שתף קטע נבחר
 

אודי A8 בנהיגה ראשונה - המתנה לעתיד

ספינת הדגל החדשה של אודי היא מכונית יוקרה מרשימה שעשויה להפוך למתקדמת בעולם, כולל יכולת נהיגה אוטונומית אמיתית. אלא שזה יקרה אם בכלל רק במהלך השנה הבאה. נהיגה במכונית מבטיחה

במה נהגנו: אודי A8 (דור 4)

מתחרות: מרצדס S קלאס, ב.מ.וו סדרה 7, לקסוס LS

מתי אצלנו: רבעון ראשון 2018

מחיר משוער: החל מ-800 אלף שקל

 

אודי A8

אודי A8

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בעד: גימור, אבזור, נוחות, טכנולוגיית-על עתידית

נגד: טכנולוגיית-על *רק* עתידית 

 

בגדול: אודי A8, ספינת הדגל של המותג, היא קורבן המציאות. כמו שחקני NBA מדהימים בתקופת ג'ורדן, כדורגלני-על בעידן מסי-רונאלדו וסמסונג גלקסי בשנות השיא של אייפון, גם ה-A8 המעולה סבלה כל חייה מב.מ.וו סדרה 7 ובעיקר ממרצדס S קלאס. גם אם לא בכל מקום מבחינת מכירות, היא תמיד נשאה תדמית אפרורית-שמרנית מדי. שכן למרות איכויות הקצה ולגמרי לא תמיד בצדק, אודי לא הצליחה להשתוות למוניטין הדינמי של הבווארית ובוודאי שלא לסטטוס העל של המלכה האם עם סמל הכוכב.

 

 

אבל אולי כעת זה יקרה וה-A8 תצליח להשתחרר מהצל העצום שמטילות עליה מתחרות מאיימות. כך לפחות מאמינים באודי וכך אפשר גם להסביר החלטה יוצאת דופן של הנהלת החברה הנוגעת להשקת הדור הרביעי של  מכונית שבמוצהר אמורה להציב גבוה יותר את רף הטכנולוגיה הנישא ממילא של אודי. במיוחד מעל זה של שתי המתחרות הגדולות, ובעיקר בעידן בו המותג ספג מכה תדמיתית קשה עקב שערוריית דיזלגייט המבישה: נשווק מכונית מתקדמת יותר, הרבה יותר.

 

וגולת הכותרת הסופר-מתוקשרת זמן רב לפני ההשקה הייתה יכולת נהיגה אוטונומית ברמה 3, לראשונה במכונית סדרתית. ולצדה מערכות בטיחות ונוחות סופר-מרשימות ויעילות דוגמת הנפה עצמאית של הדופן הצפויה לספוג מכה בזמן תאונה, הכנת מתלים לקראת שיבושי דרך משמעותיים, חניה אוטומטית מבחוץ והיגוי אדפטיבי מתקדם. אלא שלאודי היה חשוב מאוד להציג את המכונית כמה שיותר מהר, גם במחיר הסבר שגורם לאי נוחות מסוימת - כן, כל המערכות האלה יהיו. אבל רק בשנה הבאה. החשובות שבהן אינן מאושרות אפילו לשימוש.

 

עיצוב ותאי נוסעים: אודי A8 שומרת על מראה מאופק כפי שעשתה מאז השקת הדור הראשון, אך מצליחה באותה עת להיראות מעודכנת ורעננה. עם זאת, אפשר היה לשלב בה מעט יותר תעוזה - בעיקר לאור ההצהרות על קידמה טכנולוגית חסרת תחרות שליוו אותה בשנה האחרונה. השינויים הבולטים לעומת הדגם היוצא מתבטאים בראש ובראשונה בסבכה משושה עצומת ממדים ויחידות תאורת Led-מטרקיס צרות. הבחירה ביחידות תאורה לרוחב תא המטען מאחור, פתחי הכמו-מפלט המביכים והשימוש המפתיע בכרום, נראית תמוהה עד שנזכרים בקהל היעד העצום של המכונית - עשירי סין.

 

 

חלל הפנים מרכך היטב את האכזבה היחסית מהמראה החיצוני. לא רק שהוא מציג מהפיכה של ממש ביחס למקובל באודי, הוא גם מצליח להיות שונה ממה שהכרתם, מתקדם ומסקרן. כמעט מיותר לציין שאיכות החומרים ורמת ההקפדה על ההרכבה הן מהמעלה הראשונה בתעשייה, כזו שספק אם תמצאו אפילו במכוניות פאר יקרות בהרבה, עם שילוב סופר-מרשים בין עור לעץ ומתכת. בניגוד למרצדס S למשל, מעצבי אודי הצליחו לנטרל את התחושה שמישהו ניסה בכל מאודו להרשים. לטעמי, תא הנוסעים הנעים ביותר בקטגוריה, עם כל הנוחות והאיכות המוכרת ועוד קצת.

 

אך אין ספק שמירב תשומת הלב הופנתה למסכים. שלושה עד שישה מהם. החל במסך מגע נשלף בין המושבים מאחור לכיוון אבזור הנוחות, דרך צמד מסכים אופציונלי בגב המושבים הקדמיים לצפייה בדרך לעבודה במשחק ה-NFL שנערך בלילה או באתר החדשות החביב עליכם (שניהם בגרסת L), מסך-לוח מחוונים דיגיטלי ועוד צמד מסכי מגע ענקיים - "10.1 למעלה, "8.6 מתחתיו - בקונסולה המרכזית. אלה אמורים לסייע בשליטה על מערכות ותצוגה ברזולוציה גבוהה, עובדים בהרמוניה ומציעים אפילו היזון חוזר ללחיצה.

 

אבל מסכי מגע גדולים הנתפסים כיום כאביזר חובה, טובים ומתוחכמים ככל שיהיו, אינם מעניקים את תחושת השליטה המלאה והביטחון בשימוש של חוגת התפריטים המוכרת, MMI באודי. תפעול המסכים בזמן נהיגה מחייב הורדת מבט כדי "לפגוע" בדיוק במקום הנכון, והרצון לנצל כל ס"מ של המסך דחף את אודי להעמיס עליו יותר מדי תפריטים ותתי-תפריטים. כמו בלקסוס LS החדשה וריינג' רובר וולאר זה נראה מעולה, עובד מעולה אך משמעותית פחות נוח.

 

 

כבעבר, ה-A8 מוצעת בשתי גרסאות מרכב, רגילה או ארוכה (L) עם בסיס גלגלים ארוך ב-13 ס"מ. בהשוואה לדגם הקודם היא ארוכה ב-3.7 ס"מ, גבוהה בס"מ (רגילה) או שניים (ב-L), נוספו לה 6 מ"מ זניחים לבסיס הגלגלים, נגרעו ממנה 4 מ"מ ברוחב ותא המטען מציע חמישה ליטרים פחות (505 ליטר). איך זה מרגיש? מושבי הנהג והנוסע מצוינים, מתכווננים (ומקררים, מחממים ומעסים) ומספקים תנוחת נהיגה מעולה, לטעמי הטובה בקטגוריה. מאחור לא ניכר שינוי של ממש ומרחב הרגליים, הכתפיים והראש משובחים. המושב האחורי של גרסת L מציע כמובן (רק) צמד כורסאות מתכווננות חשמלית עם הדום לרגלי הנוסע מימין.

 

אבזור בטיחות: אודי לא הותירה מקום לספק באשר ליכולת הטכנולוגית החשובה ביותר ב-A8 החדשה - מערכת לנהיגה אוטונומית רמה 3, המתקדמת ביותר בתעשיית הרכב, השולטת במכונית באופן מלא במהירות 60 קמ"ש ומטה בכביש עם הפרדה קשיחה מהתנועה הנגדית, מבלי שהנהג יתבקש אפילו להביט בכביש ולהתכונן לסכנה אפשרית. מרשים מאד, אבל לגמרי תיאורטי בינתיים. לא רק שאודי - כמו באירוע ההשקה הסטטית לפני כשלושה חודשים - אינה מספקת תאריך מדויק לתחילת שיווק המערכת, היא לא אפשרה לנסות אותה אפילו בסביבה סטרילית.

 

 

הסיבה לכך פשוטה: באף מדינה לא ניתן לעשות בה בינתיים שימוש בשל מגבלות תקינה-חוק-רגולציה. חשוב מכך, מי שירכוש את הרכב לפני שהמערכת תאושר ותשווק, לא יהנה מיכולת זו גם בעתיד. יש גם מערכת חניה אוטומטית ללא נהג כפי שמציעות המתחרות הגדולות, אך גם היא לא תוצע אלא החל מאמצע 2018 ו"בהתאם לרגולוציה בשווקים השונים". וכך גם מערכת המסתייעת במצלמה ובמערך מתלי האוויר האדפטיביים (סטנדרט בכל הגרסאות), המאפשרת "להכין" את המרכב - למעשה את המתלים - לקראת שיבושים קשים בכביש דוגמת פסי האטה או שקעי ביוב.

 

עובד מדהים כפי שגיליתי באתר ההדגמה הסגור אך שוב - יהיה זמין רק במהלך 2018, בדיוק כמו מערכת "הכנה לתאונה" המרימה בעזרת המתלים את המרכב (ב-8 ס"מ) של הצד העומד לספוג חבטה, במטרה להעביר את עוצמת המפגש לקורת האורך התחתונה והחזקה של השלדה, ולא לדלתות הרכות וקורה B - לפי אודי, הנזק יפחת כך ב-50%, אבל רק בשנה הבאה.

 

יש כמובן גם את כל מערכות הבטיחות המוכרות, לרבות שמירת נתיב (רחוקה מלהרשים ואינה משתווה למערכות במתחרות), מניעת פתיחת דלת נהג בזיהוי רוכב אופניים מתקרב מאחור (מרשים וחשוב), בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים ומה לא. יש היגוי גם בגלגלים האחוריים ואפשרות ליחס העברה משתנה בהיגוי הקדמיים, העובד באופן פנטסטי וגורם ללימוזינה הארוכה להרגיש כמו סופר-מיני בפניות הדוקות.

 

יחידות הנעה וביצועים: היצע המנועים הרלוונטיים לשוק הישראלי כולל את ה-V6 טורבו-בנזין בנפח 3.0 ליטר המפיק 340 כ"ס (30 כ"ס יותר מהמנוע היוצא בעל מגדש על) ו-51 קג"מ ב-1,400 סל"ד (6.1 קג"מ יותר ב-1,500 סל"ד פחות), וזוכה לתווית "55" על אחוריו. כבעבר הוא משודך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה. תוספת הכוח מאפשרת קיצוץ זניח של עשירית שניה בזינוק ל-100 קמ"ש, אך המנוע כעת גמיש יותר, ומתפקד בהרמוניה יוצאת דופן עם תיבת ההילוכים. אל תצפו לביצועים עוצרי נשימה, שכן מדובר אחרי הכל ברכב ששוקל כשני טון, אך לטובת שיוט נינוח וחסר דאגות (וצליל), הוא בהחלט מספיק.

 

 

עבור הממהרים מוצע גם V8 טווין-טורבו בנפח 4.0 ליטר המפיק 460 כ"ס (25 כ"ס יותר) תחת הכינוי "60", אם כי רכב הדגמה בזמן ההשקה לא זכה עדיין לתקינה ותפקד כמעין אב-טיפוס מוכן לייצור, ולא רכב סדרתי. W12 בנפח 6.0 ליטר עם 585 כ"ס (85 כ"ס יותר) יעניין ללא ספק את שועי המדינה ומאובטחיה ובעתיד תהיה גם היברידית נטענת עבור הירוקים. כל המנועים מצוידים במערכת חשמל 48V ומערכת לאגירת אנרגיה באמצעות רצועת האלטרנטור שמסייעת לא רק לתפעול מערכות שונות (בין היתר המתלים), אלא גם מאפשרת כיבוי מנוע בזמן עצירה והפסקת פעולה עם הסרת הרגל מהמצערת למשך עשרות שניות, תחילה בסרק ואחר כך הדממה מלאה. אודי מבטיחים חיסכון של 0.7 ליטר לכל 100 ק"מ.

 

נוחות והתנהגות: מרכב ה-A8 עושה שימוש באלומיניום ומגנזיום שאינו הופך אותה קלה יותר. ועובדה זו ניכרת, שכן למרות מערך המתלים האקטיביים שמשנים את רמת הקשיחות והגובה כל אחד בנפרד וההיגוי האקטיבי מאחור, ה-A8 אינה מכונית זריזה במיוחד, וכנראה אף פחות זריזה מ-S קלאס וסדרה 7 הוותיקות. נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית אכן גבוהות יותר מהדגם היוצא, אבל אין כאן הישג בעל משמעות יוצאת דופן.

 

מה שיש היא יכולת ראויה למדי, טונות של ביטחון לנהג ואפילו תחושת הגה סבירה. במצב הדינמי זוויות הגלגול צנועות יחסית והאחיזה מרשימה ללא קשר להנעה הכפולה. ה-A8 היא מכונית שרד גדולה ונעימה לשיוט בכל מהירות, גם אם לא התאפשר לנו להגיע למהירותה המרבית, ולא לבחון את הגרסה החזקה באמת.

 

סיכום: נהיגה ראשונה באודי A8 החדשה מעלה מספר תמיהות. בראש ובראשונה, מדוע בחרו באודי להשיק מכונית שעיקר החידוש שבה, זה שאמור להטות את לשון המאזניים לכיוונה בעת בחירה בינה למתחרות הישירות, לא רק שאינו קיים בה מעשית אלא גם אינו מאושר לשימוש. ואם אכן יאושר, מה שבינתיים כלל לא בטוח, ניאלץ להמתין לו כשנה מהיום. מפתיע עוד יותר, מי שירכוש A8 עם תחילת השיווק בינואר 2018, לא יזכה ביכולת פורצת הגבולות גם כאשר תאושר.

 

ואל מערכת נהיגה אוטונומית רמה 3 האמורה, מצטרפות עוד שלל מערכות בטיחות ונוחות מתקדמות שאף הן, עדיין לא ישווקו. גם השקת מכונית שמגדירה מחדש את מעמדה הטכנולוגי המוביל של היצרנית ללא גרסה היברידית-נטענת, מפתיעה. אודי יכולים לייחס ל-A8 החדשה תכונות של "היברידית-רכה", אך מעשית היא אינה היברידית.

 

מצד שני, אודי A8 טובה בבירור מקודמתה המזדקנת שהניפה זה מכבר דגל לבן מול התחרות ממרצדס וב.מ.וו. היא מעודנת, מאובזרת, חכמה ובטוחה ממנה ועם תג-מחיר צפוי שיישאר כמעט ללא שינוי, ללא ספק רכישה טובה משמעותית. בעתיד, כך בהחלט מותר לקוות, היא גם תהיה מכונית היוקרה-שרד המתקדמת ביותר בתעשיית הרכב, ותזנק לפחות מבחינה זו מעל חברותיה לליגת העל. עם דגש על "בעתיד".

 


אודי A8 55 TFSI

אודי A8 55 TFSI
מנוע V6, טורבו
נפח / סוג דלק 2,995 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 340 כ"ס ב-6,400 סל"ד
מומנט מרבי 51 קג"מ ב-1,370 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / אוטומטית 8 הילוכים
אורך 517 ס"מ
רוחב 194.5 ס"מ
גובה 147 ס"מ
בסיס גלגלים 300 ס"מ
משקל 1,995 ק"ג
נפח תא מטען 505 ליטר
100-0 קמ"ש 5.6 שניות
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 13.3 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 171 גרם לק"מ
מחיר משוער 800 אלף שקל
כריות אוויר 8
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) לא בוצע

 

הכתב היה אורח חברת אודי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים