
מה התייקר ומה הוזל?
התייקרו: מוצרי בשר על האש ב-9.2%, עוגות מדף ארוזות ב-7.4%, יין שולחני לבן ב-3.4%, יינות תירוש ב-1.8% ומשקאות קלים ב-1.5%. הוזלו: משקאות קולה ב-3.2%, בונבוניירות ב-2.7%, בירה לבנה, יין וחטיפים מתוקים. הישראלים קנו השנה יותר דבש ושילמו עליו פחות. הם גם קנו יותר תירוש ושילמו עליו יותר.
מבדיקת ynet וופרייסז עלה כי מתחרותיה של שופרסל הוזילו שישיית קוקה קולה בעקבות השקת המותג הפרטי של שופרסל ברשת. שישיית בירה גולדסטאר התייקרה ברשתות רבות. לעומת זאת, פררו רושה הוזל.