חשש באוצר: מיליארדים ממבצע המס יבעירו את שוק הנדל"ן
באוצר יבחנו את ההשלכות של שחרור מיליארדי השקלים לשוק בשל מבצע הפחתת מס הדיבידנד. מספיק ש־10% מהסכום - 4 מיליארד שקל - יתגלגלו לשוק הדיור כדי לתקוע מקלות בתוכניות כחלון לצינון השוק, בעיקר כשאישור מס דירה שלישית עדיין רחוק
מבצע הפחתת מס הדיבידנד מ־30%–33% ל־25% במסגרת חוק ההסדרים האחרון שנגמר בסוף ספטמבר הביא לחלוקה של יותר מ־40 מיליארד שקל דיבידנד, זאת לפי הערכות ראשוניות באוצר וברשות המסים. כעת יבחנו באוצר את ההשלכות של שחרור אותם מיליארדי שקלים לשוק, כאשר אחד החששות המרכזיים הוא שחלק מהם יתגלגל לשוק הדיור, כהשקעות בבתי מגורים, מה שעלול רק להעלות עוד יותר את מחירי הדיור.
בכירי האוצר נמצאים בימים אלה בארה"ב במסגרת הדיאלוג השנתי הכלכלי עם ממשלת ארה"ב, אולם עם שובם יידרשו להתמודד עם המציאות שנגלתה אליהם לאחרונה כאשר התמונה המלאה של מבצע הפחתת מס הדיבידנד החלה להתגבש בסוף ספטמבר.
אותם 40 מיליארד שקל היו למעשה עד כה רווחים כלואים בחברות וכעת, בעקבות המבצע שניתן במסגרת חוק ההסדרים, חולקו כדיבידנדים לבעלי המניות. מטרת המבצע היתה לתת תמריץ לבעלי חברות הארנק שיכולים להידרש על ידי הרשות לשלם מס על רווחים כלואים.
לפי הערכות, רוב הכספים היו מושקעים בשוק ההון, כחלק מההשקעות של החברות, ולכן רק יחזרו לשם כהשקעות פרטיות. מעבר לכך, כמה מבעלי הרווחים הכלואים לקחו הלוואות כדי לשלם את תשלום המס במועד המבצע מכיוון שמדובר בהטבה כה משתלמת עד שגם בקיזוז הריבית על ההלוואה עדיין משתלם להם לנצל את ההטבה החד־פעמית. רשות המסים הסכימה גם לפרוס את תשלום המס על פני 12 חודשים, מה שמאריך את המבצע. כך ששני הצעדים הללו מצמצמים בפועל את הכסף שמשתחרר בבת אחת.
בכל מקרה, חלק מסכומי העתק יתגלגלו גם לנדל"ן, שכן ברגע שאותם בעלי הון נדרשו למשוך את הכסף עמדו בפניהם כמה אפשרויות השקעה ידועות, כשבתי מגורים היא אחת האופציות המשתלמות יותר לאנשים פרטיים. מספיק שרק 10% מהסכום יתגלגל לשוק הדיור - יותר מ־4 מיליארד שקל - הדבר עלול להשפיע על שוק הדיור שכחלון מנסה לצנן כבר יותר משנתיים.
מה שעלול להגביר אף יותר את החשש משוק הדיור באוצר הוא העובדה שמס דירה שלישית (מס ריבוי דירות), שלפי התוכנית המקורית כבר היה צריך להשפיע במלוא עוצמתו, עדיין לא נכנס לתוקף. כחלון אמנם הודיע כי סיכם עם ראשי הקואליציה שהחוק יעבור כמו שהוא, אולם למרות זאת מספר חברי קואליציה כבר הודיעו כי יתנגדו לחוק במתכונתו הנוכחית, ובמחנה הציוני, שהביעה רצון לתמוך בחוק, דרשו לבצע שינויים משמעותיים.
הדיונים על החוק בוועדת הכספים, שם נמצא כרגע החוק, אחרי שבג"ץ פסק כי הליך חקיקתו דרס את הכנסת, עתידים להתחיל עם פתיחת המושב הנוכחי, אך לא בטוח כי באמת יחוקק רטרואקטיבית מתחילת השנה, כפי שמבקש כחלון לעשות. כך או כך, החוק שעבר כל כך הרבה יאיים באמת על המשקיעים רק כשאישורו ייראה באמת באופק.
במקביל, בימים האחרונים גברו הלחצים על האוצר להפחית את המס על רווחי ההון שעומד על 25%. כבר כמה שנים גורמים שונים בשוק ההון ויו"ר הרשות לניירות ערך שמואל האוזר מנסים ללחוץ על שר האוצר להפחית את המס ובכך להמריץ את הבורסה. באוצר סבורים שהלחצים רק יגדלו וינצלו את החשש מזרימת מיליארדים לשוק הנדל"ן - להפחית את מס רווחי ההון כדי להסית את ההשקעות משוק הנדל"ן.
כעת כחלון נמצא במלכוד מבחינה ציבורית - הפחתת המס על רווחי הון תשמור על שוק הנדל"ן אטרקטיבי פחות למשקיעים, כמו שהוא רוצה, אך עם זאת תיתפס כמהלך אנטי־חברתי.